• entjej

Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?

Tror jag frågat någon liknande fråga tidigare men vill ha mer kunskap inom detta.

Jag undrar alltså om ni vet varför klinikerna (en del eller alla?) har en gräns på BMI 30 för IVF? Har läkarna förklarat det för er?

Jag tror fett producerar östrogen så det kan ha något med det att göra...kankse påverkar behandlingen. Påverkar det missfallsrisken vid en ev graviditet? Eller är det helt enkelt bara att det behövs stå stor mängd sprutor om man har för mycket fett? Har läst i vetenskapliga artiklar att de funnit att större dos behövdes vid större vikt. Då tänker jag att det kanske spelar roll hur stor andel magfett man har.

Jag har BMI 27,5 men har stor andel på magen. Magen är 100 cm i omkrets. Om det mesta dessutom sitter framåt..(ja, det ser ut som jag redan är gravid)... så tänker man ju att det kanske behövs extra dos för mig. (Kanske är det för höga kortisolnivårer (stresshormon) hos mig som i flera år styrt fettet dit i så stor utsträckning. Höga kortisolnivårer har den effekten.

Jag fick avbryta försöket jag gjorde i november. Ska nu ha större mängd. Kanske spelar min kroppsform in på dosen som behövs? Har er läkare sagt något om det? Dvs magens omkrets. Har jag inte stor omkrets för BMI 27,5. Eller det kanske mest är det att det mesta är framåt, och inte längs midjan (ja, där också förstås men) som är det speciella.

Rörigt blev det skrivet. Hoppas ni vill och kan svara ändå.

• Svar på tråden Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?
  • entjej

Visst är väl 100 cm i magomkrets mycket till ett BMI på 27,5? (Speciellt som sagt när det mest är "framåt")
    Jag tar inte illa upp om någon bekräftar det. Vad kan vara normalt tro?

• entjej
    Psychadelia skrev 2008-01-23 18:46:39 följande:
    entjej: som sagt du tar inte illa upp. Ja det är mycket med ett midjemått på 100cm men det beror inte på ditt BMI att det är mycket tycker jag.. Vi kvinnor ska ju inte ha över 88cm (och helst under 80 tror jag) så det är mycket allmänt.. Jag är definitivt inte smal, har själv haft ett midjemått på 94cm. Idag är mitt BMI 30 och midjan 85cm. Men vi är ju alla så olika byggda men äpple är ju tyvärr sämre än päron.
    Nej, jag vet att det är mycket med ett midjemått på 100 cm även om mitt BMI hade varit högre. Men jag tänkte om det var extra mycket i relation till mitt BMI. Och det är det ju om man jämför med dig t ex. BMI 30 och midjan 85.

Kanske är det svårt för ex. medicinen att nå till äggstockarna med så mycket fett på magen som jag har?

Läkaren har inte ens frågat mig vad jag väger. Visserligen är jag naturligtvis inte smal i övrig. Jag har stora lår och bak också och dubbelhaka t ex. Men ändå, eftersom så stor andel sitter på magen och jag inte har åtsittande tröjor så brukar en del bli förvånade över att jag väger såå mycket. Kanske är det därför läkaren inte frågat. Måste försöka bli nyttigare och gå ner till BMI 25 i varje fall...
  • entjej

Börjar undra om det är lika "illa" som om jag hade BMI på 30 eftersom jag har så stor bukomkrets (100 cm fast BMI 27,5).

Hoppas fler med BMI över 25 kan lägga ut BMI och omkrets så har jag att jämföra med...hur extrem är jag typ. Om någon vågar ooch vill..

