Hur bra funkar EDA?
Själv hade jag bara lustgas. Men jag har hört mycket gott om EDA. Att den tar bort den största delen av smärtan under öppningsskedet. Men för vissa verkar det fungera sämre. På min mamma gav den t.ex. ingen effekt. Men det kan säkert bero på hur och när den sätts osv.
Fast jag tror inte att det är bra att ta den från början. Om den sätts under den första fasen (latensfasen) så är risken stor att värkarna avtar/försvagas. Den ska väl helst sättas vid 4-5 cm öppet, alltså när den akitva fasen är igång för att minska risken för det.
Själv har jag mycket delade åsikter om EDA. Jag tror att det skulle vara himmelskt att ha under öppningsskedet. Men jag tror inte att jag skulle våga riskera svagare värkar. Jag hade väldigt starka och intensiva värkar, förlossningen gick fort, och när det sen var dax att krysta behövde jag inte göra något själv utan det gjorde värkarna (kryst reflexen) åt mig.
Jag tror att det på så sätt kan bli jobbigare med EDA.
Idag skulle jag nog välja bort EDA.
Men alla gör ju det som känns bäst. Under en lång förlossning tror jag säkert att det kan ha större fördelar så jag hoppas på en kort förlossning om det blir några mer barn