• Nyfiken gul

Föräldrar!! Får era barn vara hemma från skolan "utan anledning"??? - Varför??

Fick ett mycket obehagligt samtal idag från min styvsons skola...

DOm har reagerat på hans täta frånvaro och visst har han väl varit sjuk som så många andra i höst/vinter med kräksjuka och förkylning - men inget anmärkningsvärt på så sätt...

Det som slock knock på pappan o mig var hans uppsjö av ogiltig frånvaro.. Borta pga att storebror haft ont i ryggen, mamma haft möte på arbetsförmedlingen, mamma haft ont i en axel, familjen har försovit sig o är då borta hela dagen fast dom bor på 5 min ifrån skolan, en ledig dag för att mamma ska gå på banken och sen shoppa, strödagar av ledighet pga att mammans pojkvän planerat utflykter och mindre dagsresor osv osv osv..

Listan kunde göras jättelång...

O nu riskerar sonen att behöva gå om sin klass!!  Han riskerar att behöva gå om 6-årsverksamheten istället för att börja 1:a klass med sina kompisar.. Han är inget barn med särskilt behov!! Han är en klipsk kille som tycker om skolan och varför ska han straffas bara för att mamman inte orkar gå till skolan med honom? Skrikandes

Jag får blomkålsöron av o höra det här....

Vad säger ni andra om det här?? Får era barn vara hemma pga "ingen orsak" och i så fall varför tycker ni att barnens skola inte är viktig? Varför är er lyx-shopping viktigare än att lära sig läsa o skriva??

• Svar på tråden Föräldrar!! Får era barn vara hemma från skolan "utan anledning"??? - Varför??
  • Amacor

Våran dotter får aldrig vara hemma från skolan om hon inte är sjuk och då menar jag inte lite snorig utan sjuk.
    Jag tror att det är ytterst få som har sina barn hemma utan anledning.

Men att han ska få gå om 6-årsversksamheten tycker jag låter lite skumt, för den är väl fortfarande frivillig.

Tycker i vilket fall som helst att det är konstigt att mamman inte tar sitt ansvar och ser till att sonen kommer till skolan.

• blonde redhead

Skolan ska man självklart behöva gå till. Det är ju inte så konstigt att han får gå om om han inte är där.

Däremot är ju 6 års verksamhet inte "skola". Det måste man ju inte gå på. Mina barn kommer gå på dagis tills det att dom börjar ettan. Dom har "sexårsverksamhet" på dagiset.

• norgesessan

fast jag håller med dig, har man barnen på 6års, så bör dom gå varje dag så länge dom inte är sjuka...Som i skolan....Men att gå om klassen låter konstigt.

• norgesessan

Jag svarade inte som förälder förresten, jag jobbar innan förskola. sonen har 1.5 år kvar på förskolan (sedan är det förskoleklass på skolan här)

• yndra

6års- verksamhet är samma sak som förskoleklass, och det är mig veteligt inte frivilligt.

• Tutilure

Jag läser på lärarprogrammet och vi har haft tenta om det här med förskoleklass bland annat.

Förskoleklassen är frivillig och de kan alltså inte kräva att han ska gå om.

Mamma till C 050323, M 060518 och bebis BF 080812
  • kidA

det är skolplikt på 6årsverksamhet om man väl börjat där.
    man kan välja att gå kvar på dagis ett år till men de rekommenderar det inte.
    o har man som sagt börjat är det närvaro som gäller. skolplikt dvs. tror man får ha 2 dgrs frånvaro innan de börjar kolla upp saker. självklart får man vara sjuk. men borta för utflykter mm är inte tillåtet.

livrädd med stil
  • Therese6699

Jag skulle aldrig få för mig att låta min son vara hemma ifrån skolan utan anledning. Det är skolplikt och även fast dom "bara" går på 6 års så tycker i alla fall jag att dom måste förstå att det är viktigt med skolan. Inte kanske så "viktigt" om man ser till det dom lär sig. Dom flesta skulle ju klara sig utan att vara där. Utan mer att dom ser det som en rutin som ska följa dom igenom hela livet. Både i skolan och sedan när dom kommer ut i arbetslivet. Där kan man ju inte heller bara vara hemma bara för att man inte vill jobba.

Tess

• Nyfiken gul

Förskolan är förvisso frivillig - men har man anmält sig att gå där ska man också vara närvarande o följa skolplanen som alla andra i klassen..

Annars väljer man väl att gå kvar på "dagis"??

Han har så pass mycket frånvaro att han ligger efter i "sin" planering o det för mycket för att han ska kunna ta igen det på bara nån vecka..

Skolan sitter nu i krismöte för att försöka lösa den här situationen..

Vi har inte vetat om det här ett dugg eftersom vi bor 25 mil ifrån o vi har bara förstått att han tycker om skolan o är duktig.. men inte att det såg ut så här.. har vi vetat det tidigare har vi givetvis reagerat tidigare också...

Svar på tråden Föräldrar!! Får era barn vara hemma från skolan "utan anledning"??? - Varför??