• Boblins

problem med nästäppa efter nässprays användning-hjälp!

Jag har använt nässpray rätt mycket nu eftersom det varit den ena förkylningen efter den andra. Nu kan jag inte sluta med nässprayen för jag är täppt i nosen hela tiden. Vad ska jag göra? Har försökt sluta.
    Finns det någon här som har samma erfarenhet?
    Försöker låta bli nässprayen på natten men det slutar med att jag inte står ut. Jag vet att användning av nässpray under för lång periode ger sådanna här problem.
    Kan man få något av en läkrare så att man kommer ifrån det??
    Tokig på detta!!
  • Svar på tråden problem med nästäppa efter nässprays användning-hjälp!
  • elrovi

Har en jättebra lösning som alltid funkar för mig: Börja använda nässpray endast i ena näsborren, så hinner den andra att "läka". När den andra känns OK slutar du helt.
    Lycka till

• Micke

Nasonex kan hjälpa. Hjälpte iaf mig. Prata med din läkare.

• Åsa med 3

För mig var det bara att sluta...Det är ju som ett beroende...Tillslut försvinner täppan, det är bara att stå ut. Nu för tiden vågar jag knappt använda nässpray alls & absolut inte längre än de rekommenderade dagarna...

Lycka till! Jag lider med dig!

BF 080408
  • Suck och suck

Nasonex säger jag också.
    Alternativt kanske du kan köra en sån där metod som Anna Skipper prackade på Sofia Wistam (i Du är vad du äter), för att hon kört sönder sig med Nezeril.
    Det var ju en sån där vattensköljningsmetod, genom näsan.
    Skulle iallafall jag prova om jag hade såna problem som dig!

• Boblins

hjälper nasonex? Ger det inga andra biverkningar?
    Ska isåfall be någon läkare skriva ut det.

• Peztis

Jag köpte den mildaste sorten av näspray för att kunna ha ifall sonen (då 1 år) behövde. Han behövde aldrig men jag tog några sprayningar och blev helt sårig i näsan! Tog flera månader innan jag var återställd så nässprayer håller jag mig lååååångt borta ifrån nu! Tänker undvika på sonen också.

Du kan ju prova att droppa koksaltlösning i näsan, är nog lite mildare.

Min farmor fick sitt luktsinne helt förstört pga nässpray.

• Suck och suck

JAG tycker inte Nasonex ger några biverkningar.

• k girl

Jag börjar blöda näsblod av Nasonex.
    Det är ett kortisonpreparat som ges när man har inflammationer i nässlemhinnan, men om du har såriga slemhinnor kan du inte använda det.

Att sniffa koksaltlösning är ett annat alternativ. Det finns att köpa på apoteket, eller också fixar du det hemma själv och tar i handen och andas in genom näsan.

Men sluta MÅSTE du göra.

• COTTA

Här har ni en som är helt förstörd av nässpray, har använt det i minst 10 år och har hela näsan full av sår Det går bara inte att sluta för mig, jag lider även av migrän och dom gångerna jag har försökt slutat har alltit slutat med ett migrän anfall! vet inte alls vad jag ska göra, men jag lider något fruktanssvärt av detta.
    Är nassonex receptfri?
    Vad var det för nässkölj sofia använde, nån som vet?
    Jag börjar verkligen bli desperat!
    Kram på er.

• Kaxan

Hej!
    Hade exakt samma problem som dig plus att jag har allergi. Tog tag i min nästäppaoch boka tid hos läkare. Där såg han att jag var helt svullen i näsan. Så fick allergitabletter och er helt underbart nässpray som heter Rhinocort. Jag började spraya 1 gg på morgonen och 1 gg på kvällen..inget annat, kämpigt eftersom man är täppt men tog bara nån dag sedan kunde jag börja andas igen och fräsa ut en massa som stått i näsan. Jag tyckerdu borde söka läkare som kikar på näsan.Jag ångrar jag inte gjorde det tidigare. Jag är förkyld nu men använder inte nässpray utan tar Rhinocorten vid behov till natten bara...sedan fräser jag duktigt istället för att ta nässpray.
    Lycka till!!

Svar på tråden problem med nästäppa efter nässprays användning-hjälp!