Ska på samtal för att BEGÄRA KEJSARSNITT. Någon med erfarenhet? Ge mig tips.
Jag ska på såkallat aurasamtal/möte med kurator + träffa en förlossningsläkare pga att jag ej tänker föda vaginalt.
Jag tycker att det är varje kvinnas rättighet att få välja vilken "smärta", metod eller tillvägagångssätt som man vill få ut sitt barn på.
Jag är väl medveten om risker/komplikationer, har varit på informationsträff och läst på det mesta man behöver veta.
Ni som begärt det utan att ha haft medicinska skäl eller svåra förlossningar bakom er hur gick det för er?
Jag bor i Stockholm och har hört mig för bland några enstaka vänninor och de fick igenom det, MEN de hade fött vaginalt tidigare.
Hur ska jag som första gångs föderska gå tillväga?
VARFÖR jag tänker begära är ganska privat men det kan diskuteras om ni skickar mail....
Snälla ge mig lite tips, råd och berätta om eran erfarenhet!
Jag behöver allt stöd jag kan få....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 20:21
Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:
?När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.?
Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 10:10
!!!!!!
Jag var i kontakt med min barnmorska nu idag,
hon sa att jag inte behöver gå på såkallat kurator samtal pga att jag är så säker på min sak så hon har redan skickat iväg remissen till min blivande förlossningsläkare på SÖS så jag ska dit snart :D
Jag är så lycklig!
De lyssnar verkligen på ens argument
Lycka till allihopa!
Kramar
!!!!