• Xara

Får ihop livspusslet alldeles utmärkt, tackar som frågar!

Jag och maken jobbar båda 100%. Han är oftast bortrest i jobbet mån-fre. Jag är bortrest 1-2 nätter varannan vecka. Vi har två småttingar, 4 resp. 2 år gamla förskolebarn. Borde inte detta vara upplagt för värsta utbrändhets-stressen, enligt dagens definitioner?!

Japp, vi FÅR hjälp av svärmor med att hämta på dagis två dagar i veckan: då passar hon barnen 13.30-16.30 (=6 h per vecka, tack snälla!!). Övriga dagar klarar vi det själva, utan att barnen är på dagis längre än som längst 7.30 till 15.00. Hurdå?

Ingen av oss har 'fria' arbetstider: vi förväntas vara på jobbet på dagtid och kan INTE jobba hemifrån över huvud taget, någon av oss. MEN vi har flex: dvs vi kan spela med tiden vi börjar på morgonen och när vi går hem. Summan ska dock vara 40 h varje vecka. Jag pendlar totalt 70 min per dag, maken 150 min (stackaren, mycket tid i bilen!).

Jag har aldrig känt att jag behövt springa/jäkta till dagis efter jobbet, inte heller har vi varit sena en enda morgon. Jag tycker jag har mycket tid tillsammans med barnen (!), både på vardagar och helger (vi har inga aktiviteter att passa tider till).

Jag har provat på att vara hemma på heltid i fyra (4!) år och kände att jag mådde väldigt, väldigt dåligt av det. Folk som hör mig beskriva hur jag kände mig då, säger att det kallas för depression.

Jag känner att jag bara inte begriper hur så många kan uppleva det som 'stressande' och tungt och hemskt på alla sätt att vara arbetande småbarnsmamma?! Jag bara njuuuter varenda dag, tycker det är precis toppen att växla mellan de olika rollerna om dagarna...!

Lyckligt lottad, uppenbarligen!
  • Svar på tråden Får ihop livspusslet alldeles utmärkt, tackar som frågar!
  • Tina B

Härligt att höra Xara! ... men det kan finnas ett litet tillägg i tillvaoron som kan göra att det plötsligt blir väldigt stressigt - om du på din arbetstid inte har tillstymmelse till möjlighet att hinna med ditt jobb. Då stressar du hela dagen och står upp det sista på jobbet för att slita åt dig jackan och vrålköra hem och hämta. Väl hemma går du sedan och känner dig stressad för den enorma backlog som medans du är hemma bygger upp på jobbet.

• KickanAnnika

Skönt att höra att det funkar så bra för er.
    Själv är jag precis tvärtom.
    Jag har mått väldigt bra de åren jag varit hemma med barnen. Ca. 3 år. Har en som är 3,5 och en som är 2.
    Jag började jobba 50% (ofta upp till 75% med viss tid hemma) i höstas och nu smyger det på mig. Det där som jag skulle vilja beskriva som depression.
    Jag har jordens roligaste jobb. Jag kan helt enkelt inte tänka mig ett bättre jobb. Jag trivs i min arbetande roll. Jag känner mig inte stressad vid lämningar på dagis, men något stressad då jag ska hem. Mest pga att hunden är själv för länge.
    Men överlag är vi inte i nån stressad situation så sett. Pappan jobbar heltid föresten. Slutar 16 var dag.
    Det som plågar mig är att jag längtar efter barnen. Jag tycker att jag träffar dem för lite. Kan väl tillägga att utöver jobb har vi inte mycket inplanerat som inte innefattar hela familjen.
    Jag saknar nåt enormt att få vara var dag, hela dagarna med barnen. Det är bara det liksom... Annars tycker jag att vi har bra balans med lagom mycket inkomst och inte alldeles långa dagar på dagis. Men nej, jag längtar efter dem. Hur jäkla bra mitt jobb än är så skulle jag inte tveka en sekund att stanna hemma om nån erbjöd mig det för samma summa.

• Xara

Tina B: Hihi, jag kan faktiskt inte föreställa mig hur jag skulle kunna börja ta jobbet på sådant allvar! Jag har ju ett kul jobb som jag kan & är bra på OCH får utvecklas inom, men naturligtvis går barnen först i alla lägen. Stress, 'backlog' osv känns helt främmande i nuläget! Hoppas jag kommer ihåg denna känsla om det nu skulle bli sådär som du beskriver i framtiden... !

KickanAnnika: Ja det är många som känner som du, har jag förstått... Nog för att jag älskar mina barn , men hittills har jag inte hittat vare sig någon relation, intresse, trosinriktning, ideologi eller annat i livet som kan uppsluka mig till 100%. Lite av lagom är nog min melodi när det gäller mesta !

Svar på tråden Får ihop livspusslet alldeles utmärkt, tackar som frågar!