• WeRoNiCa23

Sambo eller gifta sig`?

Vilket skall man göra?

Vi är sambos sedan si så där 9 år tillbaka.
    Nu till saken

Han har en son sedan innan på 16 år
    Vi har en dotter på 3.5 år ihop
    Nu har vi köpt hus.....

För att skydda sig mot dödsfall mm hur gör vi lättast?
    Om vi gifter oss kommer det kosta ett par tusen för att
    jag kommer dela min förlovningsring som är så bred att jag
    inte kan ha en till + lägga i diamanter. Sedan borgerlig vigsel vad det nu kostar...

Men vad är skyddet vice versa med kostnader för skrivelser mm och hur skyddar de olika?

• Svar på tråden Sambo eller gifta sig`?
  • WeRoNiCa23

Jag menar alltså jag anar att kostnaden inte är så olika hur man väljer eller?

Men samtidigt vilket sorts skydd utgör sambo/gifta?

• AnnaLind

Oj...Finns massa lagar om det där. Men om ni har barn så brukar det vara enklast att gita sig. Har inte pluggat juridik men läser rättskunskap på komvux. Som sambos ärver man inte varandra. Om den ene skulle dö får den efterlevande behålla det ni gemensamt införskaffat medans den avlidnes egna egendom går till barnen som får en förmyndare som förmyndar pengarna tills det att dom är 28 år. Man kan skriva ett testamente som gör så att den efterlevande får allt. Men eftersom det finns bröstarbingar(barn) så måste dom få ut sin laglott, vilket är hälften av arvet dom egentligen skulle fått.

Om man gifter sig så är allt man tar med sig in i äktenskapet giftorättsgods. det innebär att den dag man skiljer sig så räknar man ihop alla tillgångar och drar sedan av alla skulder och splittar på pengarna. Som gifta får barnen inte sitt arv fören bägge föräldrarna avlidit. Det finns ett undantag eftersom det finns särkullbarn med i bilden(barn sen innan) Om denne föräldern skulle avlida först så ska särkullbarnet ha ut sitt arv direkt. Mdan det gemensamma barnet får vänta tills bägge avlidit.

Finns så mycket regler kring detta...Ett annat är ju att man kan sjriva äktenskapsförord och så finns det enskild egendom...

Jag är absolut ingen jurist och kan ha fel. Jag råder dig att du tar med dig din sombo på rådgivning..

Hoppas jag var till lite hjälp iaf :)

• carrobarro84

gift er! som sambos har ni inget rättsligt skydd. Man kan aldrig få samma skydd som man har som gifta. så för att inte krängla till det hela med en jäkla massa testamenten så gift er.

• Nathalies mamma

Gift er..men skriv ändå papper eftersom din sambo har en son och han är ju bröstarving, så han ärver i första hand efter sin pappa oavsett om ni är gifta eller sambon...så har jag fått till svar efter ha frågat jurist...satt i samma sits.. kolla upp med familjejuristen på nätet, jag tror dem heter så..där kan man få kostnadsfri rådgivning...

• Yrslan

Det behöver inte kosta en massa pengar att gifta sig, däremot är det bra om ni gifter er smat går till advokat så att denne får hjälpa er mede ett testamente så att du inte blir av med hus och hem om din sambo skulle dö.

• CoCl
    AnnaLind skrev 2008-01-22 21:07:01 följande:
    Oj...Finns massa lagar om det där. Men om ni har barn så brukar det vara enklast att gita sig. Har inte pluggat juridik men läser rättskunskap på komvux. Som sambos ärver man inte varandra. Om den ene skulle dö får den efterlevande behålla det ni gemensamt införskaffat medans den avlidnes egna egendom går till barnen som får en förmyndare som förmyndar pengarna tills det att dom är 28 år. Man kan skriva ett testamente som gör så att den efterlevande får allt. Men eftersom det finns bröstarbingar(barn) så måste dom få ut sin laglott, vilket är hälften av arvet dom egentligen skulle fått. Om man gifter sig så är allt man tar med sig in i äktenskapet giftorättsgods. det innebär att den dag man skiljer sig så räknar man ihop alla tillgångar och drar sedan av alla skulder och splittar på pengarna. Som gifta får barnen inte sitt arv fören bägge föräldrarna avlidit. Det finns ett undantag eftersom det finns särkullbarn med i bilden(barn sen innan) Om denne föräldern skulle avlida först så ska särkullbarnet ha ut sitt arv direkt. Mdan det gemensamma barnet får vänta tills bägge avlidit.Finns så mycket regler kring detta...Ett annat är ju att man kan sjriva äktenskapsförord och så finns det enskild egendom...Jag är absolut ingen jurist och kan ha fel. Jag råder dig att du tar med dig din sombo på rådgivning..Hoppas jag var till lite hjälp iaf :)
    Tror du menar 18 år
  • Kazeer

Jag gifte mig borgerligt ... kostade inte en krona.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • sniwa

Att gifta sig borgerligt kostar inte mer än vad du själv vill spendera. Eftersom han har barn tidigare så bör ni hur som helst skriva testamente, oavsett om ni gifter er eller inte. Kostar ca 2000:-

• 080802

En fråga: Varför måste man skriva testamente om man är gifta? Om man har särkullbarn alltså.

• sniwa

Man måste inte... Men har man barn på varsitt håll så kan det vara bra. Dör den ena så ärver den andre halva boet, den andra halvan (50%)ska den avlidnes barn ha.

Man kan skriva testamente som säger att barnen endast ärver sin laglott,(25%) när föräldern dör och resterande får de när den andre också dött.

Det finns många varianter på det här, men det är bra att ta tag i det så man får det som man vill. T.ex kan det ju vara idé att teckna en livförsäkring på varandra så man kan behålla sitt boende och ev. lösa ut särkullbarn vid dödsfall.

080802 skrev 2008-01-26 11:51:22 följande:
    En fråga: Varför måste man skriva testamente om man är gifta? Om man har särkullbarn alltså.
  • sniwa

Glömde ju att säga att gemensamma barn ärver ingenting förrän båda föräldrarna är borta.

Svar på tråden Sambo eller gifta sig`?