• kissecat

Leguan?

Har velat ha en grön leguan i många, många år och tänkte slå till nu när jag har tid och plats för en.

Är det någon här som redan har en leguan?
    Hur stort terrarium krävs när den är liten och man just har fått hem den?

Hur mycket tid kräver den? kan man vara borta ifrån den en längre tid?
    Vill veta allt.

Ni som har en, har ni bilder på eran press? så jag kan kika runt lite och se hur ni har det :)

• Svar på tråden Leguan?
  • Splach

Jadu har du verkligen tid och PLATS? räkna med en MINST 4m2 när den är fullvuxen, plus att då ska terrariumet gå upp till taket..
    Det är mycket jobb med föda, luftfiktighet, och absolut inget djur du ska sitta och kela med, då dom mår bäst i sitt terrarium, där dom har sin värme och sin luftfuktighet.

En grön leguan "iguana Iguana" Antar att det är en sådan du syftar på? är ett djur som egentligen inte borde leva i terrarium, då i alla fall inte jag stött på någon som har kunnat hålla en bra storlek på terrarium, bra luftfuktighet, bra klätterytor, bra mat mm..

tyvär har det blivigt ett vanligt "sällskapsdjur" mycket på grund av den okunnighet folk hade förut, och ännu i viss del har, den gick att göra "tam" och var stor och snygg, tyvär för leguanens del, som numera säljs för ynka ca 350kr på mässor.. många skänks bort när dom inte är roliga längre, eller för att dom inte kunnat göra dom tama, då folk börjar inse hur stora dom faktiskt blir..
    mitt tips, åk till tex Skansen och kolla på hur stor en leguan faktiskt kan bli, dom kan utan tvekan piska dej med svansen så du tappar medvetandet och lite därtill.

läs på repti, men tänk på att dom flesta där är nybörjare, så sök på internet, böcker mm, få fram så mycket fakta du bara kan innan du gör slag i sak och skaffar en..
    inköpspriset på leguanen är inte så dyrt, men terrarium och allt som hör därtill är väldigt dyrt, särskilt med tanke på den luftfuktighet dom behöver.

• kissecat

Japp de är en grön leguan jag syftar på som jag oxå skrev.
    Jag vet mycket väl hur stor den kan bli och mer därtill. Har varit intresserad av ödlor och främst leguaner sen jag var liten och jag har haft vänner som har haft leguaner.
    Jag hade absolut inte tänkt skaffa en leguan bara för att den är häftig och snygg. Självklart vill jag och ska ta hand om den så bra jag kan och det är därför jag vill ta reda på så mycket fakta som möjligt och höra andras åsikter.

Splach skrev 2008-01-22 17:33:35 följande:
    Jadu har du verkligen tid och PLATS? räkna med en MINST 4m2 när den är fullvuxen, plus att då ska terrariumet gå upp till taket.. Det är mycket jobb med föda, luftfiktighet, och absolut inget djur du ska sitta och kela med, då dom mår bäst i sitt terrarium, där dom har sin värme och sin luftfuktighet. En grön leguan "iguana Iguana" Antar att det är en sådan du syftar på? är ett djur som egentligen inte borde leva i terrarium, då i alla fall inte jag stött på någon som har kunnat hålla en bra storlek på terrarium, bra luftfuktighet, bra klätterytor, bra mat mm.. tyvär har det blivigt ett vanligt "sällskapsdjur" mycket på grund av den okunnighet folk hade förut, och ännu i viss del har, den gick att göra "tam" och var stor och snygg, tyvär för leguanens del, som numera säljs för ynka ca 350kr på mässor.. många skänks bort när dom inte är roliga längre, eller för att dom inte kunnat göra dom tama, då folk börjar inse hur stora dom faktiskt blir.. mitt tips, åk till tex Skansen och kolla på hur stor en leguan faktiskt kan bli, dom kan utan tvekan piska dej med svansen så du tappar medvetandet och lite därtill.läs på repti, men tänk på att dom flesta där är nybörjare, så sök på internet, böcker mm, få fram så mycket fakta du bara kan innan du gör slag i sak och skaffar en..inköpspriset på leguanen är inte så dyrt, men terrarium och allt som hör därtill är väldigt dyrt, särskilt med tanke på den luftfuktighet dom behöver.
  • MinaHjältar

De här e våran leuguan Isak när han va 4 år gammal.
    Mina små troll
  • MinaHjältar

vi fick med ett hemmabyggt terrarium när vi köpte honom, de va rätt litet men han va ute med oss hela dagarna så de va bara på natten han va i terrariet.

