• Spiken

Katten klöser på soffan

Hur får jag min katt att sluta klösa på soffan?

Min katt har aldrig tidigare klöst på nåt tills vi fick den här soffan begagnad av en person som haft katt som också klöst lite på soffan.

Hur länge sitter den andra kattens doft kvar?

• Svar på tråden Katten klöser på soffan
  • Fia Lundbom

Har du klösbräda ? Om inte skaffa en sån och spraya med kattmyntaspray - det är effektivt.

Var redo med blomspruta och sikta en stråle vatten när katten är på G att klösa på soffan.

• Spiken

Vi har en stor klöstställning och den klöser hon på. Det här med att spruta vatten funkar inte, för hon vet att hon inte får klösa på soffan så hon passar på när vi inte är i närheten (typ på nätterna).

• Birgitta2

Hon markerar revir. Spruta på fy-spray på de ställen hon klöser, klä med svart sopsäck några dagar på de ställena (med tejp eller liknande) så hon kommer ifrån ovanan. Sen sprayar du doftferomoner (mysk) på klösmöbeln där hon FÅR klösa.

• Fia Lundbom

Det finns nån typ av spray med lukt som katter inte gillar - kanske kan du köpa en sån och spraya på soffan.

Jag har också hört att det kan vara effektivt att sätta för aluminiumfolie på de ställen där katten klöser. De gillar visst inte det..

• Birgitta2

Fia Lundbom skrev 2008-01-22 15:06:37 följande:

kan vara effektivt att sätta för aluminiumfolie på de ställen där katten klöser. De gillar visst inte det..
    Det har ingen talat om för mina katter . Aluminumfolie klädde jag mina växter med nere vid jorden så de skulle sluta sprätta där. De hade high life och jag hade små aluminiumfoliebitar i hela huset i veckor
  • Spiken

Tack för tipsen, jag ska prova och se om hon fattar vinken.

• Fia Lundbom

Ja, där ser man. Har du kanske inte lärt dem ordentligt att de inte ska gilla folie

Birgitta2 skrev 2008-01-22 15:08:11 följande:
    Fia Lundbom skrev 2008-01-22 15:06:37 följande:
    Det har ingen talat om för mina katter . Aluminumfolie klädde jag mina växter med nere vid jorden så de skulle sluta sprätta där. De hade high life och jag hade små aluminiumfoliebitar i hela huset i veckor
  • Spiken

Mina katter har inte heller större problem med aluminiumfolie, den prasslar så intressant.

• Birgitta2

Fia Lundbom skrev 2008-01-22 15:16:04 följande:

Ja, där ser man. Har du kanske inte lärt dem ordentligt att de inte ska gilla folie
    Nä, missade tydligen något i deras fostran. Men jag skall visa dem ditt inlägg
  • lillamye

fy spray + en hög med klös brädor jag har 3 st runt om soffan

• Speedway

Jag blir galen på våran kattunge, han klöser på våra nya soffor! Min kille är inte hemma så han kommer få spader när han ser det, och jag vill ha min katt kvar :S Funkar klösbräda så han slutar tro?

• lillamye

på det ställe han klöser ställ brädan där spraya den me kattmynta och spraya på soffan med fy spray

• Speedway
    lillamye skrev 2008-01-22 18:38:09 följande:
    på det ställe han klöser ställ brädan där spraya den me kattmynta och spraya på soffan med fy spray
    Ska verkligen pröva. Katterna hade en ful pall hemma som dom klöste på som sjutton, men sen kom det nya skinnmöbler som vart genast mycket roligare att klösa i...Man blir galen!
  • Birgitta2
    Speedway skrev 2008-01-22 18:31:08 följande:
    Jag blir galen på våran kattunge, han klöser på våra nya soffor! Min kille är inte hemma så han kommer få spader när han ser det, och jag vill ha min katt kvar :S Funkar klösbräda så han slutar tro?
    Klösmöbel är ett måste om man har katt. Katter behöver fila klorna och få bort lösa smådelar, och då klöser de. Och finns ingen klösmöbel, så kommer möblerna användas. Mina katter klöser ytterst sällan på nån möbel, men det händer. De har en stoooor klösmöbel som står där de trivs bäst och där de är ofta. Då blir det naturligt att de använder den.
  • bettangirl

måste bara berätta, jag tillverkade själv två klösmöbler, klädde in dom i filt, och stälde den ena i vardagsrummet, och den andra i hallen... min kisse kom direkt och börja klösa på den i hallen..
    konstigt tyckte jag, HUR kunde han veta att det är hans nya klösmöbel?? han har aldrig klöst på något annat här hemma innan.. men nu springer han varje dag till den i hallen!!

Smarta kissen min!

Svar på tråden Katten klöser på soffan