anmäla ambulanspersonal?
Hej!
Är det någon som har erfaenhet om man kan anmäla ambulanspersonal (helikotperpersonal i detta fall). Hur går man tillväga och vad kan man anmäla att man blirvit dåligt bemött? (lång historia)
Hej!
Är det någon som har erfaenhet om man kan anmäla ambulanspersonal (helikotperpersonal i detta fall). Hur går man tillväga och vad kan man anmäla att man blirvit dåligt bemött? (lång historia)
Jag antar att det är till http://www.hsan.se/ du vänder dig.
Visst kan du göra det.
På vilket sätt anser du dig blivit fel bemött?
Varför vill du anmäla dem?
Skulle precis lägga upp en tråd med liknande fråga men i mitt fall gäller det en läkare (enhetschef på den lokala vårdcentralen)
Så tack för länken.
Jag fick ett astmaanfall och lite panikångest, mina vänner ansåg att jag behövde hjälp och ringde då. Detta hände två dagar i rad. Andra dagen gick dem rakt fram till mig utan att säga hej, utan att fråga hur jag mådde och sa bara rakt ut att jag slösar på deras resurser.. Mina vänner ifrågasatte detta sen till sjuksköterskan och han nekade då att han hade sagt det, det blev ett litet tjaffs vilket ökade på min panikångest och det blev kaos.. Det är inte jag som ska anmäla, utan mina kompisar på min skola som ansåg att de gjorde fel.
Beror väl på om han trodde du hade mer panikångest än astma. Har du ingen astmamedicin?
jo, det hade jag och hade tagit den. Men är man över 50 år och antagligen har jobbat inom detta i ett flertal år tycker jag att man kan bete sig lite mer profesionellt.
Ok så då var det panikångesten som var kvar, om du hade medicinerat bort astma attacken?
Visst är det oprofessionellt att surna till, men när de flyger till dig kan det ju vara någon som är värre ute som får vänta.
Fast om larmcentralen anser det nödvändigt att skicka en helikopter så är det deras bedömning och ambulanspersonalen kan ALDRIG veta på förhand att det "bara" är en panikattack (som för övrigt kan behövas akut vård för även den). Oavsett hans ålder eller erfarenhet så SKA han sköta sitt jobb, och att anklaga patienter för att slösa på resurser om han samtidigt ställt diagnosen panikattack på egen hand (vilket man alltså inte är berättigad till om man inte är läkare) är förbannat empatilöst, ansvarslöst och innebär dessutom ytterligare resurser från honom och hans kolleger eftersom attacken dessutom förvärras..
Borde kunna anmälas till HSAN eller socialstyrelsen. Det är en rejäl avvikelse och han har uppenbarligen äventyrat patientsäkerheten om han hanterat situationen så..
tack för ditt inlägg, precis så jag känner.
OCH jag sa till ambulanspersonalen att jag inte behöver detta, att jag kan bli hämtat av föräldrar och ta mig till sjukhuset på egen hand. Då sa dem att dem ändå skulle åt de håller och om de får något mer akut så ska jag inte hindra dem från det.
Men jag blev oerhört ledsen och hela situationen förvärrades av hans oproffesionella beteende.. Jag ska inte anmäla, det orkar jag inte.. men däremot vill mina äldre klasskompisar göra det. Men vi får se, var mest nyfiken på om ni tyckte de hanterat situationen fel och hur man går tillväga, tack för alla svar.