Fryst laxfilé i ugn? Hur gör man?
Vi har laxfiléer i frysen och jag tänkte tillaga dem i ugnen.
Hur gör man då? Hur kryddar man? Temperatur?
Jag är ingen höjdare på att laga mat...
Vi har laxfiléer i frysen och jag tänkte tillaga dem i ugnen.
Hur gör man då? Hur kryddar man? Temperatur?
Jag är ingen höjdare på att laga mat...
Är det laxfilé med skinnet kvar på undersidan? En hel, liksom?
I sådana fall finns en urenkelt sätt som bara är sååååååååå gott!
Lägg grovsalt så det täcker botten på en långpanna. Lägg den tinade laxfilén med skinnsidan neråt på saltet och strö lite grovmalen peppar över. In i ugnen på 175 grader i exakt 12 minuter.
Himmelskt!
brukar ha 225 grader mitt i ugnen i 15 min ca fisken ska va ljusrosa rätt igenom och kunna delas lätt
brukar lägga dem i en form salta och ha på citrompeppar.. sen om man ska synda ordentligt häller jag på smör/margarin + grädde mmm och på fredan kan man ha i lite vittvin oxå...
serveras med kokt potatis och hollandeisås
Hm.. springer och kollar...
Nej, det var inget skinn på dessa. Eller jo lite på ena sidan...
Jag brukar tina dem då lite innan, går relatvit snabbt att tina dem. Sen sätter jag ugnen på 200 grader och saltar och pepprar dem och sen in i ugnen ca. 20 min. eller tills de ser klara ut
Oj så enkelt det låter!!!
Jag ska absolut testa detta.
Vilken tur att jag har er här inne som kan lära mig att laga mat
Tack!
Det äter jag nästan varje dag till lunch. Krydda med citronpeppar och in i ugnen 20 min eller nåt i ca 225 grader. Behövs inget fett eller annat krångligt
Typ ICAs fyrpack där varje ligger förpackad i egen plast? Tina hela förpackningen i isvatten. Lägg de tinade filéerna i en glasform (smord) krydda med citronpeppar och grovsalt... 225 grader i ca 12-15 minuter.
God sås till: minifraiche (eller fetare) med hackad dill, gräslök, citronsaft och salt&peppar
alt: minifraiche, röd caviar, hackad rödlök och citronsaft
klyftpotatis eller kokt potatis!!
På ICAs förpackning så står det 12-15 minuter för tinade filéer.. Ha inte dem för länge i ugnen, då blir de onödigt torra...
Nu tog jag med fram lax har aldrig heller gjort det men köpte hem för jag ville prova
Som sagt, man behöver inget fett i botten på formen. Om man vill köra den smala varianten