• Jennnie

Var ställa braskamin och hur möblera så att det blir snyggt?

Hej

Vi har köpt ett nybyggt hus och har bestämt oss för att ha en braskamin. Nu är problemet var den ska stå, den måste stå vid en väg, då skorstenen ska gå utanför huset. Problemet är var vi ska ställa den, vi har väldigt öppen planlösning och det är svårt att veta hur man ska få till det med möbleringen. Braskaminen vill vi helst ha så det syns från köket också (har öppen planlösning), skulle ni inte kunna kika och säga vart ni skulle ha den? Bild på vardagsrummet och planlösningen finns på min blogg;
    jenniemedtrean.blogg.se

Är det något mer man måste tänka på, får inte eluttag vara i närheten av braskamin osv? Isådanafall har vi inte många ställen kvar att ställa den på, mer än där det finns på ritningen.

Hur ska jag sedan möblera vardagsrummet, vi hade tänkt att få rum med en stor 42 tums plasmatv, en tresitssoffa och en tvåsitssoffa. Var ska man ställa allt det där utan att förstöra alla fönster som finns i rummet?

Kram Jennie

• Svar på tråden Var ställa braskamin och hur möblera så att det blir snyggt?
  • agnes05

Om ni har största soffan där matsalsbordet finns på ritningen, med ryggen mot väggen mot trappan, men inte intryckt i hörnet, och tv:n på ytterväggen mittemot. Då kan braskaminen stå där den är inritad eller lite längre ned mot lilla fönstret. Mittemot soffan kan ni ev ha en mindre fåtölj eller sittpuff. Den lilla soffan skulle då kunna stå riktad mot den sittgruppen fast mitt i rummet i höjd med fönstret. Eller så använder ni bara den större soffan och ställer den mindre i något annat rum. Då kan ni få utrymme för en eller ett par fåtöljer framför braskaminen.

• Joonas

Ni skulle kunna ha tv:n i hörnet där den är inritad, fast upp på väggen hängandes i en sådan där vridbar skena. Köp inte en tvåa och en trea när ni köper soffor utan köp två treor, eller två tvåor (beroende på hur stora de är) och ställ mitt emot varandra. Placera dem diagonalt ut från hörnet där tv:n är. Braskaminen ska nog stå där den är inritad, för att vara vackrast. Tänk på att det finns kaminer med hög eldbild. Alltså där själva luckan sitter i brösthöjd. Väljer ni en sådan ser man elden även från köket. Titta gärna in i mitt galleri, vi ahr en sådan braskamin. Och vi har även sofforna mittemot varandra!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Jennnie

Tack för era svar, har nog förstått att braskaminen ska vara där den är inritad, finns säkert en anledning till att de har ritat den just där

Kram Jennie

Svar på tråden Var ställa braskamin och hur möblera så att det blir snyggt?