Weleda-olja???
Hej! Undrar om det är någon som har använt en s.k. graviditetsolja från Weleda. Man ska tydligen smörja in mellangårdarna fr.o.m. V. 34 för att minska risken för bristningar. Funkar det? Nå´n som vet?
Hej! Undrar om det är någon som har använt en s.k. graviditetsolja från Weleda. Man ska tydligen smörja in mellangårdarna fr.o.m. V. 34 för att minska risken för bristningar. Funkar det? Nå´n som vet?
Missisola: tycker inte alls din fråga är dum... Ärligt talat så är jag själv heller inte hundra på vad som räknas till mellangårdarna.. Får plocka fram anatomiboken o studera saken... återkommer när jag hittat svaret...
Tror att det är insidan av inre blygdläpparna. Alltså runt slidöppningen och upp mot urinröret. Jag brukar smörja och massera där jag är känslig..
Är inte mellangården mellan muffen o rumpan?
Kanske? Smärj in alltihop så rä du på den säkra sidan
Sunshine78: du har rätt! Det sa vår BM på föräldragruppen, även om hon uttryckte sig lite annorlunda! : )
*hehe*
oki smörjer väl på där...och där..*ler*
Tack!
*fnissar åt er*
tänk på vart man "brukar" spricka under förlossningen. i bakre slidkanten och bak mot rumpan. smörj där, men smörj gärna i resten också så håller sig hela muffen i trim!
har för mig att det står som rekommendation också att man ska smörja själva öppningen och typ en centimeter in, för att undvika att man spricker mer än nödvändigt för att man är uttorkad.
och be barnmorskan pressa emot med varma frottéhanddukar och olja i utdrivningsskedet så minskar man risken ännu mer för bristningar. ett av tricken är att det inte ska gå för fort när huvudet ska ut.
Ska man inte undvika eteriska oljor när man är gravid, eller har jag fått det om bakfoten?
knyttet och k:
jag har fått samma information någonstans ifrån. kan dock inte svara på att det var från någon säker källa, direkt... jag tog dock fasta på det och använder mig av vanlig hederlig mandelolja för att dessutom slippa den mineralolja som ofta finns i babyolja.
Är inte Weleda oljorna framtagna i samarbete med Barnmorskor? Har för mig att det står så i informationen.
Jag funderar på att massera, perineal massage som det också kallas. Jag har en länk i mitt krypin/länkar som beskriver hur man gör. Jag har köpt mandelolja på apoteket och kommer snart att börja. Det svåra blir nog hur man ska komma åt själv
Eteriska oljor ska man inte använda i början av graviditeten..