• Majras

Om man måste dra ut en visdomstand, vad kostar det ungefär?

Trolgen har jag hål i en visdomstand och vad jag har förstått drar dom hellre ut dom än laga. Vad kan en sådan kostnad hamna på?

• Svar på tråden Om man måste dra ut en visdomstand, vad kostar det ungefär?
  • Tifastar

Jag fick operera bort en visdomstand eftersom den var inflamerad och aldrig växte upp ur tandköttet. Det gick på 2500 Kr så att dra ut en visdomstand som redan sticker upp borde ju vara mycket "billigare" iaf... 1000 max skulle jag tippa på.

• Ingen dans på rosor

När jag drog en visdomstand för två år sedan sa tandläkaren innan att jag skulle räkna med en kostnad på 2 500- 3 000 kr. Dock hade han någon typ av tidstaxa så när tanden släppte oväntat snabbt kostade det "bara" 1 000 kr.

• Novus

Jag gjorde det för nåt år sedan. Var dessutom på en "akuttid". Kostade 590 kr (är under 26)

• Sindri

Jag drog en visdomstand för några månader sen och jag har för mig att det gick på ca. 950:-.

• Sindri

Man får ju bedövning, två sprutor fick jag. Den ena la dom så att bedövningen gick ner mot halsen och den andra fick jag på insidan. Sen "bänder" dom bort tanden försiktigt. Det är ju inte skönt men jag tyckte inte det gjorde så jätteont heller, mest obehagligt när de bänder.

• Tifastar

Jag hade jätte ont i truten i flera dagar + fick blåmärken på kinden och var lite svullen. Kliade som attan efter nån dag :P Fick med mej 2 sorters smärtstillande och nå munskölj grej hem. Det hjälpte bra =)

• Frezalo

Ska operera bort en visdomstand i nederkäken i oktober. Det kommer att kosta 1500:- hos Folktandvården.

• Sindri
    Tifastar skrev 2008-01-23 10:25:15 följande:
    Jag hade jätte ont i truten i flera dagar + fick blåmärken på kinden och var lite svullen. Kliade som attan efter nån dag :P Fick med mej 2 sorters smärtstillande och nå munskölj grej hem. Det hjälpte bra =)
    Ja, efteråt hade jag också ont i flera dagar. Kunde inte öppna munnen riktigt, käken låste sig liksom. Sen var jag blå på kinden också. Och hålet där tanden satt blev så stort, för rötterna var stora, så de fick sy ihop det med två stygn. Men det kändes inte alls, och stygnen löste upp sig själva sen.
  • Metropolis Diana

Jag fick operera bort alla mina fyra visdomständer. De skulle inte få plats och de var på väg upp. Två operationer med en röntgen gick väl på runt 3500:- tror jag. Jag var precis 20 år.

Så en tand som är uppe kan ju inte kosta multom.

• FiL81

Har opererat bort tre visdomständer här i Tyskland och allt kostade gratis Eller ja, min "Krankenkasse" (Försäkringskassa) stod för hela kalaset.

• LaFontaine
    Frezalo skrev 2008-01-23 10:25:46 följande:
    Ska operera bort en visdomstand i nederkäken i oktober. Det kommer att kosta 1500:- hos Folktandvården.
    Min sambo fick betala 3600 för samma ingrepp. Detta skedde dock på käkkirurgen på KS, men ändock. Priserna varierar något enormt.
  • zugrev

Kan bli obehagligt om du får en klåpare till tandläkare som ger sig på en tand som är för svår för en vanlig tandläkare och man sedan får gå till tandkirurgen.

Mia m Rasmus och Maja skrev 2008-01-23 10:20:09 följande:

Är det ett ingrepp som gör väldigt ont?
  • zugrev

Jag betalade 1500 för första och 1000 för andra hos käk-kirurgen.
    Var en 4-5 år sedan. Men väl värt varenda krona.
    Man kan få lugnande med om man vill hos kirurgen om man ringer innan och frågar.
    Tandläkaren tyckte han skulle vara tacksam att jag inte fick betala för hans tortyr (när han inte fick ut tanden). Jag konstaterade att jag aldrig skulle betalt den fakturan och att han nog inte skulle be och få motiveringen till det

• giftgrodan

800 kr tror jag jag betalade. Jag hade lite ont dagen efter, men det var inte så farligt.

• Oraklet

Räkna med 6000-7000:- De har precis höjt priset (sedan årsskiftet) med ca 80 % för just utdragning av tänder. Det är risken för rabies som gjort att taxan gått upp så radikalt.
    Själva ingreppet är dock enkelt, läkaren går in med en tång och vickar fram och tillbaka tills det krasar i tanden, sedan drar han saaakta ut tanden så alla rötter följer med .... gör ont som in i helvete!

Kram :)

• AllStared

jag vet en kompis som gjorde de för 1500:- bokade tid, jag akut opererade ut mina, dock olika gånger men det kostar alltid 2200:- för operationen och sen tillkommer en massa smärtstillande...

Svar på tråden Om man måste dra ut en visdomstand, vad kostar det ungefär?