• Anonym (kissnödig)

Kissar ofta

Hej.
    Undrar en sak.
    Jag har märkt att jag blir kissnödig väldigt ofta.
    Kan vakna flera ggr på natten av det.
    Ibland känner jag mig kissnödig och går på toa.
    Men får sitta där 5-10 min innan det kommer något kiss, och då bara några droppar.

Vad kan det vara?
    Jag är inte gravid, har ej urinvägsinfektion.
    Jag är 22 år, kan det vara diabetes??

• Svar på tråden Kissar ofta
  • sprallig

jag tycker du ska gå och kolla upp sockret hor din vårdcentral
    jag har diabetes i släckten och det man ska fundera på är om man dricker mycket kissar mycket och att kisset luktar asiton
    gå och kolla upp det tycker jag
    lycka till

• sprallig

hos din vårdcentral
    släkten
    ska det stå

• Anonym (jojo)

Kan även vara psykiskt... att man kommit in i en ond tankecirkel... var inne i en sån själv förut i dryga 2år... skitjobbigt...
    men för säkerhets skull- ring doktorn...

• Anonym (kissnödig)

Jag har inte diabetes i släkten.
    Samt att jag är så ung.. men jag funderade också på det.
    Hur kom du ut ur din onda cykel?

Kan man gå till en ungdomsmottagning och kolla det? Eller måste man gå till hälsocentral?

• Anonym (snart USKA)

är du bara kissnödig? inte törstig ofta och så?.. det kan vara början på diabetes, men även början på nån infektion i urinledaren eller urinvägarna..

men jag tycker inte du ska vänta så länge..
    ring sjukvårdsupplysningen eller beställ tid på vårdcentralen och be att få göra ett urintest och även prata med en sköterska eller doktor så får dom se om det är nått som behövs fixas till eller om det bara är så som en annan skrev tidigare.. om "ond cirkel" typ..

hur som helst.. lycka till och hoppas du får svar på din fundering snart..

• Anonym (kissnödig)

Okej.. kunde man gå till Ungdomsmott. också?

• Anonym (kissnödig)

OM det skulle var diabetes.. vad kan det det bero på?
    Kan man få diabetes för att man äter för mkt sötsaker?
    och hur länge dröjer detinnan man får diabetes? (innan man märker)

• Anonym (jojo)

Anonym (kissnödig) skrev 2008-01-23 20:47:34 följande:

Jag har inte diabetes i släkten. Samt att jag är så ung.. men jag funderade också på det.Hur kom du ut ur din onda cykel?Kan man gå till en ungdomsmottagning och kolla det? Eller måste man gå till hälsocentral?
    Jag kom väl ur min onda cirkel genom att ge mig f*n på att inte gå på toaletten när jag vart kissnödig (inte på nätterna iaf och om jag gick å de inte kom direkt å gick jag däreifrån helt enkelt *s*)... å på så vis så tränade jag upp mina muskler där nere igen och hjärnspökena försvann(enligt doktorn)
  • Anonym (snart USKA)

För att kolla diabetes går till på vårdcentralen, ungdomsmottagningen tror jag inte kan ta såna prover.
    Jag har själv fått veta att jag har diabetes typ 2.
    fick veta det för 5 veckor sedan och jag är den ända i släkten som har det. Då sa min läkare att man kan få det ändå om än risken är väldigt lite om det inte finns i släkten/familjen sedan tidigare.

Men eftersom jag läser till undersköterska (inne på sista terminen) så började jag känna igen vissa symtom hos mej som diabetiker kan ha.

Jag kände mej törstig ofta, känslan av att måsta kissa hela tiden fast jag inte var kissnödig, var extremt trött och behovet av nått sött ökade.

Jag tog då kontakt med vårdcentralen, fick komma dit och lämna blodprov och urinprov,, sen 3 veckor senare ringde min läkare och sa att jag hade diabetes. Sen gjordes flera andra prover för att avgöra vilken typ av diabetes jag hade.. det finns typ 1 och typ 2.

Jag slipper använda insulinsprutor, men har måsta lägga om min kost och mina livsvanor totalt. Måste kolla vad jag äter osv.

Men en annan sak jag tänkte på när det gäller dej..
    inte bara diabetes slog mej utan även blåskatarr.

Hur som helst tjejen, kontakta vårdcentralen och hör vad dom tror, det är bara för ditt eget bästa så du kanske får hjälp att bli av med besväret om det inte är diabetes.

Lycka till! Och var inte rädd för att kolla upp saker och ting :)

Svar på tråden Kissar ofta