• Calles matte

Varför reagerar hon så?

Min sambo fick häromdagen en rejäl utskällning av sitt ex för att jag varit med min 12-åriga bonusdotter hos tandläkaren. Hon påstår att han skiter totalt i sina stora barn numera. Sambon är van vid dessa påhopp och orkar knappt reagera längre men jag blev illa berörd för jag vet att sambon bryr sig väldigt mycket om alla sina barn och tar hand om dem efter bästa förmåga.

Bakgrunden till utskällningen var att exet på något sätt hade tutat i bonusdottern att hon denna gången skulle gå med sin pappa till tandläkaren. Oftast så sköter mamman sådana saker eftersom hon är ledig på dagtid medan min sambo jobbar på dagtid. Men denna gången tyckte alltså exet att det var min sambos "tur" att gå med dottern till tandläkaren och bonusdottern kom alltså hem till oss och sa "jag vill att du skall gå med mig till tandläkaren denna gången pappa". Javisst, det kan vi väl ordna svarar sambon och han bokar tid för henne. Eftersom sambon har väldigt mycket att göra på jobbet och tandläkarbesöket skulle innebära minst 3 timmars förlorad arbetstid för honom med resor fram och tillbaka till jobbet osv (arbetstid som måste jobbas in någon annan gång...) tyckte jag att detta var ett onödigt krångligt arrangemang och jag frågade därför bonusdottern om inte jag (som ändå är föräldraledig) kunde följa med henne till tandläkaren istället. Jodå, det var inga problem (det var så det visade sig att det var mammans idé att min sambo skulle följa med till tandläkaren, bonusdottern tyckte inte att det spelade någon roll egentligen). I alla fall så följde jag (och lillebror) med till tandläkaren, allt gick jättebra, alla var nöjda och sambon slapp ta ledigt från jobbet. Men exet blev alltså skitförbannad. Varför? För att hon inte lyckades tvinga min sambo att ta ledigt från jobbet eller? För att hon inte lyckades krångla till det så som hon hade avsett för min sambo eller? Jag förstår inte, snälla någon förklara för mig!

• Svar på tråden Varför reagerar hon så?
  • Rix

Tyvärr så finns det alltid föräldrar som använder barn som slagpåse mot den andra föräldern. Det dom inte förstår är att barnet blir mest lidande.

Vi har 1 gemensamt och 8 ytterligare barn varav 5 bor hos oss alltså 6 totalt. Vi gör ingen skillnad den som kan hämtar och lämnar och åker på träningar och läkarkontroller. Varför krångla till allt men men...

• AnnanAnna

Ibland är det svårt att förstå människors motiv bakom saker och ting. Så länge tjejen var nöjd med arrangemanget så borde väl mamman också vara det?
    Det där med att deras barn inte är den enda som är viktig för din sambo kan svida mer än man tror, jag har också erfarenhet av det. Även jag har en sambo som bryr sig otroligt mycket om båda sina barn (ett med mig), men så fort det ges tillfälle så skall hans ex tala om hur orättvis han är och att han skiter i sitt barn med henne sen vi fick vår lilla.
    Så jäkla obefogat, för så är det verkligen inte, och hon har ju iiiiiiingen aning om hur vi har det i vår familj, hon är ju aldrig innanför dörren här!
    Men han får höra allt från att han beter sig som ett svin (när han ifrågasätter när något skall läggas ut "onödiga" pengar för) till att han är en värdelös pappa som i princip kommer förstöra sin "förstföddas" liv nu när han har ett barn till.

Det låter som grymt mycket avundsjuka och kontrollbehov i mina öron i allafall. Bara för att hon inte kan bestämma och kontrollera exakt hur ni gör med saker och ting så blir hon förbannad. Hon får väl bara inse att när de separerade så innebar det att de inte bestämmer allting tillsammans längre. Nu har din sambo en ny familj och då bestämmer NI gemensamt hur saker och ting skall vara, och hon får göra detsamma på sina veckor. Kan inte vara så svårt...

• Calles matte

Nej man tycker ju inte att det skall vara så svårt men tydligen är det svårare än man tror... Har ibland försökt sätta mig in i hennes situation och försöka förstå varför hon agerar som hon gör, men jag hoppas verkligen inte att jag hade blivit som hon även om jag var i hennes situation. Jag hoppas verkligen att jag hade kunnat sätta mina barns bästa främst och lyckats tränga undan min egen bitterhet.

• Shelter

Vet inte vad som gäller för tandläkaren, men för läkarbesök och kontakter med skolan så är det enbart barnets juridiska vårdnadshavare som har rätt till information. Så ser lagen ut. Ett barn kan bara ha två vårdnadshavare rent juridiskt.
    Vid ensam vårdnad är vårdnadshavaren skyldig att informera den andra föräldern.

Obs att jag skrev rätt till information vilket inte är samma sak som att ta ett akut sjukt barn till läkare (man har dock inte rätt till information i det läget heller, det har bara vårdnadshavarna)

Varför det är på det här sättet har antagligen med den personliga integriteten att göra.

• Tezz72

Till tandläkaren får vem som helst följa med barnet, jag har varit med min bonusdotter och sambon har varit med min son. Så det är inga problem.

Shelter skrev 2008-01-31 13:06:54 följande:
    Vet inte vad som gäller för tandläkaren.
  • Mystic

Säger de samma vem som helst får gå med till tandläkaren, jag har gått med min bonus och denna gång kommer ev farmor gå med honom då jag ska på läkarbesök med dottern samma tid nästan. Så de krockar lite.. Har aldrig hört talas om att de kräver att vårdnadshavaren ska med dit..

• Mellanmjölkens land

Behöver en 12-åring verkligen ha med sig en förälder till tandläkaren? Jag vet att jag gick själv för att laga hål när jag var i den åldern.

• Mystic

Jag gick också själv i den åldern men då låg också tandläkaren gångavstånd från skolan så jag gick därifrån och dit och sen tillbaka till skolan!
    Måste man ha t.ex skjuts dit av en vuxen behöver ju nån följa med, eller barnet känner att hon vill ha med någon som stöd.
    Alla barn är olika!

Mellanmjölkens land skrev 2008-02-09 17:43:02 följande:
    Behöver en 12-åring verkligen ha med sig en förälder till tandläkaren? Jag vet att jag gick själv för att laga hål när jag var i den åldern.
Svar på tråden Varför reagerar hon så?