• Qywez

Cocker spaniel eller andra spaniel?

Vad vet du om någon av spanielraserna?
    Funderar fram för allt på cocker spanieln .

Vad jag vill veta...
    Även om dom är jakthundar, skulle dom trivas som sällskapshund?
    Hur är dom att jobba med, dressyr mm?
    Är dom sociala? Även om ledaren är osocial?
    Hur fungerar dom i en barnfamilj?

Ja, jag undrar säkert en massa mer
    Jag har sökt mycket på nätet, via klubbar, kennlar mm, men behöver mera inside information .
    Så ni som har erfarenhet av någon spanielras, dela gärna med er .

• Svar på tråden Cocker spaniel eller andra spaniel?
  • Miranda74

Jag har både en engelsk springer spaniel och en amris. Kanon hund att ha i barnfamilj. Älskar att spåra och dressyr beror på hur mkt man tränar med dom. Mina älskar att vara runt familjen och då har jag 5småbarn inga problem att ha dom med andra hundar heller. Men skulle du köpa en amris skulle jag reko en svart jag har en Puff (rödbrun)och den är lite kaxigare än svarta men med mkt träning så får man en bra och trevlig hund:)

• Miew

Jag hade en underbar engelsk cocker spaniel. Hon var rolig, supersocial, gillade att sitta och prata med en. Älskade att bara få vara med. De kan göra bra jakthundar, men ibland så har de lite för korta ben för att springa i skogen utan gör sig bättre på plan mark
    Dom älskar sin husse eller matte mer än allt annat och tycker om att dresseras, men de älskar att bli bortskämda också...
    De är utmärkta familjehundar, men som med alla raser är det individuellt från hund till hund hur barnkära de är. Min var inte så förtjust i barn men det var på grund av att hon blev misshandlad innan jag tog över henne.
    Jag skulle jättegärna ha en till, men just nu har jag en kennel där jag föder upp jaktlabradorer. Men nån gång ska jag ha en till cocker...
    Lycka till...

Viggo & Grys mamma
  • sAiLe05

Vi har haft en Engelsk Springel Spaniel. Jättemysig hund! Skrattande
    Hon var jakthund, älskade att vara i skogen och spåra och jobba!
    Hur trevlig och genomsnäll som helst, kan definitivt tänka mig att ha en till sån senare. Just nu har vi en Jack Russell. En vovvsing i taget! Räcka ut tungan

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • cajsasmamma

Vi har nu haft våran cocker spanier nu i ca 3månader. Fick henne som typ omplaceringshund.
    Och vi är henne nöjda med henne.
    Våran Lissi är kanon snäll med min dotter och övriga familjemedlemmar.
    Till en början var hon bortskämd, de vill säga, tigde mat hela tiden, skällde om man inte klappa eller mata henne. Men nu har hon blivit mycket bättre. Plus att hon var extremt överviktig så en promenad på 1km var som en maratonpass. Men nu börja konditionen stiga och vikten skjunka.

• Miew
    cajsasmamma skrev 2008-01-22 21:51:17 följande:
    Vi har nu haft våran cocker spanier nu i ca 3månader. Fick henne som typ omplaceringshund.Och vi är henne nöjda med henne.Våran Lissi är kanon snäll med min dotter och övriga familjemedlemmar. Till en början var hon bortskämd, de vill säga, tigde mat hela tiden, skällde om man inte klappa eller mata henne. Men nu har hon blivit mycket bättre. Plus att hon var extremt överviktig så en promenad på 1km var som en maratonpass. Men nu börja konditionen stiga och vikten skjunka.
    Semlan var också en liten knubbis, och vi provade allt möjligt men hon gick inte ner så mycket. Så efter ett år när vi var hos våran fantastiska veterinär så skrattade hon bara och sa
    -den här damen vill ha lite trivselvikt, och det kan hon väl få ha nu då...
    Viggo & Grys mamma
  • hildaledsen

Jag har haft en engelsk cocker spaniel och jag kommer inte skaffa en igen! Min cockerspaniel var tämligen instabil i psyket och jag var i kontakt med hundpsykolog angående honom, och enligt henne så var det inte helt ovanligt att det drabbade cockerspaniels.

Många luras ju av Cockerspaniels gulliga yttre, att de skall vara lika snälla och gulliga som de ser ut. Tyvärr gjorde nog jag det jag med..

Samtidigt som jag hade en Cockerspaniel så hade jag även en Cavalier King charles spaniel. Och det var en hund som passade mig som hand i handske! Så en sån skall jag skaffa igen.. någon gång...!! Otroligt trevliga och charmiga hundar!!!

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • Qywez

Tack för alla svar .
    Buden är lite olika och jag lever fortfarande med ett frågetecken .
    Cocker spaniel verkar vara en lite osäker ras för mig, som lider av social fobi. Jag har läst att rasen kan ha vissa beteende störningar och även om självklart inte alla har det, så kanske risken är för stor.
    Jag har haft en bjässe innan som hade problem med psyket och var rädd, jag förvärrade allt för stackarn, med min sociala fobi. Så det är den viktigaste punkten på min framtida ras, en social hundras, som förblir opåverkad av mina problem .
    Springer spaniel är kanske för stor just nu...
    Så jobbigt att finna en rätt hundras, då man letar bland helt okänd terräng .

Har ni mera erfarenheter att dela med er av, så tar jag tacksamt emot dom !

• Danska

Vi har en King Charles springer spaniel. En omplaceringshund. Jag har verkligen varit imot en liten hund. Men han är så klok älskar barn och är som en familjemedlem. Lättränad och lättskött.

• LillaSnigel

Här har vi en amris och hon är helt underbar Väldigt social älskar att myyysa Helt underbar familjehund.. Sen är hon väldigt lättlärd och gillar att lära sig saker. Diva verkar gilla att spåra, men inte något jag börjat med. Utan håller oss ganska neutrala. Vanlig dressyr det pysslar vi med
    Sen som Miranda74 säger, en buff är vad jag oxå skulle rekomendera..

• MinaHjältar

Vi har en eng cocker spanieltik på 2,5 år som är helt underbar med allt och alla. Hon älskar våra barn som är 4,5 år och 7,5 månad, hon är genomsnäll mot barnen och andra djur m.m och sover gärna tillsammans med våra katter. Hon är sällskapshund och trivs kanon med det men jag tränar även lydnad och agility med henne ibland och det älskar hon, hon är väldigt lyhörd och lyder superbra. Är alltid glad och possitiv och viftar alltid på svansen och är orädd, social m.m. Hon är superlugn inne men det kan bli full fart på henne ute.

Mina små troll
  • Pikaur

Jag rekommenderar varmt Cavalier King Charles Spaniel. En mjuk, följsam hund som älskar människor och som är otroligt lättlärd. En riktig sällskapshund Vår är den bästaste av dem alla - såklart!

Svar på tråden Cocker spaniel eller andra spaniel?