• Soffiloppi

Linfröolja !?

Hej !
    Kan man ge linfröolja till ett barn på 2,5 månader. Det kan väl inte vara farligt.Omgega fettsyror ska ju vara utvecklande för hjärnan. Jag har en KRAV-märkt kallpressad flaska från hälsokost. Den kan man väl äta när man ammar också ? Den innehåller ju bara naturliga produkter. Nån som ger linfröolja eller omega 3 till sitt barn ? EyeQ ska tydligen vara bra också, nån som provat det till sitt spädbarn ?
    Jag har tidigare ätit gurkörtsolja innan jag blev gravid mot pms. Undrar om jag kan börja med den igen. Verksamt ämne är omega 3.

• Svar på tråden Linfröolja !?
  • 1111111

Om du äter balanserat så borde bebisen få vad den behöver genom bröstmjölken, om du ammar. Linfröolja kan ju vara lite hårt mot känsliga magar också.

"Livsmedelsverket får rätt ofta telefonförfrågningar om linfröolja åt små barn.
    Bakgrunden är att man läst om omega-3 fettsyrornas betydelse för barns hjärnutveckling. Bland annat hänvisas till en tysk studie av 5-14 år gamla barn. Livsmedelsverket avser att lägga ut en kommentar till denna studie på webbplatsen, där vi visar exempel på hur man med vanlig mat utan problem kommer upp i de mängder som behövs. PENUTH-gruppen ombeds att komma med synpunkter. På mötet framfördes bland annat att dubbelblindstudier saknas angående effekter på barn med autism. "

Källa:
    Livsmedelsverket
    www.slv.se/upload/dokument/Om_oss/Expertgrupper/Peanut/penprotmaj01.pdf

• Vilna

Ge absolut inte linfröolja till din bebis! Linfrö innehåller höga halter av vätecyanidproducerande glykosider. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

Om en vuxen människa vill äta linfrö får dosen inte vara stor,högst 1-2 matskedar linfrö per dag. Hela frön bör alltid användas, de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. I Finland får alla väntande mammor skriftliga kostråd där de uppmanas att inte alls äta linfrö under graviditet och amning.

• 1111111
    Vilna skrev 2008-01-23 14:24:14 följande:
    Ge absolut inte linfröolja till din bebis! Linfrö innehåller höga halter av vätecyanidproducerande glykosider. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.Om en vuxen människa vill äta linfrö får dosen inte vara stor,högst 1-2 matskedar linfrö per dag. Hela frön bör alltid användas, de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. I Finland får alla väntande mammor skriftliga kostråd där de uppmanas att inte alls äta linfrö under graviditet och amning.
    Livsmedelsverket har f n inga uppgifter angående halter av cyanid i linfröolja, men troligen blir en del kvar i presskakorna.
    källa: www.slv.se
    Om man vill få i sig de nyttiga fetterna från linfrö är det er effektivt att ta linfröolja än linfrö.
Svar på tråden Linfröolja !?