• Hektor

Ska på samtal för att BEGÄRA KEJSARSNITT. Någon med erfarenhet? Ge mig tips.

Jag ska på såkallat aurasamtal/möte med kurator + träffa en förlossningsläkare pga att jag ej tänker föda vaginalt.

Jag tycker att det är varje kvinnas rättighet att få välja vilken "smärta", metod eller tillvägagångssätt som man vill få ut sitt barn på.

Jag är väl medveten om risker/komplikationer, har varit på informationsträff och läst på det mesta man behöver veta.

Ni som begärt det utan att ha haft medicinska skäl eller svåra förlossningar bakom er hur gick det för er?

Jag bor i Stockholm och har hört mig för bland några enstaka vänninor och de fick igenom det, MEN de hade fött vaginalt tidigare.

Hur ska jag som första gångs föderska gå tillväga?

VARFÖR jag tänker begära är ganska privat men det kan diskuteras om ni skickar mail....

Snälla ge mig lite tips, råd och berätta om eran erfarenhet!
    Jag behöver allt stöd jag kan få....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 20:21
    Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

?När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.?
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 10:10
    !!!!!!
    Jag var i kontakt med min barnmorska nu idag,
    hon sa att jag inte behöver gå på såkallat kurator samtal pga att jag är så säker på min sak så hon har redan skickat iväg remissen till min blivande förlossningsläkare på SÖS så jag ska dit snart :D
    Jag är så lycklig!
    De lyssnar verkligen på ens argument
    Lycka till allihopa!
    Kramar
    !!!!

• Svar på tråden Ska på samtal för att BEGÄRA KEJSARSNITT. Någon med erfarenhet? Ge mig tips.
  • oOrosamarängerOo

Ska på snittsamtal på måndag på sös hos läkare, och oxå nyfiken på vad som händer?

♥ ♥ ♥ liten tjej i magen ♥ ♥ ♥
  • Tutilure

Jag har fött mina två barn med snitt och jag har haft turen att få rätt läkare, så jag har aldrig behövt strida för det. Men jag hade ett medicinskt skäl, förlossningsrädsla. Det är nämligen ett medicinskt skäl.

Stå på dig bara och förklara noga varför du vill ha snitt och att du inte kommer att ångra dig.
    Lycka till!

Mamma till C 050323, M 060518 och bebis BF 080812
  • Fille Melle

Fick snitt pga förlossningsrädsla med sonen. Även min kusin hade förlorat ett barn och det ville ju inte jag vara med om + att min bror låg på dödsbädden vid tillfället så jag kände att jag inte skulle orka med en vaginal förlossning.
    VILLE ABSOLUT INTE FÖDA VAGINALT.

Om jag skall ha ett barn till så skall jag kräva ett kejsarsnitt där med.

♥ Fille 041227 ♥
  • Xara

Har inte egen erfarenhet, utan vidarebefodrar kompisens tips som var i din situation:

Lyssna vänligt och intresserat, ta verkligen till dig informationen inombords MEN öppna inte upp för diskussion/alternativ under själva samtalet: du har bestämt dig och det måste de faktiskt acceptera vare sig de vill/kan eller inte. Du har ju all möjlighet att ändra dig intill sista sekund om det skulle vara så, men fram tills du ev. gör det är det ditt beslut de har att rätta sig efter.

Själv har jag ett snitt och en vaginal födsel bakom mig men inga ideologiska åsikter om endera metoden (båda resulterade i goa bebisar ), så om du har några frågor svarar jag gärna! (I Gästboken, eftersom Mina favoriter inte funkar )

• Hektor

Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

”När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.”
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

Läste det här precis nu...

• cameron

Förlossningsrädsla är väl eg inget medicinskt skäl utan ett humanitärt skäl till snitt. Jag har blivit beviljad snitt på humanitära grunder, dvs förlossningsrädsla. Och det blev jag som förstagångsföderska. Så det går!Glad

Världens bästa Olivia 060524. I maj får hon en lillasyster!
  • cameron

Välkomna förresten till tråden "Planerade snitt till våren/sommaren...". Där stöttar vi som av olika anledningar skall snittas till våren och sommaren. Många i tråden, inkl jag själv, snittas just pga förlossningsrädsla.  

Världens bästa Olivia 060524. I maj får hon en lillasyster!
  • fochf

Har själv ingen erfarenhet av snitt, då jag inte fött mitt första barn än och jag har ingen åsikt angående det heller.
    Kan förstå att man är rädd för förlossningen.

