Ramlösa och kolsyra..
Min son på 19 månader gillar Ramlösa/kolsyrat vatten, och nu undrar jag det är ohälsosamt på något sätt?
Min son på 19 månader gillar Ramlösa/kolsyrat vatten, och nu undrar jag det är ohälsosamt på något sätt?
Ramlösa ska inte drickas av barn under 7 år!
För att? Vad kan hända?
Just Ramlösa har ju fått en varningsetiktett för att den innehåller för mycket flourider för att vara nyttig för barn. Men kolsyrat vatten kan jag inte se skulle vara ohälsosamt.
det är väl inte bra för tänderna med kolsyran, frätande eller nåt..
Det innehåller salter som inte ät bra för små barn. Läs på flaskan.
gör man kolsyrat vatten hemma borde det vara okej.
Mineralvatten brukar innehålla en del salter som inte är bra för barn antar jag.
majuni
Läsk är väl inte så bra? Massa socker och färgämnen.
Varför inte ge vanligt vatten?
Men det kolsyrade vattnet innehåller mineralsalter som inte är bra för barn, läsk innehåller vad jag vet inga mineralsalter. Det är antagligen inte kolsyran i sej som är farlig, utan just salterna.
Bubbelvatten som man gör hemma är ingen större fara, bara de inte dricker det jämt. Det är ju att kolsyran fräter på emaljen, men hemma kan man ju kolsyra vattnet lite mindre, och så behöver man ju inte dricka det varje dag.
Nja...
Så här är det: Ramlösa kolsyrat vatten innehåller Flour (samma som i tandkräm) i större mängder än vad barns mjölktänder klarar av i stora doser under lång tid. Mjölktänderna har inte samma starka emalj som vuxentänderna.
Det som KAN inträffa om barnet dricker större mängder kolsyrad ramlösa dagligen är att mjölktänderna kan få bruna fläckar. Det är inget farligt och inget som påverkar de vuxna tänderna. För att detta ska inträffa krävs ett intag av typ 1 l per dag under en längre period. (Samma sak kan inträffa om man lägger för mycket tandkräm på barnets tandborste).
Att dricka ett glas eller två om dagen är alltså inte ett dugg skadligt, ens för små barn.
Ramlösa Stilla kommer från en annan källa som inte har det höga flurinnehållet och är därför utan restriktioner.
Riktigt små barn vars lever inte är utvecklad för att ta hand om salt ska inte inta salthaltiga vatten. Det spelar ingen roll om det är mineralsalt eller havssalt eller whatever
Och kolsyran fräter inte på emaljen! Det är en myt som helt saknar sanning. Kolsyra är enbart en gas, luftbubblor, fräter inte mer än luftan vi andas in.
Så, ge du din 2-åring ramlösa om han gillar det Det är ett väldigt bra alternativ till läsk, saft och juice
Vår son, snart 2 1/ 2 år älskar bubblat/kolsyrat vatten. Han får alltid det hemma och har fått under c:a 1 års tid. Han gillar inte saft och läsk. Kan dricka pyttelite juice och mjölk någon gång ibland, men föredrar helt klart kolsyrat vatten. Jag skulle aldrig sluta med det för att ist ge tex sötad dricka.
Tack för info MuminMy .
Vänta nu här...
"Och kolsyran fräter inte på emaljen! Det är en myt som helt saknar sanning. Kolsyra är enbart en gas, luftbubblor, fräter inte mer än luftan vi andas in."
Det är en gas, som när man blandar den med vatten ger vattnet ett lägre pH. Så det är inte alls "bara" bubblor! Sedan tror inte jag heller att det är i en sådan koncentration att det är särskilt skadligt för tänderna (det får nog en tandläkare uttala sig om, jag vågar inte). Men det borde absolut vara surare än vanligt vatten och den vanliga luften - i alla fall om man bor där luften är hyfsat ren. =)
Det beror nog på var man bor i så fall PH-värdet för kolsyrad ramlösa är ca 5-5,5 Det finns lite olika värden på när man anser att ph-värdet i munnen sänks till potentiellt skadlig nivå, men det ligger därnånstans kring 5.
Nästan alla drycker sänker munnens ph-värde.
Dricksvatten behandlas ofta så att det blir basiskt, men inte för vår hälsas skull utan för att skydda vattenledningarna Så dricker man lite vanligt vatten efteråt har man neutraliserat effekten
Ger dottern kolsyrat vatten, fast när jag tycker att det börjar bli lite mycket spär jag ut det med vanligt vatten. Hon märker ingen skillnad utan dricker glatt på.
Har man sen en soda streamer hemma kan man ju själv avgöra hur mycket kolsyra man vill ha i.