• Glass

Fryst laxfilé i ugn? Hur gör man?

Vi har laxfiléer i frysen och jag tänkte tillaga dem i ugnen.
    Hur gör man då? Hur kryddar man? Temperatur?

Jag är ingen höjdare på att laga mat...

• Svar på tråden Fryst laxfilé i ugn? Hur gör man?
  • Anova

Jag brukar köra mina filéer i ung på 200 grader i 15 minuter, då är de inte lika tjocka som den lax man köper (jag jobbar med fisk och köper färsk regnbågslax via företaget).

Kryddor: Citronpeppar, men jag föredrar hellre vitlökspeppar.. Fisk-grillkrydda (finns i vanliga affärer), salta en hel del.. och glöm inte en liten gnutta socker, det tar bort råsmaken.

• MrsC

Min favvisvariant (som är snabblagad, nyttig och supergod!) är att krydda laxfiléerna med Ridderheims Alg + Chili och sedan baka dem i 175 grader i ca 15 min. Till detta serverar jag bulgur blandat med kokta wokgrönsaker alt. Brasador-blandning (finns i frysen) som jag snabbsteker lite lätt. Lätt som en plätt, tar max 20 min (om man har en snabbuppvärmd ugn, vill säga).

• Venna

Åh, lax är så himla gott!

Jag har ett recept som är helt underbart gott:

Hacka en påse cashewnötter (ja, nötterna då, inte själva påsen )
    Blanda 4-5 msk sweet chili, rumsvarmt smör (ungefär 6 msk) och rivet skal av 3 lime.
    Pressa i 3 vitlöksklyftor, och blanda sedan i de hackade nötterna.
    Bred på smeten ovanpå laxen och ställ i ugnen, 200 grader i ca 20 min.

Vi brukar äta det med potatis och hollandaisesås, men det är säkert gott till pasta också.

• Glass

Oj då, så många recept!
    Jag ska skriva ut dem allihop och så ska här ätas fick tills vi storknar!

Kommer behöver mer hjälp från er alla när jag ska ge mig på avancerade såker som tex. kycklingfilé

• Björkeli

Hej.

Nu vet jag att du skrev i ugnen, men det finns ett lika gott och enkelt sätt på spisen.

Lägg laxfileérna i folie, håll på krydda o diverse ingredienser du vill ha med. T ex tomat, lök, championer osv... Stäng igen folien, lägg laxen ovanpå potatisen, lägg på locket och koka. Allt är klart samtidigt!

• Glass

Björkeli, det är ju också ett himla smidigt sätt!
    Jag ska testa det också, skrev mest ugnen för jag inte orkar steka och fundera på när det blir klart och hur varmt det ska vara.

• Glass

Hehe, jag är inte värdelös... jag är bara en aning.... hm... okunnig....

Okej då, jag är rätt värdelös

• Peki

Kastar in en besläktat fråga här. Hoppas att TS ursäktar

Jag har alltid laxfilé i frysen men kommer inte alltid ihåg att ta ut den i tid.
    Är det någon som ibland stoppar in laxfiléerna i ugnen innan de tinat (helt). Vilken temperatur använder ni? Hur lång tid tar det?

• krakel

Ja ja mensan absolut, samma grader tar nog inte så mycket längre tid, du ser på den peta lite på den med gaffeln och se om den lätt faller isär och år helt rosa genom...

• Tineling

Lax i ugnen på mormors vis

Lägg laxen i smord ugnform. Grädda i 5 min i 175 grader. När skinnet lossnat ta av skinnet. Slå över grädde ca 2-3 dl, krydda på med piffikrydda eller allroundkrydda och svartpeppar el vitpeppar.

In i ugnen igen ca 20 min.

Mums med nykokt potatis till!

Svar på tråden Fryst laxfilé i ugn? Hur gör man?