• Jardine

en fråga om nacken 3 månaders bebisar

kan era barn lyfta upp nacken när det ligger på mage? Jag tycker att det är jobbigt att ha Frida på mage för hon hatar det. Hon ligger bara och sprattlar och skriker. Hon kan vrida huvudet åt sidorna men inte lyfta upp huvudet så att hon kan titta framåt (förstår ni hur jag menar?). Enligt min kompis så gjorde hennes bebis det när hon var en månad. Då kunde dem leka så att dem slänga henne lupp i luften. Så pass stabil var hon i nacken redan då. Min andra kompis bebis är ca 8 veckor och han är oxå väldigt stabil i nacken enligt henne. Frida är nu 12 veckor om några dagar. När jag har henne på axeln håller hon huvudet bra. Men hon är fortfarande ostabil i nacken.
    Vad kan det bero på eller är det väldigt olika?

• Svar på tråden en fråga om nacken 3 månaders bebisar
  • Lotten

Det är väldigt olika från barn till barn. Min dotter var redan ovanligt stark i nacken redan när hon var nyfödd. Alla utvecklas olika

• Laila

Min Emelie är 3 månader och orkar inte heller hålla upp huvudet, hon hatar att ligga på mage.. Men när man håller i henne går det bra utan stöd för nacken.

• Cammo

Min grabb är oxå jätte stark i nacken...har vart det sen han var nyfödd. Han lyfter överkroppen jättebra när han ligger på magen.
    Men du ska absolut inte oroa dig, alla barn utvecklas ju olika som alla vet. Det kommer nog alldeles snart ska du se :)

• Petra Pontus mamma

Pontus lyfte huvudet redan på BB, har alltid varit stark i nacken. Men alla barn är olika!

Ett kul sätt att träna nacken på är att ligga på rygg och låta lillan ligga på mage på din mage. Då kommer hon att anstränga sig för att se ditt ansikte och få ögon kontakt. Gör det ett par gånger per dag, så kommer hon att bli stark snabbt. Kram!

• Annelie78

Nathalie (nu 6 månader) hatade också att ligga på mage när hon var i "den åldern" och var ganska sen med att lyfta huvudet ordentligt. Prova att ha henne på mage i sängen eller nåt liknande så att hon kan ha ögonkontakt med dig, eller håll en spegel eller en leksak framför så att hon lockas att lyfta på huvudet. När Nathalie väl blev starkare i nacken tyckte hon mycket bättre om att ligga på mage eftersom hon såg allt bättre då. Det kommer tids nog!

• ceci lia

Alma gillar inte heller att ligga på mage. Ligg på sängen och lyft upp henne ovanför dig. Det är som att ligga på mage för henne men inte lika tråkigt. Hoppas du förstår vad jag menar.

• knasen

Visst alla barn gillar inte att ligga på mage...det gör inte min son heller (4mån) ...men det är viktigt med nackmusklerna!! Så små stunder många ggr per dag, så kanske hon inte blir ledsen tillslut utan upptäcker att världen är rätt så kul så med!!! Jag är absolut ingen expert men du kan ju prova!!!
    Lycka till....(det hjälpte på min son han e stark nu men hatar att ligga så, lägger bara han 1 min per ggr ca)

• Teskedsmamman

Lyfta huvudet i magläge har Ludvig kunnat göra i 2-3 veckor nu (han är 7 veckor idag), men bara om han får in armarna rätt under sig så han kan resa sig på dem... annars blir det bara någon centimeter...

• Jenny N

Nova har varit stark i nacken ända sedan hon föddes och håller huvudet jättebra när hon ligger på mage. Jag vet att en kompis lät sin dotter ligga en stund på magen varje dag för att träna upp nacken, och det hjälpte för henne. Men om hon inte tycker om det så vet jag inte.
    Dessutom så är det nog väldigt olika från barn till barn, tror inte att det är något att oroa sig för.

• mymmlan

Min son hatade att ligga på magen, han kräktes så fort man la honom på mage och grät och skrek. Han låg bara stel som en pinne och vägrade att försöka lyfta huvudet.
    Endel tyckte att det var så viktigt och att jag i alla fall borde låta honom ligga på mage en kort stund/dag, men det var ingen större mening efter som han bara låg helt stilla då.
    Jag lät bli att lägga honom på mage, istället bar jag honom upprätt ganska ofta (mot axeln som när de ska rapas) då höll han huvudet jätte bra och tränade nacken.
    Sen när han själv kom på att det faktiskt var kul att ligga på magen då höll han huvudet jätte högt. Gör som ditt barn tycker känns bäst, finns fler sätt än ett att träna på. Barn är olika fast när man läser i barnböcker eller pratar med bvc verkar det inte alltid så.Lycka till!

• mazarin

Min dotter gillade inte heller att ligga på magen. Placera en liten kudde på golvet som stöd för bröstet. På så sätt kommer huvudet upp lite och förhoppningsvis tycker hon att det inte är lika jobbigt. När hennes nacke har blivit lite stabilare kan du ta bort kudden.
    Som några har föreslagit så kan du även träna henne genom att lägga henne på ditt bröst.

Svar på tråden en fråga om nacken 3 månaders bebisar