Men jag tror att ett skäl till att man inte får välja hur man vill är kostnaden, då en vaginal förlossning kostar ca 17 000:- och ett snitt är många gånger dyrare.

Vill dock önska dig lycka till och hoppas att du får igenom ditt snitt så att du kan njuta av din graviditet.

• MammaOsa

Jag är skiträdd för denna förlossningen.

Första förlossningen gick fort sprack så till vida så det tog 45 min att sy ihop allt jag sa aldrig mer.

Andra förlossningen: Gick super fort höll på få i bilen o han inte med alls mådde dålig efteråt o undrade vad som igenteligen hände.

Väntar nu nummer 3 o är i vecka 14 o har fruktansvärda mardrömmar om förlossningen jag vill verkligen inte. Skall till bm o känner att jag måste ta upp detta med henne. Jag vill kunna ha lite koll på det som händer, inte undra efteråt. Jag skulle vilja ha ett snitt om inte det i allefall en igångsättning. Men vi får se. Drömmer om detta en natt vaknade sambon av att jag låg o viftade o helt kallsvettig hela sängen var blöt så han väckte mig så kämpade jag med min förlossning på köksgolvet hemma. Inget kul

• MonaLisa89

jag var på karolinska för att få snitt o träffade läkare där. första gick jag i aurora samtal o stod fast vid att jag ville ha snitt, men läkaren ville ändå inte ge mig det. Trots att jag hade en lista på typ 30 anledningar till varför jag ville ha snitt.

När hon trots att jag verkligen visade att jag inte klarade av vanlig förlossning, sa nej, var tack o lov min mamma med mig på mötet o hon gick i gång o sa att det verkligen inte var lämpligt för mig att föda vanligt o hon sa att jag hade borderline- personlighet, (lite överdrivet, tyckte jag) men då fick jag ett snitt.

Dock ville läkaren att jag skulle börja gå i terapi, så hon skicka en remiss till en psykolog. det blev jag lite sur på, men gick dit en gång o skulle inte behövt fortsätta om jag inte ville.

Iallafall: Stå på dig! och ta med dig någon som kan styrka att det inte är lämpligt för dig att föda vanligt.
    Sen kan du ju kanske gråta lite också, det brukar ge effekt...

• straw2008

Jag sa bara att jag kort o gott gör abort om du inte lovar mig snitt (har gjort 4 aborter tidigare pga rädsla för att behöva föda).

Hon gav mig lov om snitt på studds, jag går hos specialmödrarvård så det var en Dr. jag träffade från början .

Lycka till

• Isa83

Här hänger jag gärna på

Jag ska nämligen också begära snitt och behöver tips o råd om hur man ska uttrycka sig vid mötet med läkaren...
    Jag har skrivit ett brev samt läst på om snitt, men man kan aldrig bli FÖR påläst kan jag tro.

Ska berätta för er varför kanske...
    Jo jag har alltid haft förlossningsskräck, är väldigt orolig och efter att det gått snett för två av mina bekanta så har det inte blivit bättre.
    Jag har även myomer som kan ställa till det vid en Vaginal FL, kan bli så att värkarna inte blir så starka som de ska o då blir det akut snitt ist. Det tänker jag inte utsätta mig för!!

Usch jag mår skit av det här
    Skönt att ha likasinnade att prata med
    Kram på er

• Smilla75

Till syvende och sist kan inte läkaren neka en patient kejsarsnitt men det är rimligt att man får motivera väl varför man väljer en operation som kan innebära vissa ökade risker för mor och barn och en större kostnad för samhället.

Jag gick själv på Aurorasamtal och kände att jag lätt skulle kunna få igenom ett snitt. Valde dock att föda naturligt i slutändan.

• MissWhiskey
    straw2008 skrev 2008-01-24 12:36:16 följande:
    Jag sa bara att jag kort o gott gör abort om du inte lovar mig snitt (har gjort 4 aborter tidigare pga rädsla för att behöva föda). Hon gav mig lov om snitt på studds, jag går hos specialmödrarvård så det var en Dr. jag träffade från början . Lycka till
    Okej.......å det barnet var uppenbarligen älskatFundersam man drar inte in ett barn i sina hotelser.....jäkligt omoget gjort
    Mamma till Casper och Sophi
Svar på tråden Ska på samtal för att BEGÄRA KEJSARSNITT. Någon med erfarenhet? Ge mig tips.