Köttbullsrecept
Nån som har ett gott recept? Jag vill kunna göra goda köttbullar & biffar
Nån som har ett gott recept? Jag vill kunna göra goda köttbullar & biffar
Jag brukar göra mina med vitt bröd, mjölk blandat med buljong. Då blir dom saftigare än när man gör dom med brödsmulor.
Sen kan man ha i fetaost och oliver eller parmesan eller spenat eller riven morot om man vill variera sig. Kankse inte barnen gillar dock! Men då gör man dras först och sen lägger i det gottiga till er!
Vill du ha exakt recept får du skriva i min gästbok!
Lycka till!
Inga fler som rullar köttbullar här?
Köttbullar Mormors mors beskrivning(!) ![]()
3-5hg mald fläskfärs
1 ägg
1 tsk salt
½ tsk vitpeppar (mald)
½ tsk ingefära (mald)
½ tsk socker
2 msk skorpmjöl eller 2 kokta pressade potatisar
2-3 msk grädde
Ev lite vatten
1 finhackad lök
Margarin/smör att steka i
Allt blandas väl eller köres i matberedaren. Rullas till bollar, har lite vatten i en skål vid sidan om och doppa fingrarna i mellan varje rullning. Lägg köttbullarna på en vattensköljd skärbräda och stek dem sedan. Lägg i ett par åt gången på det varma stekjärnet annars blir det inte stekyta om alla läggs på samtidigt då järnet kyls ner.
Beräknat för 4 portioner
400 g blandfärs/lammfärs
3 skiva(or) färskt vitt bröd
1,5 dl mjölk
1 buljongtärning
1 st ägg
1 st gul lök, finhackad
Greekstyle
400 g blandfärs/lammfärs
3 skiva(or) färskt vitt bröd
1,5 dl mjölk
1 bujongtärning
1 st ägg
1 dl fetaost, smulad
1 dl svarta oliver, hackade
1 st gul lök, finhackad
Smält buljongen i mjölken, låt svalna. Blanda ägget och mjölken i en skål. Skär bort kanterna på brödet och lägg det i skålen så att det suger åt sig vätskan och blir mjukt. Blanda färsen med brödet, fetaosten, oliverna och löken. Låt färsen vila 10 minuter. Stek köttbullarna i smör och när det fått färg lägg dom i en ugnsfastform och in i ugnen i 20 minuter på 175 grader. Kontrollera på en stor bulle om den är färdig!
NJUT!!!