Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lillan 89

samsova i enkelsäng?

Hej!
    Bor i en liten etta och kommer göra det även när bebisen är född. Nu funderar jag bara på hur jag ska möblera. Både soffa och säng blir för mycket i min lägenhet, då jag vill ha ett litet matbord också.
    Jag funderar därför på att skaffa en dagbädd, men går det verkligen och samsova i en 90säng?
    Jag ska skaffa spjälsäng också, men har läst en del trådar om samsovning, och det låter mycket mer praktiskt att samsova när man ammar, och självklar mysigare

Vad tror ni, blir det för trångt?

• Svar på tråden samsova i enkelsäng?
  • mkvp

Kör sidovagns-säng! Det vill säga en spjälis där du tagit bort en sida och har öppet mellan din säng och bebisens! Då är det bara att lyfta över hon/han när det blir trångt... Ha det bra!

• Fru Dina

Jag tror det beror på hur trångt du kan tänka dig att sova!
    Jag har själv inget problem att sova trångt o en 90-säng är helt ok med ett litet barn som inte rör sig tycker jag själv.
    Jag har sovit med min dotter i en enkelsäng 1 natt o det som blev problem var att eftersom jag sov på sidan med den "undre" armen utsträckt i 90 grader från kroppen med henne nedanför så länge hon var liten o låg still så kunde jag inte sträcka ut armen då väggen tog emot, om du förstår hur jag menar! Att sova på en madrass på golvet en liten bit från väggen hade löst mitt problem i det fallet.

• Fru Dina

Glömde skriva att jag vid vår dubbelsäng har en sidospjälsäng på det sätt som "mkvp" skrev om - kan också rekommendera det om det fungerar (för mig så vaknade dottern direkt om hon hamnade mer än 10 cm från bröstet med näsan då hon var liten).

• asparinC

mkvps förslag är ju toppen, Vi gör sp nu när sonen börjat ta upp mer plats. Så kan jag flytta över honom om jag tycker att jag behöver för mer utrymme någon natt.

Annars skulle jag rekomendera en 120säng. Jag har samsovit med min son i enkelsäng när vi varit bortresta. När han var mindre gick det med nöd och näppe men när de blir upp mot 4mån sover de mer rörligt och drömmer och bökar runt. Det ger sämre sömn för er båda då om ni inte får ligga bekvämt.

• Polola77

Jag samsov med min son i många år i en 105 säng. Fast numera tycker jag att det skulle vara för trångt (han är åtta).

• Hallonpaj

Man avråder från att samsova i en smal säng pga säkerhetsskäl, om du kollar på råd om säker samsovning. Jag skulle välja en rymligare säng och skippa spjälsäng som också tar upp onödig plats (i mitt tycke då).

Man kan ju tex välja en 120 säng, den tar ju inte alltför mycket yta.

Sen kan man ha stora kuddar och överkast och använda sängen som soffa också. *spånar vilt*

• Hallonpaj

Hittade en länk här:
    www.askdrsears.com/html/10/t102200.asp

Läng text, men lista råd och tips längst ned. Lite amerikanskt ibland, även om jag gillar dr Sears.

"Use a large bed, preferably a queen-size or king-size. A king-size bed may wind up being your most useful piece of "baby furniture." If you only have a cozy double bed, use the money that you would ordinarily spend on a fancy crib and other less necessary baby furniture and treat yourselves to a safe and comfortable king-size bed. "

• lillan 89

Hallonpaj
    Jag har en 120säng nu, som jag egentligen vill ha kvar. Men jag började fundera på om man sitter obekvämt i den om man har den som soffa, eftersom man inte sitter riktigt som i en vanlig soffa eller 90säng? Fast iof så kan man ju ha några stora kuddar som ryggstöd och några små
    Det kanske funkar, jag får testa och se hur det blir innan jag gör mig av med sängen

Tack för alla svar, nu ska jag kika in länken du skickade

Kram!

• lillan 89

Förstår mig inte på sidan, är inte så bra på engelska

• Pysselgalningen

att samsova i en liten säng går utmärkt!
    Jag och min dotter använder soffan på veckorna då vi inte kan använda dubbelsängen. Sen har hon ett jättetjockt golvtäcke som hon älskar att sova på och kliver själv ner numera när hon vill sova ensam.
    Gillar dock inte att hon börjar sova allt mer ensam för jag får så jeklarns svårt att somna själv

Men det börjar bli dax att köpa en egen säng till henne. Men jag hittar ingen som jag tycker är låg nog ifall hon skulle ramla ur och vi behöver en som är minst 110cm bred då hon är som en orkan när hon sover ensam.

• lillan 89

Pysselgalningen
    Men ni kanske kan köpa en 120säng och ställa direkt på golvet? Det kanske funkar, det blir ju inte så jättehögt

• Pysselgalningen

lillan 89 skrev 2008-03-04 15:26:47 följande:

PysselgalningenMen ni kanske kan köpa en 120säng och ställa direkt på golvet? Det kanske funkar, det blir ju inte så jättehögt
    tanken har slagit mig men jag är petig av mig och måste kunna dammsuga under sängen. Å en 120cm madrass brukar väga en del så dom är svåra för mig att flytta på.
    Vi försöker just nu kika efter en träsäng som man kan kapa ner benen på
  • lillan 89

Ja det har du rätt i. Jag har själv en 120säng nu med ben som är ca 10cm höga.. Och det är inte det lättaste att dammsuga under den, man måste nästan vara två.. :-P

Svar på tråden samsova i enkelsäng?