• Lisa76

Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?

Ska göra nytt kök till våren och funderar lite på det här med induktionshäll. De kostar ju lite mer än de vanliga hällarna. Är det värt de extra pengarna?

Såg även (tror att det var på IKEA) att de har en häll med 3 plattor, på rad. Inte alls djup, utan plattorna är brevid varandra om ni förstår vad jag menar..?
    Vi har tänkt att ha vår häll i hörnan, på ett L-kök, så det skulle vara en ganska bra lösning för oss. Tror ni att man saknar en 4;e platta? Jag upplever att det är vädligt sällan som jag lagar mat på alla 4 samtidigt..

Tips och tankar tages tacksamt emot!

Tack / Lisa

• Svar på tråden Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?
  • musmamman

Mina tankar kring detta med induktionshäll.
    1 ja induktionshäll är bra (ska skaffa en igen blir galen utan)
    2 anväder du ungnen mycket så satsa på den med tre plattor
    (ska jag göra steker köttbullar kött mm i ugnen)
    3 och tvärt om om du inte anväder ugnen ta en med fyra soner eller en separat grill altså en grillhäll men kolla hur man gör ren den innan ! Lycka till.

• mrs holiday

Vi skaffade induktionshäll i somras då vi rustade köket. Var också tveksam, det funkade ju med den vanliga glashällen jag hade...Men "alla" tyckte att vi skulle satsa på induktion, så det gjorde vi - och ångrar oss inte! Det går mycket fortare att koka upp och så är den så lättstyrd, så fort man sänker slutar det att koka. Underbart! Det tog väl ett par veckor att vänja sig, men nu får man ju spel när man lånar en vanlig spis ( tex hos mamma), det tar ju såå lång tid!

Ang tre plattor - jag skulle nog försöka få plats med 4 plattor om det går, även om jag inte heller använder alla samtidigt så ofta.

Du undrade om hällarna finns i andra storlekar och det finns de, kolla lite olika tillverkares hemsidor. Gillar de extrastora (breda) hällarna, men vi blev för snåla, de var ju ännu dyrare. Även om ni köper köket från IKEA behöver ni ju inte köpa vitvarorna där. Vi fick väldigt bra paketpris på Elgiganten på våra vitvaror. Köper man flera vitvaror får man oftast procentrabatt på de vanliga elkedjorna. Värt att kolla upp!

• Piggley Wink

Har funderat på precis samma sak som TS, men nu verkar det ju självklart att välja induktion. Dock funderar jag på den med induktion + vanlig eftersom jag rätt ofta använder lergryta... Men jag kanske får ställa lergrytan i ugnen istället.

Skulle också vilja ha en förklaring hur det blir strålning av magnetfältet??? Kanske att det blir magnetfält (precis som en vanlig elledning) runt omkring men inte så långt bort som där man står eller???

• Sockerpinglan

Vad kul att höra att alla är för induktionshäll! I vårt nya kök så har vi det, med fyra plattor, och det var maken som fick övertala mig! Har inte använt den än, köket är inte klart än, men det ska bli roligt att pröva!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Smultron och glass

Juni07: Helt OT, men hur använder du lergrytan på plattorna? Går den inte sönder?

• cornwell

Roligt att läsa denna tråd då vi precis köpt ett hus m induktionshäll. Har varit tveksam men den verkar ju bra. Kul med alla som är nöjda.

• cruZZe

Då är din kille tyvär ute och cyklar. Induktionshällen är som vilken induktionsvärmning som helst (tex inom härdteknik). Det kan kortfattat förklaras som att magnetism kortsluter två material så de blir varma.

Som svar på TS så skulle jag också satsa på en induktionshäll och till det riktiga kastruller från ex Anders Petter eller liknande. Att välja tre istället för fyra plattor skulle aldrig falla mig in. Dock lagar jag ofta och mycket mat.

Legolina skrev 2008-01-23 13:06:51 följande:
    Vi valde "traditionell" häll. Min kille beskriver induktionshällen som en micro ungefär - fast strålningen är inte instängd i ett skal.Kanske är han nojjig, men eftersom det är han och inte jag som är utbildad inom det området så argumenterar jag inte med honom.Rekomenderar dock 4 plattor oavsett spis-typ.Potatis, köttbullar, sås coh kokta morötter - 4 plattor använda senast igår kväll
  • mn75
    Piggley Wink skrev 2008-01-24 16:39:34 följande:
    Har funderat på precis samma sak som TS, men nu verkar det ju självklart att välja induktion. Dock funderar jag på den med induktion + vanlig eftersom jag rätt ofta använder lergryta... Men jag kanske får ställa lergrytan i ugnen istället. Skulle också vilja ha en förklaring hur det blir strålning av magnetfältet??? Kanske att det blir magnetfält (precis som en vanlig elledning) runt omkring men inte så långt bort som där man står eller???
    Bara en liten kommentar när det gäller kombinationsplattorna, dvs två induktion + två vanliga. Kolla upp priset innan du bestämmer dig, för ett halvår sen så var i a f Elektrolux´ spis med den versionen dyrare än 4 induktion....
    Ett litet spartips
  • Piggley Wink

Hittade på nätet att induktion ger strålning en tiondel av vad som är godkänd rekommendation av strålskyddsinstitutet. Strålningen består av vågor med frekvens som ligger strax över hörbar.

Nån som har hund och induktionsspis? Kan de störas av ljudet som vi inte hör, de hör ju högre frekvenser än vi????

• lilja1111

ind. är kanon! jag skulle aldrig ha något annat nu när man har blivit bortskämd med ind.
    jag skulle också satsa på en häll med 4 kokzoner, sällan man använder alla men de är ju olika storlekar på zonerna och ibland behöver man båda mindre zonerna eller båda större zonerna. att tänka på är att du akn inte sätta en liten kastrull på en stor zon på en ind.häll då kastrullen eller stekpannan måste täcka en viss procent av zonens yta för att fungera.
    vi köpte en ind.häll som var 80 cm bred, men jag ville att den skulle vara centrum av köket så de var min önskan. tänk även på att om du ska köpa rostfria vitvaror ska du köpa från samma märke på allt då den rostfria ytan ser olika ut från olika tillverkare.
    inboxa gärna om du har fler frågor (jobbar med vitvaror dagligen).
    //lilja

Svar på tråden Induktionshäll eller inte? Ska man ha 3 eller 4 plattor?