• Anonym

kan man sova med knipkulor?

blir musklerna tränade om man sover med knipkulor?
    måste man vara i rörelse om man ska använda knipkulor eller tränas det fast man sitter ner hela tiden?

• Svar på tråden kan man sova med knipkulor?
  • kurresmatte

har man inte använt knipkulor förut är det bäst att först börja med att ligga ned och efterhand ställa sig upp o gå runt med dem några minuter...inte för länge dom första gångerna då kan du få träningsvärk, det finns tjejer som inte har kunnat klivit upp ur sängen dagen efter pga träningsvärk. Du tränar bäst stående/gående

Ett tips är att använda kulor som är "stumma" dvs inte plastkulor tex som en tyngd som ligger löst i själva kulan, då finns risken att det låter när du går.

• alegria

Du ska absolut inte sova med knipkulor!
    Har en kompis som somnade med knipkulorna och hon hade världens träningsvärk efteråt!!
    Det är väll inte meningen att man skall ha dom inne så länge åt gången.

• Lis Alm

Nej, det är ingen större ide att använda kulorna när du sover.
    Du ska knipa när du använder kulorna för att de ska ge bäst resultat.
    Köp gärna en kula som har en rörlig tyngd, men köp då en som är ljudissolerad. Då kan du använda den bland andra människor utan att det märks.
    Men kom ihåg att knipa.
    Ta det försiktigt till att börja med för det är lätt att få träningsvärk när man är ovan.
    Börja med knip 10sek. vila. knip på nytt i 10sek. vila osv ca 10 gånger.
    Känns det bra dagen efter så kan du öka på några repitioner.
    Läs gärna på knipkulor.se

Lycka till!

• Anonym (psykop)

jag har börjat använda mina nu när jag ligger ner.
    fick barn för tre veckor sen.
    men jag kan ändå inte knipa rätt. så jag ligger i sängen och rör på mig. haha.

hoppas de ger resultat ändå. så kanske jag kan resa mig med odm om ett tag. fattar inte hur man kniper jag har testat och jag får inte in rätt teknik e juh därför jag vill ha kulorna så man ska slippa de.
    men de kan jag glömma alltså?

• Anonym

jag har sådana smartballs som jag köpte för några månader sen men jag har aldrig fått träningsvärk av dom, inte ens första gångerna.. innebär det att jag inte användt dom rätt?

anonym: du ska inte använda knipkulor så tätt inpå förlossningen!! det sa min bm till mig, du måste vänta minst 6 månader så livmodern har en chans att dra ihopa sig, det e jätteviktigt!

• Anonym (psykop)

jasså fan va drygt.
    på bb sa dom att jag kunnde använda dom direkt :(
    men jag väntade på att avslaget skulle försvinna varjefall.

• Anonym

jaså... min bm sa att jag absolut inte fick använda knipkulor med tyngd

Anonym (psykop) skrev 2008-01-22 22:40:36 följande:
    jasså fan va drygt.på bb sa dom att jag kunnde använda dom direkt :(men jag väntade på att avslaget skulle försvinna varjefall.
  • Lis Alm

Man bör verkligen vänta med att använda knipkulor tills efterkontrollen. Då ger bm klartecken eller ber dig vänta.

Träna vanliga knipövningar så länge:
    Ligg på rygg med lätt böjda och särade ben.

Börja med att försiktigt knipa ihop slutmuskel runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt längs slidan och upp mot urinröret och lyft inåt och uppåt

Knip 2 sekunder ? slappna av ? knip på nytt i 2 sek. osv?

Fortsätt med detta så länge du orkar. I början när man är ovan kan lätt träningsvärk uppstå, så stoppa efter max10 repetitioner (om du klarar så många vill säga) och öka istället på antal repetitioner dagen efter om det känns bra. Träningsverken upplevs ofta som mensverk ungefär.

Om du är osäker på om du kniper med rätt muskler så kan man föra in ett finger i slidan och knipa enligt ovan, då ska du förnimma en svag uppåtgående rörelse.

För att avancera övningarna så går du tillväga på följande sätt:

Knip ihop slutmuskeln runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt, inåt och uppåt med maximal kraft och håll kvar i ca 5 sekunder. Slappna av lika länge och upprepa detta kraftigare knip ca 10 gånger.

Vanligtvis så orkar man inte hålla kvar kraften genom hela knipet, men det gör inget för uthålligheten tränas ju mera du tränar.

Detta bör utföras 2 gånger om dagen i förebyggande.

Har du redan problem med läckage så bör du träna minst 4 gånger/dag.

Tänk på att vara avslappnad i alla andra muskler i kroppen (rygg, mage, lår, rumpa osv.) Tänk gärna på andningen för att underlätta avslappningen.

För att avancera övningarna ytterligare så kan du lyfta tyngder eller vad du har till hands samtidigt som du kniper.

Tänk på att det kan vara musklerna som är så påverkade efter graviditeten så att det inte känns riktigt ännu. Men träna på så kommer det.

Lycka till!

• Lis Alm

Alla får inte träningsvärk, det beror ex på hur vältränade muskler man har från start.
    Gör du bara knipövningar så ger de ändå garanterat bra resultat för framtiden!

Anonym skrev 2008-01-22 22:37:32 följande:
    jag har sådana smartballs som jag köpte för några månader sen men jag har aldrig fått träningsvärk av dom, inte ens första gångerna.. innebär det att jag inte användt dom rätt?anonym: du ska inte använda knipkulor så tätt inpå förlossningen!! det sa min bm till mig, du måste vänta minst 6 månader så livmodern har en chans att dra ihopa sig, det e jätteviktigt!
  • Anonym (psykop)

hittade dock inte dom nu. mina e ovala med silikon överdrag

• Anonym

lustjakt.se är bra.
    De har med beskrivning om hur man gör också, det tyckte jag var super.

Svar på tråden kan man sova med knipkulor?