• Glass

Ni som räknar kalorier...

Hur mycket äter ni och vad sjutton äter ni? Jag "ska" äta ca 1300kcal och det är ju nästan ingenting!

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden Ni som räknar kalorier...
  • memelie

jag äter 1640 k om dagen o jag äter närtan som vanligt bara mindre potioner !
    + att jag slutat med godis o anat onytigt!

**JAG HÖRS ALLTSÅ FINNS JAG**
  • Snovit 79

För mig är 1300kcal skitmkt ist, men jag är vegetarian och Quorn innehåller inget, inte sojakorv heller.
    Jag har fullt sjå att vräka i mig så mkt mat att jag kommer upp i 900 kcal. En enda gång under en period på 4 månader då jag räknade Kcal, kom jag upp i mina 1350 Kcal och då åt jag en stor chokladglass :)
    Så mer tårtor till mig

Så, ät vegetariskt om du tycker att det är svårt att hålla nere Kcal.

• Glass
    Snovit 79 skrev 2008-01-23 18:41:11 följande:
    För mig är 1300kcal skitmkt ist, men jag är vegetarian och Quorn innehåller inget, inte sojakorv heller. Jag har fullt sjå att vräka i mig så mkt mat att jag kommer upp i 900 kcal. En enda gång under en period på 4 månader då jag räknade Kcal, kom jag upp i mina 1350 Kcal och då åt jag en stor chokladglass :)Så mer tårtor till mig Så, ät vegetariskt om du tycker att det är svårt att hålla nere Kcal.
    vegetariskt är ett bra tips!

Jag är en brödätare av stora mått och det är helt förkstligt då man försöker hålla nere mängden kalorier...

Vad äter ni mer?

Frukost?
    Jag har ingen sidfot...
  • Snovit 79

En dags exempel för mig som gick upp i ca 900kcal var:

Frukost:
    té utan socker
    Osötat mörkt brd med sallad, gurka och tomat på och ev färskost.

Mellis 1:
    Té utan socker
    Frukt
    Hårdsmörgås med grönsaker på

Lunch
    Tonfisksallad
    Vatten
    Gräddfilssås

Mellis 2

Vatten
    Yoghurt
    Hård smörgås med grnsaker på

Middag:
    2 kokta potatisar
    4-5 sojabullar/basilikapuckar
    1 dl gräddsås ( mix )
    Grönsaker
    Vatten

Kvällsfika:

Mörkt osötat bröd med grönsaker.

Kollade Quornfärspåsen nyss. 100g = 90 Kcal.

• catorinen

1300 kcal är inte så mycket och om du tycker att det är jobbigt tycker jag att du ska äta 1600 kcal och röra på dig mer isätllet. Om du vill hålla dig runt 1300 kcal har jag dock lite tips:

-Kolhydratrik mat innehåller mycket kalorier så var noga med att inte äta mer än portionsanvisningen på pasta, ris, bulgur o s v (vare sig det är fullkorn eller inte). Undvik bröd, håll dig till ett par skivor hårdbröd om dagen och lyxa till det med ett mjukt, osötat, bröd med hela kärnor då och då.

-Bygg dina måltider efter tallriksmodellen; halva tallriken grönsaker, en portion (ca en fjärdedel) kolhydratrik mat och ca 100 gr (ca en fjärdedel) proteinrik mat. Ät mer grönsaker och kanske en frukt om du inte blir mätt istället för att ta om.

-Drick bara vatten (inget socker eller mjölk om du måste dricka kaffe).

-Bär är goda och kalorisnåla, 1 dl hallon är t ex ca 35 kcal.

Lycka till!

• catorinen

Jag äter

Frukost: En Wasa Sandwish med keso, kalkon och paprika. Havregrynsgröt kokad på 0,5 dl havregryn, 1 dl vatten och 0,5 äpple som jag äter med 1 dl naturell yoghurt. (ca 250 kcal).

Lunch: Äter i skolmatsal (är lärare) och äter halva tallriken grönsaker, en fjärdedel kolhydratrik mat och en fjärdedel proteiner. (ca 400 kcal)

Mellanmål: Två äpplen, en banan, några clementiner eller liknande (ca 100 kcal).

Middag: Efter tallriksmodellen (ca 400 kcal).

Kvällsmål: Frukt, 2 dl bär, varma bär med naturell yoghurt, hårdbrödmacka, ägg, tonfiksburk, en halv burk keso, morötter eller liknande (0-200 kcal.

