Får ihop livspusslet alldeles utmärkt, tackar som frågar!
Jag och maken jobbar båda 100%. Han är oftast bortrest i jobbet mån-fre. Jag är bortrest 1-2 nätter varannan vecka. Vi har två småttingar, 4 resp. 2 år gamla förskolebarn. Borde inte detta vara upplagt för värsta utbrändhets-stressen, enligt dagens definitioner?!
Japp, vi FÅR hjälp av svärmor med att hämta på dagis två dagar i veckan: då passar hon barnen 13.30-16.30 (=6 h per vecka, tack snälla!!). Övriga dagar klarar vi det själva, utan att barnen är på dagis längre än som längst 7.30 till 15.00. Hurdå?
Ingen av oss har 'fria' arbetstider: vi förväntas vara på jobbet på dagtid och kan INTE jobba hemifrån över huvud taget, någon av oss. MEN vi har flex: dvs vi kan spela med tiden vi börjar på morgonen och när vi går hem. Summan ska dock vara 40 h varje vecka. Jag pendlar totalt 70 min per dag, maken 150 min (stackaren, mycket tid i bilen!).
Jag har aldrig känt att jag behövt springa/jäkta till dagis efter jobbet, inte heller har vi varit sena en enda morgon. Jag tycker jag har mycket tid tillsammans med barnen (!), både på vardagar och helger (vi har inga aktiviteter att passa tider till).
Jag har provat på att vara hemma på heltid i fyra (4!) år och kände att jag mådde väldigt, väldigt dåligt av det. Folk som hör mig beskriva hur jag kände mig då, säger att det kallas för depression.
Jag känner att jag bara inte begriper hur så många kan uppleva det som 'stressande' och tungt och hemskt på alla sätt att vara arbetande småbarnsmamma?! Jag bara njuuuter varenda dag, tycker det är precis toppen att växla mellan de olika rollerna om dagarna...!