Vi hade 4 gröna leguaner hemma som mest. Det var lite väl mycke jobb med kan jag säga. Dom 3 äldre dog tyvärr och den lilla flyttade. Det är ett jäkla pyssel med leguaner. Dom ska ha färsk mat VARJE dag. Så med andra ord, nej det går inte att åka iväg hursomhelst och vara borta i några dagar. Om du inte har djurvakt under tiden. Det sägs att Iguana Iguana är den svåraste ödla att ha i fångenskap om man ska ha den att må bra. Det är väldigt väldigt viktigt med rätt luftfuktighet, rätt temperatur, varierande kost och kalktillskott. En grön leguan blir som sagt ganska stor rätt så fort. Det är en trädlevande regnskogsödla. Så terrariet bör vara högt. Även när den är liten. En fullvuxen leguan kan bli uppåt en 2m med svans och behöver ett terrarie som är 4m2 i bottenyta och helst från golv till tak.
Som med alla reptiler är inte leguanen ett "keldjur" och mår bäst av att vara i sitt terrarie. Självfallet går det att hantera den ibland så att den blir van med hantering och kan kontrolleras ibland, men dock i måttlig mängd. Med tanke på att för att den ska må som bäst kräven den en luftfuktighet på uppåt 80-85% och det har man inte i ett hus/lägenhet. Där har du runt 40-50% luftfuktighet. För att de ska kunna smälta maten rätt och få en bra aptit måste de ha en solningsyta med temperatur mellan 29-31grader minst 12h/dygn. Resten av terrariet bör ha mellan 25-29 grader under dagen och under natten kring 26-27grader.
Så för att inte terrariet ska mögla och ruttna så bör du fuktspärra terrariet. Finns giftfri våtrumsfärg som går att använda som fuktspärr.
Den gröna leguanen är en ren vegan. Ska inte ha någon animalsk föda överhuvudtaget.
Man ska variera maten väldigt mycket. Finns både bra och dåliga grönsaker för en leguan, trots att den är ren växtätare. När man gör en foderstat åt sin leguan bör man gå efter nedanstående tabell:
30-40% bladgrönsaker och kalkrika grönsaker så som rotfrukter, persilja, bönor, betor, maskrosblad + blommor och groddar.
0-40% övriga grönsaker så som gul squash, zucchini, kokt potatis, råriven morot, paprika, broccoli mf.
10-15% frukt och bär typ: färska eller torkade fikon, papaya, jordgubbar, äpplen, päron, vindruvor, melon, plommon, persika, tomat, banan, mango m.m.
5% fibrer, typ vetekli, majsflingor.
5% vegetabiliskt protein. Finns i t.ex. leguanpellets och tofu.
Sen strö kalk över maten dagligen. UVA & UVB - ljus är ett måste! Annars kan deras kropp inte ta upp vitaminerna och kalket!
Man bör tänka på att deras svans är deras främsta vapen! Får du en snärt av en fullvuxen leguans svans ska du vara glad om du klarar dig undan med ett stort blåmärke! Deras tänder är rakbladsvassa och knipsar med lätthet av ett finger om den skulle känna för det. Deras klor är djävulskt skarpa och vassa och orsakar väldigt mycket rivsår. Och nej. Man ska inte klippa dom! Dom behöver sina klor för att kunna klättra.
Många tror att när en leguan blundar vid beröring så gör den det av njutning. Men så är inte fallet. Ni vet hur små barn är? Blundar jag och jag inte ser någon så kan inte dom se mig heller och syns jag inte så finns jag inte! Leguaner är på samma sätt. Dom blundar i samma syfte (förutom när dom sover såklart.)
En leguan som nickar är en form av revirmarkering. Så nicka inte tillbaks om du inte vill ha bråk med en leguan! För det är tecken på att du vill konkurera med dennes revir!
Sådär. Det var litegranna om leguaner iaf. Är det något mer du undrar så svarar jag gärna på frågor :) Tror jag har nån bild på nån av våra gamla leguaner.