Vissa dagar äter jag mer och andra mindre, lite beroende på fysisk aktivitet, dagsform, mens och ägglossning. Jag har ätit såhär sen i somras och gått ner från 89 kg till 67 kg.

• Glass

ska testa lite av det ni rekomenderat

Att jag äter för stora protioner är inget problem, jag äter väldigt ofta mindre än den rekomenderade portionen.
    Det är mackorna som stället till det. Jag ska kolla i afären i morgon efter det mest optimala brödet som jag kan äta. Knäckebröd är enligt mig meningslöst. Det är inte speciellt gott utan massa ost och smör på och det mättar yttepyttelite, så det går inte. Bättre med en "riktig" brödbit och kanske lite mindre av den istället

Jag har ingen sidfot...
  • Terryleene

När jag började räkna kalorier blev jag förskräckt! Herregud, en skiva lingon grova (sååå gott) är 100 kcal. Med pålägg blir det ju skitmycket. Man kan typ inte äta mjukt bröd när man ska gå ner i vikt. Håll dig till typ gröt på morgonen och mängder av frukt (men akta dig för bananer. Också "många" kalorier) till kvällsmat. Sen funkar det 100 ggr bättre för mig sedan jag drog ner drastiskt på kolhydraterna vid måltiderna. Alltså pyttelite pasta el ris och mängder av broccoli/blomkål/vitkål/brysselkål/morötter eller vad det kan vara som man gillar bäst.

• Glass
    Terryleene skrev 2008-01-24 08:27:55 följande:
    När jag började räkna kalorier blev jag förskräckt! Herregud, en skiva lingon grova (sååå gott) är 100 kcal. Med pålägg blir det ju skitmycket. Man kan typ inte äta mjukt bröd när man ska gå ner i vikt. Håll dig till typ gröt på morgonen och mängder av frukt (men akta dig för bananer. Också "många" kalorier) till kvällsmat. Sen funkar det 100 ggr bättre för mig sedan jag drog ner drastiskt på kolhydraterna vid måltiderna. Alltså pyttelite pasta el ris och mängder av broccoli/blomkål/vitkål/brysselkål/morötter eller vad det kan vara som man gillar bäst.
    Gröt funkar inte alls för mig, tycker inte om det.
    Jag har förmånen att bli rätt snabbt mätt så portionerna är inte så stora.
    Ska kolla om jag kan kopiera in det jag åt igår.
    Jag har ingen sidfot...
  • Sugardynamite

Det viktiga förutom att äta bra kost, är väl också att inte äta för lite. Kroppen behöver bränsle att jobba med för att hålla igång förbränningen.

• Jennie med ie

Jag kontrollräknar bara, och brukar landa på ca 1700 kcal/dag f.t. Exempel på matdagar finns här: www.jenniebowl.blogg.se . Jag äter helvegetariskt, så vegetariskt = få kcal stämmer inte Det är högst individuellt..

• Bling1975

Jag försöker äta runt 900 kcal per dag netto, men då räknar jag bort all motion så jag får oftast äta ca 1100-1300 om jag inte har en riktig slödag.

Jag upplever att de värsta bovarna är just bröd och pasta/nudlar. I viss mån även potatis.

Jag älskar bröd och skulle gärna äta det ofta men har dragit ned det till 3 skivor rågi till frukost med ett tunnt lager leverpastej, mesmör eller mjukost som är betydligt magrare än smör och hårdost.

Jag har tagit bort pastan helt för jag tycker inte om mycket sås/lite pasta kombon som är den enda som fungerar om jag ska hålla mig till det jag har bestämt. När det gäller potatisen så ungsbakar jag den oftast och byter numera ut hälften av den mängd jag skulle ha ätit mot andra saker som tex kålrot eller morot.

Den sista saken jag har strukit helt är all dryck som innehåller kalorier. Juice är lika mycket per dl som läsk, ibland mer - och då äter jag hellre frukten och dricker vatten.

• Snovit 79

Oh ge mig din hemlighet ! Jag har verkligen kämpat för att få ihop fler kcal ! Och det räcker inte med EN till macka till mellis, snarare 17 potatisar till middag elr en limpa till frukost.

