• Babsi

Lågt trombocyt

Jag blev utredd för cirka 10 år sedan pga för låga trombocyter. Tror att jag var nere på 34 i värde som lägst.
    Jag var aldrig inlagd på sjukhuset utan utredningen sköttes polikliniskt dvs via mottagningen. Kommer ihåg att de tog otaliga rör med blodprover för diverse olika analyser. Tog även Duke´s test samt Ivy. Kommer inte ihåg vilket som är vilket nu men vad det gjorde var att dom stack mig i öronsnibben för att se hur lång tid det tog innan det slutade blöda. Likadant gjorde dom på underarmen, ett ytligt cirka 1 cm långt snitt och så kollade dom hur länge det blödde. Jag gjorde också sternalpunktion, dvs tog benmärg från bröstbenet.
    Jag fick så småningom besked på att jag hade Idiopatisk trombocytopeni dvs läkarna kunde aldrig säga anledningen till mina låga trombocyter.
    Jag kan säga att jag har aldrig haft några men av detta. Mycket näsblod som barn, lätt att få blåmärken men inte stora spontana saker. När jag har blivit opererad så har jag fått läkemedel för att stoppa blödningar osv. Huvudsaken är att jag informerar om det när jag är i kontakt med vården så att dom vet om det.
    Gick på ett par kontroller om året de första åren och nu har jag inte varit i kontakt med läkarna på många år. Jag får höra av mig om det skulle uppstå några problem. Har blivit "friskförklarad" och har idag "nästan" normala trombocyter. Det varierar ibland normala och ibland lite lägre men aldrig så låga som när utredningen startade.
    Du skall se att du kommer att få klara besked så fort läkarna har något konkret att säga dig.

• Babsi

Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg om jag hade några andra dåliga värden. Kommer ihåg att jag kände mig liten och rädd och hade många många funderingar. Vet att jag pratade mycket med en sjuksköterska på mottagningen dit jag gick. Kanske du skulle ta och ringa och prata med någon som är mer insatt. Behöver inte nödvändigtvis vara en läkare, prova och ringa till rådgivningen på kliniken. Dom hjälper dig säkert med dina frågor.

Svar på tråden Lågt trombocyt