• Fru Sveden

Har någon läs Vingklippt ängel av Berny Pålsson?

Satt och slö surfade på aftonbladet tidigare idag när jag upptäckte den här artikeln: www.aftonbladet.se/kvinna/article1675372.ab har aldrig tidiare hört talas om boken Vingklippt ängel och jag undrar nu om det finns någon där ute som har läst den och kan berätta om den är bra. Har kollat lite recentioner och det verkar som om många tycker att den är bra?

• Svar på tråden Har någon läs Vingklippt ängel av Berny Pålsson?
  • Krabbolina

det var ett tag sen jag läste den, den är så där. Jag klarar inte riktigt av Berny. Fått uppfattningen om att hon faktiskt gör en hel del saker bara för att få uppmärksamhet.

• Queequeg

Jag har läst den och tyckte den var väldigt intressant. Berny är en väldigt intressant person måste jag säga, och han inte hålla med om att hon gör vissa saker bara för att få uppmärksamhet. Har man lidit av vissa tvångsmässiga beteendemönster som berny har gjort är det väldigt lätt att man faller tillbaka till dessa då det kan ge en viss form av trygghet.

Boken är en självbiografi om hennes väg till tillfrisknande, från att skära sönder sig själv, hennes missbruk, samt psykiska status.
    Boken är verkligen läsvärd och rekomenderas

• Brollie

Den är jätte bra och Berny Pålsson har i dagarna gett ut en bok till som heter Känn pulsen slå, som är en uppföljning.

• Ch Belair

Ja, men jag kan inte heller riktigt med henne. Boken är inte så super som alla vill få det till. Den nya har jag inte läst.

• SaraHeleneBirgitta

Jag läste den för ungefär ett halvår sedan. en bra bok att läsa, men den är mycket svårläst pga alla hemskheter.

• Fru Sveden

Det var faktiskt i samband med henens andra bok som jag upptäckte att hon skrev böcker alls. Jag undrade mest i största allmänhet då jag starkt funderar på att köpa och läsa båda böckerna för att få reda på vad hon är för en person då vi bor grannar med henne!

• bebislycka2008

Har den hemma, tycker den är bra men hemsk!

• Jennyrockar

Bra, sann men lite tradig, massor med självskada, trist å läsa om i längden. men det kanske bara är jag som tycker, som ser den där skiten på jobbet varje dag.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Gisney

Den föll inte mig i smaken, men läst liknande självbiografier som varit mig i smaken.

• Brollie

Det är ju inget litterärt mästerverk, men det man inte heller begära tycker jag... Hon var 19 år eller nåt när hon skrev den?
    Vilka böcker som berör samma ämne tycker ni är bättre? Zebraflickan gillar många, den har jag inte läst, är den bättre?

• ict

Jag har inte läst boken.

Jag såg en intervju med Berny på tv4, lör el sön morgon för några veckor sen. Den intervjun var mer om hennes nya bok. Det kom fram, att yngre läst hennes första bok lite ur fel perspektiv och "glorifierade" hennes tidigare livsstil.

Det sa hon nu att hon helt tar avstånd emot- och jag fick uppfattningen att hon även tagit med det i nya boken- i tryck, att hon inte vill att hennes tidigare liv "bör" uppfattas så.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• trasselsudd

Jag tyckte varken den var bra eller dålig, bara hemsk.

• AdoXa

Jag har läst den och jag tyckte att den var väldigt bra. Man får en förståelse för hur det kan vara att må som hon har gjort/gör(?), samtidigt som den kändes hoppfull och inte helt dystopisk.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • Fnurra

Jag har läst den men vet inte om jag kan rekommendera den. Visst är den intressant och så men det jag mest minns från den boken är hur otroligt otrevlig jag tyckte att Berny verkade. Vet inte om det riktigt vad bokens avsikt, men det var så jag kände i alla fall.

• Sagofe

Jag gillar den. Visst är det mycket hemskt och man ska absolut inte läsa den om man själv är inne i en period när man inte mår bra (tycker jag), men värd att läsa ändå.

• Lisfadet

Jag har läst båda böckerna. Tyvärr tycker jag att den andra "Känn pulsen slå" var som att läsa den första boken om igen. Mycket upprepningar. Jo, Berny har haft ett hårt liv, men visst drar hon nytta av det för att fånga uppmärksamhet. Absolut.

• lillasysterjessa

TS- om ni är grannar med henne så döm henne inte efter första boken. fortsätt läs den andra oxå. Hon har varit med om mycket och är en extremt stark person i allt det svaga. Jag tycker om hennes sätt att skriva, det är så..fritt på något sätt. Men det värsta med de här böckerna är att man blir så J-A förbannad på svensk psykvård. Har inget som helst förtroende för den längre...

Att hon drar nytta av böckerna vet jag inte riktigt att man kan säga.Hon var ju fortfarande sjuk efter den andra boken, och visste väl inte riktigt hur hon skulle hantera all uppståndelse. Nu mår hon väl förhoppningsvis bättre, men den nya boken har ju skjutits upp länge länge tills nu. Hoppas verkligen att hon klarar av allt den här gången.

• Fru Sveden
    lillasysterjessa skrev 2008-02-28 11:54:23 följande:
    TS- om ni är grannar med henne så döm henne inte efter första boken. fortsätt läs den andra oxå. Hon har varit med om mycket och är en extremt stark person i allt det svaga. Jag tycker om hennes sätt att skriva, det är så..fritt på något sätt. Men det värsta med de här böckerna är att man blir så J-A förbannad på svensk psykvård. Har inget som helst förtroende för den längre... Att hon drar nytta av böckerna vet jag inte riktigt att man kan säga.Hon var ju fortfarande sjuk efter den andra boken, och visste väl inte riktigt hur hon skulle hantera all uppståndelse. Nu mår hon väl förhoppningsvis bättre, men den nya boken har ju skjutits upp länge länge tills nu. Hoppas verkligen att hon klarar av allt den här gången.
    Mitt "mål" är inte att dömma henne. Ville mer veta om om boken är bra och värd att läsa. Har köpt den och den ligger nu i högen med böcker jag skall läsa. Hon har hittils bara varit trevlig och inte gjort mig något så jag tror inte min uppfattning kommer att ändras så mycket bara för att jag läser hennes bok. Vill mer få en uppfattning om vad det är för person jag bor granne med.
  • lillasysterjessa

okej ja då så! tror hon är en snäll tjej, som bara har en rätt elak sjukdom. Att hon orkat ta sig igenom är för mig helt obegripligt.

I mitt förra inlägg menar jag ju såklart att hon fortfarande var sjuk efter första boken.. För i den är hon verkligen ingen sympatisk person...

Läs böckerna, jag hoppas su gillar dem. =-)

Svar på tråden Har någon läs Vingklippt ängel av Berny Pålsson?