• Anonym (rådvill)

vad göra med 21-åring som fortf bor hemma

Är det någon som vet om vart man kan vända sig när man som jag - ensamstående mamma, har en son som inte gör ett skapande grand.. Han är 21 o bor hemma hos mig, jobbar extra några timmar i månaden blir inga inkomster att tala om. Han har en psykiatriskt diagnos och gått på soc i en grupp för att få hjälp med att komma ut o göra något vettigt. Hans problem är att han är initiativlös och oföretagsam så han slutade gå till dessa möten - han bara struntar i det. Nu sitter han hemma o spelar dataspel - hjälper inte till med något - försöker inte att göra något åt sin situation. Jag vill att han flyttar och börjar klara sig själv - men hur gör man för att komma dithän?? Jag vill inte ta hand om en vuxen son men han tar inga kontakter själv - kan jag på något sätt får hjälp och varifrån i så fall? Jag har väl ingen skyldighet att fortfarande försörja honom när han slutat skolan för länge sedan??

• Svar på tråden vad göra med 21-åring som fortf bor hemma
  • Anonym (dra)

dra honnom till Arbetsförmedlingen för att skaffa jobb! nej du har uíngen skyldighet att försörja honnom! Säg att han får köpa sin mat själv och betala hälften av alla räkningar om han ska bo kvar!!

• Marvinna

Nej, du har inga skyldigheter att försörja honom.

Du kanske skall börja med att han får betala hemma? Nu jobbar han visserligen bara timmar men det kanske kan få honom att tänka till lite. Betala det det kostar att ha honom hemma?

Kan inte soc hjälpa dig eftersom de har hållit i gruppen han har gått i? Eller kanske en psykolog?

Vet itne om en mamma och son kan gå i famlijeterapi?

• Anonym (agera)

Ställ krav på honom. Han är faktiskt myndig och borde ta hand om sig själv. Kolla upp vad det kostar att försörja en 21-åring och kräv att han ska betala åtminstonde en del, eller att han får bidra i hushållet på annat sätt för att "tjäna" mat, husrum eller vad det nu kan vara.

Jag skulle sälja hans dataspel för att få lite pengar som bidrag för att han bor hemma.

• Anonym (dra)

ja sälj datorn! den ger ju en del pengar och så länge han har den så lyfter han inte ett finger för att hjälpa till hemma!!

Anonym (agera) skrev 2008-01-22 10:42:02 följande:

Ställ krav på honom. Han är faktiskt myndig och borde ta hand om sig själv. Kolla upp vad det kostar att försörja en 21-åring och kräv att han ska betala åtminstonde en del, eller att han får bidra i hushållet på annat sätt för att "tjäna" mat, husrum eller vad det nu kan vara. Jag skulle sälja hans dataspel för att få lite pengar som bidrag för att han bor hemma.
  • Anonym (Anna)

Ta hjälp av hans kontakt på soc, så att ni tillsammans kan slussa ut honom på ett vettigt sätt.
    Ställ krav på honom!

• Anonym (rådvill)

Hmmm, han får betala hemma när han har inkomst 20%. Men han är totalt ointresserad av pengar och det är ingen drivkraft för honom. Och datagrejerna har han betalat själv med pengar som han tjänat. Han skiter i om jag ställer krav på honom - han gör bara det han känner för. Arbetsförmedlingen kan inget göra eftersom han bara har betyg i kärnämnen från 9:an - inga jobb för den som ingen utbildning har. Dessutom så har han i o med sin diagnos just svårigheter med att träffa nya människor och ta tag i saker o ting.

• Anonym (wr)

Eftersom han gått hos soc på någon grupp så finns det ju någon kontaktperson där. Ta kontakt med henne/honom och berätta hur det är, kräv att de hjälper din son och dig, så han får eget boende, kanske praktikplats (hur sjuk/handikappad är han? Kan han jobba på "riktigt"?).

Jag har en släkting som har adhd, ca 20 år, hon har en kontaktperson hos soc som hon går och pratar med. De har fixat lägenhet, hon får pengar via dem, de har stödsamtal med henne för att hjälpa henne planera sin framtid.

Jag tror det fungerar bättre med en utomstående kontaktperson som de ska "redovisa" psin ekonomi för, och vad de gjort än om det är mamma/pappa.

• Anonym (dra)

sakitsnack! jag fick hjälp fram arbetsförmedlingen fast jag bara hadde betyg från grundskolan! Dom anmälde mig till en utbildning som barnskötare och den utbildningen var INTE dyr och nu är jag utbildad och kan få massor av jobb!!
    Finns fler utbildningar också som man kan gå genom arbetsförmedlingen!

Anonym (rådvill) skrev 2008-01-22 10:48:12 följande:

Hmmm, han får betala hemma när han har inkomst 20%. Men han är totalt ointresserad av pengar och det är ingen drivkraft för honom. Och datagrejerna har han betalat själv med pengar som han tjänat. Han skiter i om jag ställer krav på honom - han gör bara det han känner för. Arbetsförmedlingen kan inget göra eftersom han bara har betyg i kärnämnen från 9:an - inga jobb för den som ingen utbildning har. Dessutom så har han i o med sin diagnos just svårigheter med att träffa nya människor och ta tag i saker o ting.
  • Anonym

Anonym (rådvill) skrev 2008-01-22 10:48:12 följande:

Arbetsförmedlingen har en grupp för sådana som har problem att komma ut i arbetslivet av olika annledningar, bla att man har en psykisk diagnos. Ring och tjata, de måste ta sig ann honom.
  • Anonym (wr)
    memlan skrev 2008-01-22 10:52:24 följande:
    Folkhögskola för att läsa in gymnasiet kan kanske vara något...www.studentum.se/Utbildning/folkhogskolor.asp...
    Det är ett bra tips! Skicka honom till en folkhögskola långt bort, där han måste bo i terminerna och lära sig sköta sig själv.
  • Catch

Är det en diagnos som gör att han är LSS-berättigad? Kontakta en hanläggare där i så fall.

Svar på tråden vad göra med 21-åring som fortf bor hemma