För att kolla diabetes går till på vårdcentralen, ungdomsmottagningen tror jag inte kan ta såna prover.
Jag har själv fått veta att jag har diabetes typ 2.
fick veta det för 5 veckor sedan och jag är den ända i släkten som har det. Då sa min läkare att man kan få det ändå om än risken är väldigt lite om det inte finns i släkten/familjen sedan tidigare.
Men eftersom jag läser till undersköterska (inne på sista terminen) så började jag känna igen vissa symtom hos mej som diabetiker kan ha.
Jag kände mej törstig ofta, känslan av att måsta kissa hela tiden fast jag inte var kissnödig, var extremt trött och behovet av nått sött ökade.
Jag tog då kontakt med vårdcentralen, fick komma dit och lämna blodprov och urinprov,, sen 3 veckor senare ringde min läkare och sa att jag hade diabetes. Sen gjordes flera andra prover för att avgöra vilken typ av diabetes jag hade.. det finns typ 1 och typ 2.
Jag slipper använda insulinsprutor, men har måsta lägga om min kost och mina livsvanor totalt. Måste kolla vad jag äter osv.
Men en annan sak jag tänkte på när det gäller dej..
inte bara diabetes slog mej utan även blåskatarr.
Hur som helst tjejen, kontakta vårdcentralen och hör vad dom tror, det är bara för ditt eget bästa så du kanske får hjälp att bli av med besväret om det inte är diabetes.
Lycka till! Och var inte rädd för att kolla upp saker och ting :)