Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Lågt trombocyt

Har man lågt trombocyttal så kan det innebära att man blir lite mer lättblödande än annrs eftersom trombocyterna hjälper till vid koaguleringen av blodet. Det kan vara farligt men då ska värdet vara rätt så lågt.

//Maggis
  • Maggis

Kan tillägga att referensvärdet ligger mellan 150 -350 och man går sällan in med behandling innan värdet sjunkit så lågt som till <50.  Livshotande blödningar uppstår sällan innan värdet är nere i <5. Och då är det transfusion som gäller; man tillsätter nya trombocyter helt enkelt.

//Maggis
  • Maggis
    Tessa17;

Spontanblöder du? Näsblod och så?
    Tycker ju att ett värde på 20 definitivt borde behandlas.
    //Maggis
  • Maggis
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 17:15:11 följande:
    Somptomen brukar väl oftast börja komma vid TPK
    Har man ett TPK på 20 eller mindre så finns det risk för spontanblödning. TPK heter provet; trombocytopeni (som du så riktigt påpekade tidigare) är alla TPK-värden < 150. Men det brukar inte behandlas förrän tidigast när värdet ligger på < 50 och blir sällan livshotande förrän <5.
    //Maggis
  • Maggis
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 20:02:24 följande:
    Jo, det känner jag till. Hade föreläsningen för mindre än en vecka sedan =)
    Ja, och det var därför jag frågade ts om hon gjorde det. Bara för att symtomen brukar komma vid ett visst värde så innebär det ju inte alltid att de gör det.
    //Maggis
  • Maggis
    ThisIsMe skrev 2008-01-26 11:48:45 följande:
    Antog att det var riktat till mig eftersom du citerade mitt inlägg.
    Som svar på att du citerade mitt och sedan inte fick med allt du ville ha skrivet. Ett missförstånd således. Kan vi släppa det nu?
    //Maggis
Svar på tråden Lågt trombocyt