• Psychadelia

Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?

entjej: som sagt du tar inte illa upp. Ja det är mycket med ett midjemått på 100cm men det beror inte på ditt BMI att det är mycket tycker jag.. Vi kvinnor ska ju inte ha över 88cm (och helst under 80 tror jag) så det är mycket allmänt.. Jag är definitivt inte smal, har själv haft ett midjemått på 94cm. Idag är mitt BMI 30 och midjan 85cm. Men vi är ju alla så olika byggda men äpple är ju tyvärr sämre än päron.

• Psychadelia

entjej: alla har vi ju olika kroppsform så kanske skulle du ha en midja över 88 även om du hade ett "normalviktigt" BMI. Tyvärr kan man ju inte styra sina gener... Jag tror ändå inte att du är extrem, många lider ju av bukfetma (usch vilket fult ord) och jag tror inte det är ovanligt att ha ett stort midjemått även om man har ett ok BMI. Intressant att forska lite i dock så jag hoppas också att några andra svarar så man kanske fundera över någon relation midjemått/BMI.
    Jag tror inte din kroppsform spelar någon roll för medicineringens skull. Läkemedlet du sprutar in subkutant i magen går in i kapillärerna och färdas vidare till större vener och ut i ditt blodomlopp så det är ju inte raka vägen till äggstockarna där det spelar roll hur långt medicinen får färdas.

• Psychadelia

Ja absolut kommer din buk att bli mindre, var inte så jag menade. Jag är nu lite osäker och orkar inte just nu slå upp det men med mer fett (dvs högre BMI) så diffunderar nog en del av läkemedlet ut i fettcellerna och kommer därför mycket senare till blodomloppet. Detta gör det ju även på normalviktiga men där går tillräcklig mängd ut i blodomloppet. Hmm tror iallafall att det är så...

entjej skrev 2008-01-24 07:26:05 följande:
    Jo, fast om jag väger mindre borde buken bli lite mindre..Jag har läst i vetenskapliga abstract att de funnit att det behövs mer sprutdos för de med högre BMI. Undersöknigen var gjord redan från BMI över 25. Du skriver att medicinen går ut i blodomloppet.Men om det finns mer fett kanske mindre når blodomloppet eller? Och en del går direkt? Eller vad kan det annars ha berott på att större dos behövs?När min sambo behandlades för cancer så bestämdes cellgiftsdosen av hans kroppsyta (m2). Men det kanske är annorlunda.Ja, kan inte fler lägga ut sitt BMI och mått! Även om det inte säger allt ändå. För mitt fett runt buken är verkligen till allra största delen på just buken och inte omkring. (Jag skrev tidigare att jag kan gömma det bra pga större kläder. Fast om jag inte skulle gömma det så ser det "värre" ut än andra som har mer jämt fördelat runt midjan och hela överkroppen.)
  • Psychadelia

Ett praktexempel på att vikten inte är det allra viktigaste alltså! Hoppas ni lyckas snart!!

angel36 skrev 2008-01-25 08:44:43 följande:
    Hej Hej!Jag hade ett bmi på 35 när jag gjorde mitt första IVF/ICSIhar tvillingar idag på det första försöket.Idag har jag ett Bmi på 30 och har inte lyckats få till ett syskon, dessutom ett missfallPå 4 IVF/ICSI försök.
  • Psychadelia

Men TS är inte EXTREMT överviktig. Bra inlägg ändå att vi får veta lite vad övervikt kan göra med foster och fertilitet.

Förhoppningar skrev 2008-01-25 11:47:08 följande:
    Det här med vikt är en faktor som påverkar fertilitet. Kvinnor med extremt låg vikt blir t ex av med sin mesturation. Koppen går ner på sparlåga och har inte energi att hålla igång fortplantningsorganen och skulle inte ha energi att låta ett foster växa. Så kvinnor med anorexia och extremt hårt tränade elitidrottskvinnor råkar ofta ut för detta.Det samma, eller motsatsen gäller vid rejäl övervikt. Kraftig övervikt sätter också hormonernas normalvärden ur spel. Det försvårar förmågan att bli gravid, och det ökar riskerna för komplikationer för fostret i början av graviditeten, men även risken för sena komplikationer. Varför det är så - rent vetenskapligt har jag inte så bra koll på. Men när man är kraftigt överviktig så finns det ju öka risk för hjärt- kärlsjukdomar. Och eftersom forstret/barnet får sin näring via moderkakan och blodet så kanske det är en faktor som påverkas.Så lagom vikt är nog det som är bäst. Och med lagom tror jag man räknar BMI på minst 20 och max 30 (vissa kliniker 35).
Svar på tråden Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?