• ZeeDeveel

anmäla ambulanspersonal?

Fast om larmcentralen anser det nödvändigt att skicka en helikopter så är det deras bedömning och ambulanspersonalen kan ALDRIG veta på förhand att det "bara" är en panikattack (som för övrigt kan behövas akut vård för även den). Oavsett hans ålder eller erfarenhet så SKA han sköta sitt jobb, och att anklaga patienter för att slösa på resurser om han samtidigt ställt diagnosen panikattack på egen hand (vilket man alltså inte är berättigad till om man inte är läkare) är förbannat empatilöst, ansvarslöst och innebär dessutom ytterligare resurser från honom och hans kolleger eftersom attacken dessutom förvärras..
    Borde kunna anmälas till HSAN eller socialstyrelsen. Det är en rejäl avvikelse och han har uppenbarligen äventyrat patientsäkerheten om han hanterat situationen så..

• ZeeDeveel

Kempejente: Jag menar att det visst är att äventyra pats säkerhet om man har diagnostiserat ett astmaanfall (med hjälp av medföljande läkare i helikoptern då ) och sedan uttrycker sig så som han gjorde - det vill säga stressar patienten ytterligare och gör henne upprörd. Att ha andnöd och bli upprörd, eller en eventuell panikattack med hyperventilering är i mina ögon ingenting man vill riskera att en astmatiker får...

Sedan kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att prioritera ut en helikopter två dagar i rad, om patienten kan ta sig till sjukhus själv/självbehandla astman och paniken.
    Jag skulle förmodligen också blivit jäkligt irriterad om jag jobbade i den helikoptern och visste hur mkt det faktiskt kostar att åka på "onödiga" larm - MEN. Det skulle han isf tagit med den personen som gjort bedömningen och skickat dit honom och hans kollegor. Jag tycker inte att det finns någon ursäkt att uttrycka sig så som TS nu säger att han har gjort.
    (Sedan kanske han inte alls menade på det sätt han sa, eller ens sa så som TS säger etc. men det är ju ytterligare en diskussion).

Svar på tråden anmäla ambulanspersonal?