• En bebis i magen

4-månaders som kräks mycket helt plötsligt. Kan någon läsa och ge råd?

Vår dotter är drygt fyra månader gammal. Ikväll när jag skulle titta till henne var det blött i hennes säng. Hon hade kräkts massor. Hon, kudden, bäddmadrassen och madrassen var blöta. Vi tog upp henne, tvättade och bytte pyjamas. Hon var glad och som vanligt. Hon blev erbjuden mat och ammade jättelite. Sen tog jag upp henne i famnen och efter en stund hostade hon till och kräktes mycket. Hon har även bajsat sedan dess. Hon har ingen feber och verkar inte påverkad på något sätt.
    De senaste två veckorna har hon ätit varannan timme och de senaste två dagarna kräkts lite mer. Idag har hon dock sovit jättemycket och inte ätit lika mycket. När hon har varit vaken har hon varit pigg och glad.
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa att vi ska avvakta.

• Svar på tråden 4-månaders som kräks mycket helt plötsligt. Kan någon läsa och ge råd?
  • kapet

Det som är viktigt är att hon får i sig vätska. Fortsätt amma oftare så att hon får i sig vätska.Det kan vara magsjuka hon fått.
    Tycker det är konstigt att de sa att ni skulle avvakta eftersom om de är under 6 mnader ska man ta de till läkare.

• En bebis i magen

Uppdatering och fler frågor...
    Inga fler kräkningar. Hon har sovit mellan oss och hon har ätit ca 20ml utpumpad mjölk vid 3, 50-60ml vid 5 och nu har hon bara smakat lite, kanske 10ml. Hon har bajsat vad som såg ut som lite grönt och mycket vätska (diareé?) och en gång slemmigt med "keso". Någon som kan lugna eller komma med råd? Hon verkar allmänt pigg när hon är vaken.

• Buus85

Det är nog inte magsjuka, du ammar ju och då får sällan så små barn magsjuka.
    Min dotter kräktes jättemycket när hon var mindre.

Om hon nu inte varit extremt utsatt för smitta, det vet du ju bäst själv.

• En bebis i magen

Nej, det tror jag inte att hon har. Hon har ju kräkts en del innan, men detta var inga såna kräkningar. Nu har hon iaf bajsat en gång till och hon har fått i sig lite mer. BVC tyckte att jag skulle avvakta under dagen, amma ofta och lite. Hoppas att det blir bättre.

• Alaay

En bebis i magen skrev 2008-01-24 08:55:48 följande:

Nej, det tror jag inte att hon har. Hon har ju kräkts en del innan, men detta var inga såna kräkningar. Nu har hon iaf bajsat en gång till och hon har fått i sig lite mer. BVC tyckte att jag skulle avvakta under dagen, amma ofta och lite. Hoppas att det blir bättre.
    det där är jättevanligt. sådär är min kille nästan varje gång vid ammning.
    Ofta så bajar dom ju medans dom äter eller strax efter, inge ovanligt alls. Spåspy emellan åt oxå. vissa gånger kan han kräkas massor. men det är ju överskottet som kommer, ibland mer ibland mindre. så länge hon får i sej mat och är glad och pigg är det ingen fara ska du se
  • kapet
    Buus85 skrev 2008-01-24 08:27:02 följande:
    Det är nog inte magsjuka, du ammar ju och då får sällan så små barn magsjuka.Min dotter kräktes jättemycket när hon var mindre.Om hon nu inte varit extremt utsatt för smitta, det vet du ju bäst själv.
    Min fick det även om han ammades. Han var 3 månader gammal.Det räckte med ett besök på BVC då det fanns ngn där som hade magsjuka. Kräkningar och grönt bajs tyder på magsjuka. Man ska amma ofta när de har magsjuka.
  • Alaay
    kapet skrev 2008-01-24 11:57:34 följande:
    Min fick det även om han ammades. Han var 3 månader gammal.Det räckte med ett besök på BVC då det fanns ngn där som hade magsjuka. Kräkningar och grönt bajs tyder på magsjuka. Man ska amma ofta när de har magsjuka.
    grönt bajs kan vara något man ätit fick jag förklarat. behöver inte alls vara magsjuka. bebisens bajs kan variera i färg utan att dom behöver vara dåliga.
Svar på tråden 4-månaders som kräks mycket helt plötsligt. Kan någon läsa och ge råd?