• calistra

Bad & infektionskänslig??

Jag har en liten fråga angående bad vid denna tiden på året.
    Jag har lilla Emilia som är 9 månader som har ds och är känslig när hon får en infektion.
    Vi går till habb varje onsdag och träffar andra DS barn i åldrarna 0-6. Super trevligt!!Efter sång och lite fri lek så går vi och badar i bassängen. Där är det ca 37grader i vattnet.
    Nu är min fråga nu när RS viruset går runt är risken större för lillan att få viruset i badet om vi badar?
    Tacksam för svar

Mamma till Emilia, 070424
  • Svar på tråden Bad & infektionskänslig??
  • Ylvisen

Intressant fråga, kan inte hjälpa dig men ger tråden en liten puff Undra om kloret dödar alla rs-basilusker?

• calistra

super, Skrattande

• pcalma

Kan inte svara på frågan om kloret dödar RS-virus, men jag tror inte det. I vilket fall som så finns det ju i luften. Badhus är en stor infektionskälla.
    Personligen så håller jag min infektionsskänslige son, 18 mån, borta från affärer, badhus och stora folksamlingar. När min store son, idag 9 år, var 5 månader fick han RS. Vi var då inlagda i en dryg månad på sjukhus för svåra andningsbesvär.
    Prata med barnets läkare? Finns ett vaccin som man ger till särskilt utsatta barn som löper stora risker vid en ev RS-infektion.

• calistra
    pcalma skrev 2008-01-23 22:08:38 följande:
    Kan inte svara på frågan om kloret dödar RS-virus, men jag tror inte det. I vilket fall som så finns det ju i luften. Badhus är en stor infektionskälla.Personligen så håller jag min infektionsskänslige son, 18 mån, borta från affärer, badhus och stora folksamlingar. När min store son, idag 9 år, var 5 månader fick han RS. Vi var då inlagda i en dryg månad på sjukhus för svåra andningsbesvär.Prata med barnets läkare? Finns ett vaccin som man ger till särskilt utsatta barn som löper stora risker vid en ev RS-infektion.
    Tack för svarGlad
    Vi var aldrig iväg igår. Kände att vi fick nog stanna hemma istället!
    Ha det gott//M
  • Kiia

Har en dotter (3år) som har nedsatt immunförsvar och vi
    har fått rekommendationer att inte besöka badhus under vinterhalvåret
    då det florerar mycket smitta där.

Vi badar dock en gång i veckan på sjukhusets hab-bassäng. Den hålls efter
    bättre, besöks förståss av färre människor och det fungerar bra.

Min prinsessa älskar att bada i vårt äventyrsbad och framåt sommaren ska hon
    få åka dit och busa av sig lite

• norpansnorpan

Min dotter är hjärtsjuk + har en kromosomavvikelse och hennes läkare har avrått starkt från att besöka badhus.
    Hon har aldrig badat annat än i sjön och i badkaret hemma.
    Sen undviker vi också varuhus och andra affärer där det finns mycket folk under vinterhalvåret.
    Dottern blir som din tjej väldigt dålig av en infektion, får ligga på sjukhus för, en för dig och mig, vanlig förkylning.

Huruvida RS smittar mer eller mindre pga klor kan jag inte svara på.
    Men risken att bli smittad av RS finns ju även när ni träffas med de andra barnen.
    RS bakterier kan ju leva på leksaker och andra ting i flera timmar.

• Ylvisen

Hur vet man egentligen att de fått RS-virus? Förutom näsprov då förstås! Blir de alltid tex förkylda eller kan man ha de ändå?

Svar på tråden Bad & infektionskänslig??