Föräldrar!! Får era barn vara hemma från skolan "utan anledning"??? - Varför??
Fick ett mycket obehagligt samtal idag från min styvsons skola...
DOm har reagerat på hans täta frånvaro och visst har han väl varit sjuk som så många andra i höst/vinter med kräksjuka och förkylning - men inget anmärkningsvärt på så sätt...
Det som slock knock på pappan o mig var hans uppsjö av ogiltig frånvaro.. Borta pga att storebror haft ont i ryggen, mamma haft möte på arbetsförmedlingen, mamma haft ont i en axel, familjen har försovit sig o är då borta hela dagen fast dom bor på 5 min ifrån skolan, en ledig dag för att mamma ska gå på banken och sen shoppa, strödagar av ledighet pga att mammans pojkvän planerat utflykter och mindre dagsresor osv osv osv..
Listan kunde göras jättelång...
O nu riskerar sonen att behöva gå om sin klass!! Han riskerar att behöva gå om 6-årsverksamheten istället för att börja 1:a klass med sina kompisar.. Han är inget barn med särskilt behov!! Han är en klipsk kille som tycker om skolan och varför ska han straffas bara för att mamman inte orkar gå till skolan med honom?
Jag får blomkålsöron av o höra det här....
Vad säger ni andra om det här?? Får era barn vara hemma pga "ingen orsak" och i så fall varför tycker ni att barnens skola inte är viktig? Varför är er lyx-shopping viktigare än att lära sig läsa o skriva??