• entjej
    Spreta skrev 2008-01-23 22:11:53 följande:
    Hej entjej!Jag har en son på 5 år som blev till mha IVF. Då hade jag ett BMI på 22,7 och midjemått på ca 70 cm och lyckades på första försöket. När vi drog igång syskonförsöken var mitt BMI 26,3 och midjemåttet kring 86 cm och vi har hittills gjort 2 färska och ett frysförsök som misslyckats. Till saken hör att jag varit sjukskriven pga stress och det mesta av övervikten jag dragit på mig tycks ha satt sig på magen. Läkaren har inte sagt något alls om min vikt, men jag tror ju att det kan ligga något i din teori om stress/bukfett...
    Du har ju ändå inte vare sig speciellt högt BMI och framför allt inte midjemått nu heller (i jämförelse med mig så jag hoppas att det inte beror på det att du inte lyckats än.

Ja, denna gång är det inte "min egen teori" om stress/bukfett utan det är så att vid mycket stress har man högre kortisolnivåer och detta styr fettet till större del till buket.
  • entjej
    Psychadelia skrev 2008-01-23 22:12:51 följande:
    entjej: alla har vi ju olika kroppsform så kanske skulle du ha en midja över 88 även om du hade ett "normalviktigt" BMI. Tyvärr kan man ju inte styra sina gener... Jag tror ändå inte att du är extrem, många lider ju av bukfetma (usch vilket fult ord) och jag tror inte det är ovanligt att ha ett stort midjemått även om man har ett ok BMI. Intressant att forska lite i dock så jag hoppas också att några andra svarar så man kanske fundera över någon relation midjemått/BMI. Jag tror inte din kroppsform spelar någon roll för medicineringens skull. Läkemedlet du sprutar in subkutant i magen går in i kapillärerna och färdas vidare till större vener och ut i ditt blodomlopp så det är ju inte raka vägen till äggstockarna där det spelar roll hur långt medicinen får färdas.
    Jo, fast om jag väger mindre borde buken bli lite mindre..

Jag har läst i vetenskapliga abstract att de funnit att det behövs mer sprutdos för de med högre BMI. Undersöknigen var gjord redan från BMI över 25. Du skriver att medicinen går ut i blodomloppet.Men om det finns mer fett kanske mindre når blodomloppet eller? Och en del går direkt? Eller vad kan det annars ha berott på att större dos behövs?

När min sambo behandlades för cancer så bestämdes cellgiftsdosen av hans kroppsyta (m2). Men det kanske är annorlunda.

Ja, kan inte fler lägga ut sitt BMI och mått! Även om det inte säger allt ändå. För mitt fett runt buken är verkligen till allra största delen på just buken och inte omkring. (Jag skrev tidigare att jag kan gömma det bra pga större kläder. Fast om jag inte skulle gömma det så ser det "värre" ut än andra som har mer jämt fördelat runt midjan och hela överkroppen.)
  • entjej
    Lenagbg skrev 2008-01-24 18:56:24 följande:
    jag hade bmi 34 när jag gjorde min ivf..
    Och det gick bra?
  • entjej
    Klossen skrev 2008-01-25 10:38:42 följande:
    entjej: Kan det vara så att det inte är fett utan att du är svullen om magen, kanske pga att du är känslig mot något som du inte vet om?T.ex så har jag upptäckt på senare år att jag är något laktosintolerant. So fort jag dricker mjölj så sväller magen upp och även om jag ätit mycket socker. Och då är det inte gas utan mest vätska som samlas i buken.
    Jag måste vara fett eftersom det inte varierar något närmvärt. Möjligtvis i kombination med uppsvullen också..
  • entjej

Jag skrev fel...jag menar förstås "DET måste vara fett..." (på magen alltså.

• entjej
    Lenagbg skrev 2008-02-03 18:14:27 följande:
    jag fick börja så snart jag gick ner i vikt dvs under bmi 35.. gjorde ivf när jag hade bmi 34. började när mensen kom med sprayning i näsan i 4 veckor först sen sprutor i magen ett tag och sen en äl spruta 1-2 dagar före äggplock.. sen fick vi vänta två dar , 1 enda ägg hade klarat sig och ja det gick ju ganska bra..idag är alexander 15 månader.
    Grattis!
Svar på tråden Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?