• Felicia6

Vad har man för rättigheter vid operation?

Har man några rättigheter angående operationer öht på jobben?

Jag ska göra en omfattande operation (dock med titthål) i magen och den utförs 35mil hemifrån. Jag kommer alltså inte klara av att köra hem efter den.
    Sen vill jag ju absolut ha med mig min man dit för stöttning eftersom det kan ju faktiskt hända någonting, och ja, att han måste ju köra mig hem.

Har han nån rätt att ta ledigt från sitt jobb? Vi vet ju inte än när jag får operationsdatumet, utan får nog veta det typ 3 veckor innan.. Har dom rätt att neka han då isf?

Jag går och oroar mig massor för detta,eftersom jag verkligen vill ha med mig honom. Han hade pratat lite löst på jobbet om det och då hade dom sagt att om det blir i februari så går det nog inte få ledigt för att dom har spikat schemat för februari.. Är det sant? :S Troligtvis blir open slutet på februari

• Svar på tråden Vad har man för rättigheter vid operation?
  • jmmm

i värsta fall får han väl sjukanmäla sig. förstår att du vill ha honom med dig!

• Ex ungue leonem
    Felicia6 skrev 2008-01-21 15:50:08 följande:
    Har man några rättigheter angående operationer öht på jobben?Jag ska göra en omfattande operation (dock med titthål) i magen och den utförs 35mil hemifrån. Jag kommer alltså inte klara av att köra hem efter den.Sen vill jag ju absolut ha med mig min man dit för stöttning eftersom det kan ju faktiskt hända någonting, och ja, att han måste ju köra mig hem.Har han nån rätt att ta ledigt från sitt jobb? Vi vet ju inte än när jag får operationsdatumet, utan får nog veta det typ 3 veckor innan.. Har dom rätt att neka han då isf? Jag går och oroar mig massor för detta,eftersom jag verkligen vill ha med mig honom. Han hade pratat lite löst på jobbet om det och då hade dom sagt att om det blir i februari så går det nog inte få ledigt för att dom har spikat schemat för februari.. Är det sant? :S Troligtvis blir open slutet på februari
    Antaglogen får han be om tjänstledigt el ta semester.Han kan väl inte sjukskriva sig själv om han inte är sjuk?
    På klon känner man lejonet
  • Ex ungue leonem
    Ex ungue leonem skrev 2008-01-21 15:53:55 följande:
    Antaglogen får han be om tjänstledigt el ta semester.Han kan väl inte sjukskriva sig själv om han inte är sjuk?
    RÄTTELSE:Antagligen
  • Felicia6

Ja, han kan absolut be om ledigt eller semester. Han kräver inte att bli sjuk lr nåt annat. Bara att han får ledigt på nåt sätt öht.

Han vill vara med mig och jag vill ha honom med mig. Vill inte ligga o oroa mig på ett sjukhus 35mil hemifrån och tvingas ta mig hem själv nyopererad

Men om han ber om semester lr ledigt utan pengar, kan dom neka honom det om han har som argument att jag ska opereras och han frågar direkt vi får datumet??

• iii

Men det finns väl "vård av nära anhörig" eller nått i den stilen? Sk närståendepenning?

• Felicia6
    iii skrev 2008-01-21 16:00:20 följande:
    Men det finns väl "vård av nära anhörig" eller nått i den stilen? Sk närståendepenning?
    Ah, vad är det för något då måntro?
  • Ex ungue leonem
    Felicia6 skrev 2008-01-21 16:30:32 följande:
    Ah, vad är det för något då måntro?
    Arbetsgivaren kan neka tjänstledigt om han/hon inte tycker det är befogat.Sedan tror jag läkaren måste intyga att du inte kan/vara ensam under sjukskrivningen eller under resans gång upp till läkaren sas.
  • dison

Tänk bara på att anhöriga till vuxna inte får var på med på uppvaket utan bara komma till avdelningen på ordinarie besökstider, så din man kommer inte att kunna vara vid din sida hela tiden. Bra att vara förberedd på det, ofta är besökstider mellan 14-19, och kommer man tillbaka sent från uppvaket blir det inte så lång tid. Vet inte om det är planerat att du ska stanna över natten på sjukhuset, men ofta har man den möjligheten.

• sommartorpet
    iii skrev 2008-01-21 16:00:20 följande:
    Det gäller när någon är svårt sjuk om man som anhörig vill vaka på sjukhuset de sista dagarna, eller i samband med en olycka i det akuta skedet när den anhöriga ligger på intensiven och man inte vet prognosen ännu.

Det gäller avgjort inte för en vuxen människa som ska göra en titthåls operation, oavsett om det är långt hemifrån eller ej.
  • sahara

Kan du inte köra bil hem så är du ju naturligtvis berättigad till någon form av sjuktransport hem.Tex jumbolans eller taxi.
    Hör med kliniken där du ska opereras.

• Jan H

Om chefen inte är en träbock så förstår han nog att han vill vara med dig. Han kan ju behöva hjälp av din man någon gång också.

Det löser sig säkert för dig och din man. Sedan är det inte alla avdelningar som nekar anhöriga att vara med på uppvaket, även om det är vuxna...

Svar på tråden Vad har man för rättigheter vid operation?