Jennie med ie skrev 2008-01-27 00:52:34 följande:

Jag kontrollräknar bara, och brukar landa på ca 1700 kcal/dag f.t. Exempel på matdagar finns här: www.jenniebowl.blogg.se . Jag äter helvegetariskt, så vegetariskt = få kcal stämmer inte Det är högst individuellt..
  • Jennie med ie

Snovit 79 skrev 2008-01-27 22:08:48 följande:

Oh ge mig din hemlighet ! Jag har verkligen kämpat för att få ihop fler kcal ! Och det räcker inte med EN till macka till mellis, snarare 17 potatisar till middag elr en limpa till frukost
    Ingen hemlis Ingen fettfobi och 6 mål/dag. Nyttiga fetter från frön, nötter, oliv- och rapsolja och avocado.

Det kan t ex vara naturell yoghurt med bär, müsli med bl a nötter i och frukt till frukost. Frukt och nötter eller frön till mellanmål. Dinkelkorn, grillade grönsaker och stekt tofu till lunch. Smoothie till mellanmål av frukt och bär, sojamjölk/yoghurt och linfrön. Stekta marinerade sojafiléer, wokade grönsaker, ugnsstekt potatis och rödvinssås till middag. Mer frukt och nötter till kvällsmål.
  • Snovit 79

Nej fettfobi har jag inte heller. Är ju helt vanlig husmanskost - fast veg då. Har bara utislutit godis/fika/glass/läsk osv och synligt socker.

JAG går ju ned i vikt. ( 5 kg på 2 veckor och har 5 kvar ), men skulle ju vara kul att se hur mkt man måste knöla in (o kräkas upp för man äter för mkt ) för att komma upp i 1300 kcal åtminstone.
    Jennie med ie skrev 2008-01-27 22:15:43 följande:

Snovit 79 skrev 2008-01-27 22:08:48 följande:
    Ingen hemlis Ingen fettfobi och 6 mål/dag. Nyttiga fetter från frön, nötter, oliv- och rapsolja och avocado.Det kan t ex vara naturell yoghurt med bär, müsli med bl a nötter i och frukt till frukost. Frukt och nötter eller frön till mellanmål. Dinkelkorn, grillade grönsaker och stekt tofu till lunch. Smoothie till mellanmål av frukt och bär, sojamjölk/yoghurt och linfrön. Stekta marinerade sojafiléer, wokade grönsaker, ugnsstekt potatis och rödvinssås till middag. Mer frukt och nötter till kvällsmål.
  • Bling1975
    Jennie med ie skrev 2008-01-27 14:25:52 följande:
    Bling, varför så lite???
    Jag har väldigt långsam ämnesomsättning så äter jag mer går jag inte ner alls. Har provat att ligga runt 1300 men då går jag ner kanske 100 gram i veckan. Om jag äter runt 900 (netto) så går jag ner 0,5 - 1 kg per vecka vilket är min målsättning just nu.

Jag har även ett väldigt stillasittande arbete, men jag räknar bort precis all motion inkl en 20 min promenad till företagsposten på lunchen etc.

Går du verkligen ner något på 1700 eller försöker du bara hålla vikten?

Blir lite avundsjuk på de som äter som mig men går ner mer än dubbelt så fort...
    Stitch längtar efter Lilo
  • Jennie med ie
    Bling1975 skrev 2008-01-28 08:27:08 följande:
    Går du verkligen ner något på 1700 eller försöker du bara hålla vikten?
    Yepp, hittills 6 kg på 2½ vecka, baserat på tidigare erfarenheter räknar jag framöver med i snitt ett knappt kg/vecka.
  • Bling1975
    Jennie med ie skrev 2008-01-28 13:00:40 följande:
    Yepp, hittills 6 kg på 2½ vecka, baserat på tidigare erfarenheter räknar jag framöver med i snitt ett knappt kg/vecka.
    Så orättvist! Eller är du väldigt sportig eller har ett aktivt jobb? På mina 3 veckor med drygt hälften så många kalorier har jag gått ner knappt 3 kg. Har du något bra tips eller är vi alla bara väldigt olika?
    Stitch längtar efter Lilo
  • Jennie med ie
    Bling1975 skrev 2008-01-28 16:04:09 följande:
    Så orättvist! Eller är du väldigt sportig eller har ett aktivt jobb? På mina 3 veckor med drygt hälften så många kalorier har jag gått ner knappt 3 kg. Har du något bra tips eller är vi alla bara väldigt olika?
    Vi ÄR olika, eneregiförbrukningen beror ju inte bara på graden av fysisk aktivitet utan även på vikt, muskelmassa osv... Men du är också "onormal" Uppenbarligen De allra allra flesta behöver inte ner så lågt i energiintag för att gå ner. En normalviktig genomsnittskvinna gör av med 1400 kcal enbart genom att finnas till ö h t...
Svar på tråden Ni som räknar kalorier...