Mina små troll
  • Trolltoka

Vi hade 4 gröna leguaner hemma som mest. Det var lite väl mycke jobb med kan jag säga. Dom 3 äldre dog tyvärr och den lilla flyttade. Det är ett jäkla pyssel med leguaner. Dom ska ha färsk mat VARJE dag. Så med andra ord, nej det går inte att åka iväg hursomhelst och vara borta i några dagar. Om du inte har djurvakt under tiden. Det sägs att Iguana Iguana är den svåraste ödla att ha i fångenskap om man ska ha den att må bra. Det är väldigt väldigt viktigt med rätt luftfuktighet, rätt temperatur, varierande kost och kalktillskott. En grön leguan blir som sagt ganska stor rätt så fort. Det är en trädlevande regnskogsödla. Så terrariet bör vara högt. Även när den är liten. En fullvuxen leguan kan bli uppåt en 2m med svans och behöver ett terrarie som är 4m2 i bottenyta och helst från golv till tak.

Som med alla reptiler är inte leguanen ett "keldjur" och mår bäst av att vara i sitt terrarie. Självfallet går det att hantera den ibland så att den blir van med hantering och kan kontrolleras ibland, men dock i måttlig mängd. Med tanke på att för att den ska må som bäst kräven den en luftfuktighet på uppåt 80-85% och det har man inte i ett hus/lägenhet. Där har du runt 40-50% luftfuktighet. För att de ska kunna smälta maten rätt och få en bra aptit måste de ha en solningsyta med temperatur mellan 29-31grader minst 12h/dygn. Resten av terrariet bör ha mellan 25-29 grader under dagen och under natten kring 26-27grader.

Så för att inte terrariet ska mögla och ruttna så bör du fuktspärra terrariet. Finns giftfri våtrumsfärg som går att använda som fuktspärr.

Den gröna leguanen är en ren vegan. Ska inte ha någon animalsk föda överhuvudtaget.
    Man ska variera maten väldigt mycket. Finns både bra och dåliga grönsaker för en leguan, trots att den är ren växtätare. När man gör en foderstat åt sin leguan bör man gå efter nedanstående tabell:

30-40% bladgrönsaker och kalkrika grönsaker så som rotfrukter, persilja, bönor, betor, maskrosblad + blommor och groddar.

0-40% övriga grönsaker så som gul squash, zucchini, kokt potatis, råriven morot, paprika, broccoli mf.

10-15% frukt och bär typ: färska eller torkade fikon, papaya, jordgubbar, äpplen, päron, vindruvor, melon, plommon, persika, tomat, banan, mango m.m.

5% fibrer, typ vetekli, majsflingor.

5% vegetabiliskt protein. Finns i t.ex. leguanpellets och tofu.

Sen strö kalk över maten dagligen. UVA & UVB - ljus är ett måste! Annars kan deras kropp inte ta upp vitaminerna och kalket!

Man bör tänka på att deras svans är deras främsta vapen! Får du en snärt av en fullvuxen leguans svans ska du vara glad om du klarar dig undan med ett stort blåmärke! Deras tänder är rakbladsvassa och knipsar med lätthet av ett finger om den skulle känna för det. Deras klor är djävulskt skarpa och vassa och orsakar väldigt mycket rivsår. Och nej. Man ska inte klippa dom! Dom behöver sina klor för att kunna klättra.

Många tror att när en leguan blundar vid beröring så gör den det av njutning. Men så är inte fallet. Ni vet hur små barn är? Blundar jag och jag inte ser någon så kan inte dom se mig heller och syns jag inte så finns jag inte! Leguaner är på samma sätt. Dom blundar i samma syfte (förutom när dom sover såklart.)

En leguan som nickar är en form av revirmarkering. Så nicka inte tillbaks om du inte vill ha bråk med en leguan! För det är tecken på att du vill konkurera med dennes revir!

Sådär. Det var litegranna om leguaner iaf. Är det något mer du undrar så svarar jag gärna på frågor :) Tror jag har nån bild på nån av våra gamla leguaner.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Trolltoka
    Lill-leguan Fezz a.k.a Illbattingen
    Våran lilla leguan.

Våran stora leguan.
    Storleguan Evil (tyvärr i himlaträden och klättrar nu)
    (¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • MinaHjältar

glömde skriva att våran hade fri tillgång till sitt terrarium även på dagen om han ville, han gick dit och badade och solade och myste på sin värmedyna mellan varven och sen ville han ut till oss igen, han va extremt sällskapssjuk och bankade och slog som en galning på glaset om han blev intsängd i terrariet och inte fick va med oss.

Mina små troll
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Vi hade en grön leguan som blev 1,8 meter. Han var världens snällaste men så blev han könsmogen endag och precis knäpp.

Man måste ha MYCKET tid och PLATS om man ska skaffa en leguan.

Svar på tråden Leguan?