Inlägg från: ThisIsMe |Visa alla inlägg
  • ThisIsMe

Lågt trombocyt

Orsakerna till trombocytoeni som det heter kan vara många. Vet du vilket värde du har?

• ThisIsMe

20 är väldigt lågt och ska absolut behandlas, men hur beror ju på orsaken. Men du fick alltså åka hem igen? Vilka andra prover tog de och vad visar de?

• ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-25 17:03:32 följande:
    Tessa17;Spontanblöder du? Näsblod och så?Tycker ju att ett värde på 20 definitivt borde behandlas.
    Somptomen brukar väl oftast börja komma vid TPK
  • ThisIsMe
    ThisIsMe skrev 2008-01-25 17:15:11 följande:
    Somptomen brukar väl oftast börja komma vid TPK
    TPK
  • ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-25 17:48:35 följande:
    Har man ett TPK på 20 eller mindre så finns det risk för spontanblödning. TPK heter provet; trombocytopeni (som du så riktigt påpekade tidigare) är alla TPK-värden < 150. Men det brukar inte behandlas förrän tidigast när värdet ligger på < 50 och blir sällan livshotande förrän <5.
    Jo, det känner jag till. Hade föreläsningen för mindre än en vecka sedan =)
  • ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-26 02:26:11 följande:
    Ja, och det var därför jag frågade ts om hon gjorde det. Bara för att symtomen brukar komma vid ett visst värde så innebär det ju inte alltid att de gör det.
    Antog att det var riktat till mig eftersom du citerade mitt inlägg.
  • ThisIsMe
    Maggis skrev 2008-01-26 18:58:13 följande:
    Som svar på att du citerade mitt och sedan inte fick med allt du ville ha skrivet. Ett missförstånd således. Kan vi släppa det nu?
    Jaja... vi har väl aldrig tjafsat om något =)
  • ThisIsMe
    Tessa17 skrev 2008-01-26 17:24:30 följande:
    Ssk ringde från sjukhuset att min trymbocyt värde var 30 inte 20 som de uppgav innan, och det är inte säkert att jag behöver vara inlagt , det kanske räcker med att ta prover och återvända hem.
    Skönt att du kanske slipper bli inlagd!
  • ThisIsMe
    Tessa17 skrev 2008-01-30 08:43:01 följande:
    Min läkare säger att jag måste vänta på Benmärgens prov resultat, han kan inte säga något just nu.
    Om din läkare inte kan ge dig svar just nu så är det väldigt svårt för någon annan att göra det. Ta inte ut oron i förskott! När proverna är klara så kommer du att få svar.
  • ThisIsMe
    Tessa17 skrev 2008-02-07 18:48:42 följande:
    Jag har fått diagnosen akut leukemi och kommer att bli behandlat med gift celler nästa vecka. Jag är ledsen.
    Då har du en tuff period framför dig men också en mycket god chans att klara det! Ta emot all hjälp du kan få, både från sjukvården och vänner och anhöriga. Det gäller att du är stark nu och kämpar!!
Svar på tråden Lågt trombocyt