Mina föräldrar har tagit över vuxna hundar från 2 olika familjer under min uppväxt, en renrasig springer spaniel som vi först hade på foder åt uppfödaren då han inte var rastypisk så kunde han inte användas i avel (för mycket päls), när vi vid ett tillfälle lät honom va hos sin uppfödare under en vecka när vi skulle på semester så visade det sig när vi kom tillbka att han inte ätit på 4 dagar när han var där och han flög in i bilen så fort vi kom, efter det tog det en vecka så skickade uppfödaren papprena på honom så vi fick honom gratis, senare så har vi även tagit oss an en blandning av irländsk setter /collie, en tik som vi inte riktigt visste vad hon varit med om, homn var världens absolut snällaste hund och glad som bara den men fruktansvärd lättskrämd och rädd för höga ljud och åska, då hon reagerade med att flåsa och inte kunde komma till ro, hon hade även problem med huden, troligtvis på alltför dåligt foder hos tidigare ägaren, vilket resulterade i en hästkur antibiotika för hon hade inflammation i hårsäckarna, vilket kliade nåt grymt. Efter att vi fick ordning på huden/pälsen så blev hon en ny hund, dock fick vi aldrig ordning på hennes nervositet (som aldrig under nästan 8 år tog sig aggresiva uttryck) även om det blev mycket mycket bättre under hennes tid hos oss. OCh min bror har tagit öber en S:t Bernards tik från en familj, hur snäll som helst, hernnes problem var också alltför dålig kost vilket resulterat i övervikt och en pälsavfällning som inte funkar som den ska men det har snart rättat till sig med bra foder och motion. Även hon är otroligt snäll. Så mina erfarenheter av att adoptera en vuxen hund är goda även om det självklart är lättare att prägla en valp till den sorts hund man vill ha. Men kommer hunden från en bra familj som kanske fått allergi eller av andra skäl behöver göra sig av med hunden så kan du få en guldklimp där allt hästjobb med uppfostran redan är avklarat. Lycka till!