• Lisa76

Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?

Ska göra nytt kök till våren och funderar lite på det här med induktionshäll. De kostar ju lite mer än de vanliga hällarna. Är det värt de extra pengarna?

Såg även (tror att det var på IKEA) att de har en häll med 3 plattor, på rad. Inte alls djup, utan plattorna är brevid varandra om ni förstår vad jag menar..?
    Vi har tänkt att ha vår häll i hörnan, på ett L-kök, så det skulle vara en ganska bra lösning för oss. Tror ni att man saknar en 4;e platta? Jag upplever att det är vädligt sällan som jag lagar mat på alla 4 samtidigt..

Tips och tankar tages tacksamt emot!

Tack / Lisa

• Svar på tråden Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?
  • Maverich

Jag tror att det är värt det, det är kanonbra! Jag använder dock alla plattor då och då så jag skulle sakna en fjärde men om ni inte känner att ni har användning för det så kör på tre. Låter snyggt iaf!

Hjälp mig kämpa för lakritspuckens återkomst!
  • mian7373

Mina föräldrar renoverade köket förra året och satte in en kombinationshäll med både induktion och vanlig häll.Mamma var inte helt övertygad om induktion varför hon valde den här lösningen.

Hon säger nu att det hon ångrar mest från renoveringen är att hon inte valde en häll med enbart induktion. Det är såå bra enligt henne. Hon har så hon får boostereffekt på plattorna och vatten mm kokar upp på bara några sekunder. Det är annat än min gamla hederliga spis... ;)

• Jennnie

Absolut indoktionshäll, saknade det på den nya spisen som vi köpte 2004, men då var det mycket dyrare så därför var vi snåla, nu förtiden är det ju inte lika dyrt iallafall... Nu när vi flyttar till ett nytt hus lägger vi absolut lite extra pengar för att få induktionshäll. Jag skulle inte heller klara mig utan den fjärde plattan, ibland gör man ju såser och kokar grönsaker så att man behöver den fjärde plattan. Ta bara bort den fjärde plattan om du ALDRIG använder en fjärde platta, för även om det är sällan så kan det bli ganska trist när man skulle ha behövt den och då lär du ångra dig.

Kram Jennie

• Maverich
    Maverich skrev 2008-01-23 12:33:57 följande:
    Jag tror att det är värt det, det är kanonbra! Jag använder dock alla plattor då och då så jag skulle sakna en fjärde men om ni inte känner att ni har användning för det så kör på tre. Låter snyggt iaf!
    Jag ska förtydliga att jag alltså är för induktionsspis.
    Hjälp mig kämpa för lakritspuckens återkomst!
  • Ylwis

hällarna är bra men jag skulle inte ha en med 3 plattor om jag inte var ensamsamstående i en 1:a förståss. 4 plattor använder vi ofta.

• Lisa76

Åh, tack för alla svar! Funderade på det här med 3 eller 4 plattor också.. Det är ju inte alltid jag använder dem samtidigt, men och andra sidan är det ju bra om man vill "dra någon annan kastrull" från värmen.. Hmmm, svårt!

Är det någon som sett någon annorlunda form på induktionshäll, typ bred och inte 60 x 60?

• Legolina

Vi valde "traditionell" häll. Min kille beskriver induktionshällen som en micro ungefär - fast strålningen är inte instängd i ett skal.

Kanske är han nojjig, men eftersom det är han och inte jag som är utbildad inom det området så argumenterar jag inte med honom.

Rekomenderar dock 4 plattor oavsett spis-typ.

Potatis, köttbullar, sås coh kokta morötter - 4 plattor använda senast igår kväll

• Lisa76
    majlinsa skrev 2008-01-23 13:05:27 följande:
    Hur vet jag om det är en iduktionshäll eller inte?
    Det står om det är det, när man köper den. Sen kan man inte använda "vanliga" kastruller utan måste ha några med en speciell botten. Om jag har förstått saken rätt
  • habbla

Induktionshäll rules! Ni kommer inte att ångra er. Tre plattor låter smart. Det är sällan jag själv har fyra igång. Men, hur länge tänker ni er att ni ska ha ert hus? En framtida köpare vill kanske ha 4 plattor och då är ert nyrenoverade kök ingen fördel.

Legolina: Strålar i induktionshäll? Det är ju magnetism som jobbar? Jag fattar inte?

Ni kan bara använda grytor och stekpannor som är magnetiska på hällen. Ikea har billiga.

Svar på tråden Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?