Varför reagerar hon så?
Min sambo fick häromdagen en rejäl utskällning av sitt ex för att jag varit med min 12-åriga bonusdotter hos tandläkaren. Hon påstår att han skiter totalt i sina stora barn numera. Sambon är van vid dessa påhopp och orkar knappt reagera längre men jag blev illa berörd för jag vet att sambon bryr sig väldigt mycket om alla sina barn och tar hand om dem efter bästa förmåga.
Bakgrunden till utskällningen var att exet på något sätt hade tutat i bonusdottern att hon denna gången skulle gå med sin pappa till tandläkaren. Oftast så sköter mamman sådana saker eftersom hon är ledig på dagtid medan min sambo jobbar på dagtid. Men denna gången tyckte alltså exet att det var min sambos "tur" att gå med dottern till tandläkaren och bonusdottern kom alltså hem till oss och sa "jag vill att du skall gå med mig till tandläkaren denna gången pappa". Javisst, det kan vi väl ordna svarar sambon och han bokar tid för henne. Eftersom sambon har väldigt mycket att göra på jobbet och tandläkarbesöket skulle innebära minst 3 timmars förlorad arbetstid för honom med resor fram och tillbaka till jobbet osv (arbetstid som måste jobbas in någon annan gång...) tyckte jag att detta var ett onödigt krångligt arrangemang och jag frågade därför bonusdottern om inte jag (som ändå är föräldraledig) kunde följa med henne till tandläkaren istället. Jodå, det var inga problem (det var så det visade sig att det var mammans idé att min sambo skulle följa med till tandläkaren, bonusdottern tyckte inte att det spelade någon roll egentligen). I alla fall så följde jag (och lillebror) med till tandläkaren, allt gick jättebra, alla var nöjda och sambon slapp ta ledigt från jobbet. Men exet blev alltså skitförbannad. Varför? För att hon inte lyckades tvinga min sambo att ta ledigt från jobbet eller? För att hon inte lyckades krångla till det så som hon hade avsett för min sambo eller? Jag förstår inte, snälla någon förklara för mig!