• Strumpan 78

"Klickgolv", lätt att lägga, men hur lätt?

Vi har en liten hall som vi funderar på att lägga in nytt golv.

Vi bor i ett gamalt hus och det golv som ligger nu är ett gammalt trägolv som sett bättre dagar. Egentligen skulle det vara snyggast att slipa och bahandla det befintliga golvet, men eftersom man måste gå i denna hall vart man än ska i huset så känns det besvärligt att inte kunna passera denna hall. Så nu funderar vi på ett klick-golv i stället.

Vi är inte speciellt händiga någon av oss, varken jag eller sambon. Men det ska ju  vara lätt att lägga sådan golv. Hallen är bara ca 5 kvm.

Frågan är nu vilka vertyg kommer vi behöva? Ska man försöka jämna till golvet under på något sätt, eller ska man lägga golvet direkt på?
    IKEAS golv, är de ok?

• Svar på tråden "Klickgolv", lätt att lägga, men hur lätt?
  • principisessan

det är skitlätt.. jag har lagt ett sånt i ett kök o har absolut ingen erfarenhet av att ha tidigare lagt nåt sånt. Ni köper vit "plast" som alltid brukar säljas på rulle där de säljer golv.
    Dammsug o gör rent ert befintliga golv och rulla ut plasten,ta bort alla lister och sen så börjar ni sätta ihop klickgolvet, det finns kit med plastbitar som man sätter längst in mot väggarna, detta för att golvet inte ska vara ända in mot väggarna, då det måste vara flytande och kunna röra sig.
    I dessa kit brukar det också finnas en sorts platt grej som man kan sätta mot kanten och hamra på lite lätt för att få ihop dem utan att skada själva golvet. Bra att ha är en sticksåg så ni enkelt kan såga till de bitar som behövs.

• MartinaJ

Slipa och olja! Hyr in någon som gör det, tar inte många timmar och det tar bara en dag tills ni får gå på det igen,,

• Strumpan 78
    MartinaJ skrev 2008-01-22 21:17:17 följande:
    Slipa och olja! Hyr in någon som gör det, tar inte många timmar och det tar bara en dag tills ni får gå på det igen,,
    Jo, men det ska ju oljas flera gånger, och vi kan verkligen inte vara hemma då, för antingen blir vi fast i sovrummen och trappen eller så blir vi fast i badrum, kök och vardagsrum, och så kommer vi inte ut. Dessutom måste vi fixa både katt och hundvakt i så fall.
    Men det är klart, det vore ju snyggast, det håller jag med om. Men det blir nog ett klickgolv nu, så kan man ta bort det sen och slipa golvet, det finns ju kvar där under!
  • Strumpan 78
    m u m i n skrev 2008-01-22 21:10:58 följande:
    det är skitlätt.. jag har lagt ett sånt i ett kök o har absolut ingen erfarenhet av att ha tidigare lagt nåt sånt. Ni köper vit "plast" som alltid brukar säljas på rulle där de säljer golv.Dammsug o gör rent ert befintliga golv och rulla ut plasten,ta bort alla lister och sen så börjar ni sätta ihop klickgolvet, det finns kit med plastbitar som man sätter längst in mot väggarna, detta för att golvet inte ska vara ända in mot väggarna, då det måste vara flytande och kunna röra sig. I dessa kit brukar det också finnas en sorts platt grej som man kan sätta mot kanten och hamra på lite lätt för att få ihop dem utan att skada själva golvet. Bra att ha är en sticksåg så ni enkelt kan såga till de bitar som behövs.
    Låter bra! Tack för svaret. Då ska vi nog börja kolla på golv då, det låter ju onekligen som att t.om jag och sambon ska klara av att lägga ett sånt golv då!

Någon som har någon erfarenhet av IKEAS golv? Hittade ett som ser snyggt ut i katalogen i alla fall, frågan är om det är värt att lägga ett sånt. Visserligen var det 5 års garanti på det, men ändå... Någon som har erfarenheter?
  • principisessan

jo, alltså måste säga bara att jag också tycker att allra snyggast vore om ni slipa o olja det, men men nu ska ni ju inte det..
    Jag lade ikeas ekgolv i ett kök, tyckte det var helt okej, men det går rätt så lätt sönder när man ska knacka ihop delarna.. därför är det viktigt att ha redskap att göra det med, som jag skrev.. Ikea har säkert sånt också, då när jag köpte mitt så hade de inget sånt än så då fick jag införskaffa det på annat håll.. knacka försiktigt så inte ytan går sönder bara..

• Somnat

IKEAs golv är billiga, men vill ni har riktig trä-yta så har IKEA bara faner. Det är inte speciellt hårt och det går inte att slipa om. Jag tror inte att IKEA rekommenderar att man har det i hallen. Vi har det, men skyddar golvet med golvskydd. Skulle inte ha funkat annars...

• principisessan

läste på deras hemsida och deras golv rekommenderas för alla rum utom våtutrymmen, så det ska tåla att vara i en hall

• törnrosen

vi har laminatgolv i hallen från rusta som var enkelt att lägga in och det tål mot väta. MEN det blir så skitigt av våta skor så det ser inte snyggt ut. varför inte lägga in klinker istället?

• jezzzzzika
    törnrosen skrev 2008-01-24 08:31:50 följande:
    vi har laminatgolv i hallen från rusta som var enkelt att lägga in och det tål mot väta. MEN det blir så skitigt av våta skor så det ser inte snyggt ut. varför inte lägga in klinker istället?
    Fast lägger man klinkers måste man väl nästan ha golvvärme och då blir de väl rätt dyrt??

Vi har klickgolv i nästan hela vårt hem, de e inte svårt att lägga men jag tycker inte de tål vatten bra.
    När vi flyttade hit låg ett klickgolv i köket som var ganska dyrt för att vara ett sånt, 240 kr per kvadraten. De skulle tåla vatten men blev förstört bara man tappade ett glas vatten på det. I hallen har vi ett annat klickgolv och det set rätt illa ut. De har rest sig lite i kanterna pga alla våta skor.

Ikeas golv är helt ok, men som någon skrev så hur Rusta me fina golv med garanti. Jag skulle nog lagt en snygg plastmatta i hallen iaf. Det är också jättelätt och sen behöver man inte oroa sig för att de ska bli förstört. Klickgolv har med en tendens att se flammiga ut om det är dom billiga modellerna... Tycker jag iaf.
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Strumpan 78

Måste bara förtydliga, att i hallen, "den riktiga" där man kommer in utifrån, där har vi klinkers. Det är en utbygnad, denna hall jag vill ha nytt golv i är den gamla hallen som ligger innanför. Därför kommer det inte komma blöta skor, massor av grus ect i denna hall, även om det är passagen för vart man än ska i huset (nästan).

Tack för era synpunkter. Ska nog kolla runt lite på andra golv i stället för ikeas. Som sagt är ju inte hallen så stor (ca 5 kvm), så om golvet kostar 100 kr kvm eller 250 spelar inte så stor roll, det är bättre om det håller sig snyggt längre!

Svar på tråden "Klickgolv", lätt att lägga, men hur lätt?