• Anonym (Jobbigt)

Är det vanligt att "knipsa" en bit av livmodertappen efter ett cellprov?

Har fått knipsa en bit av min livmodertapp då mitt provsvar visade på cellförändring. Jag undrar om det finns fler som varit med om detta och vad ni fick för svar och eventuell behandling?

• Svar på tråden Är det vanligt att "knipsa" en bit av livmodertappen efter ett cellprov?
  • Anonym

har en vän som har gjort detta. dock så tror jag inte det hjälpte att diagnotisera cellförändringarna. hon hade gått länge med dessa förändringar innan de knipsade av en bit.

• uniMog

ja det är inte alls ovanligt, jag trodde det snarare var standard.

Jag hade måttliga förändringar, de knipsade och analyserade och konstaterade att det var ofarligt och sen var det bra med det.

Why are vampires always so stupid?
  • Anonym

Jag har knipsat bort en bit men visade inte på några förändringar. Tror de kan utröna mer av ett sånt prov än de vanliga.

• Anonym (jag)

Jag har tagit sån cellprov.

Det visade sig att jag hade cellförändringar, så det blev en operation och sen skulle det kollas upp om det var godartad eller inte... det är inget större ingrepp.

Jag hade en godartad cellförändring, så för min del blev det bara att gå och kolla regelbundet.

• Jesster

Jag blev knipsad (och höll på att förblöda) men jag hade inga förändringar.

♥ v.15 ♥
  • plantan

Standard cellprov är de med "mascaraborste" hittar de ngn förändrig då så får man återkomma och då knipsar de bitar för då kan de se hur starka cellförändringarna är normala, lätta eller grava. Endast vid grava görs det en sk konisering vilket innebär att de tar bort de dåliga cellerna med laser. efter det får man gå och testa sig var treje eller sjättemånad olika beroende på läkare och vad som hittas. Många cellförädringar kan kroppen rätta till själv så även om du har lätta förändringar på ett test kan du ha normala nästa gång.

Själv har jag haft grava, blivit koniserad haft lätta och nu normala. Har gått på tester var tredje eller sjätte månad lite olika. För min del tar de och "knipsar" direkt för att jag inte ska behöva springa där hela tiden. Nu är mina normala så då tar de mascaratestet igen.

VILL PASSA PÅ OCH PUSCHA FÖR DET NYA VACCINET GARDASIL SOM SKYDDAR DIG MOT 70% AV DE VIRUS SOM GER CELLFÖRÄNDRINGAR. Om man inte har ett fast förhållande och inte redan har viruset så är det absolut värt att köpa vaccinet då det är en sexuellt överförbar sjukdom. Vaccinera era barn när de är tio.
    För mer info kolla gardasil.se

• Anonym (Jobbigt)

Tack snälla för era svar!!!!

Svar på tråden Är det vanligt att "knipsa" en bit av livmodertappen efter ett cellprov?