Inlägg från: Kimberly83 |Visa alla inlägg
  • Kimberly83

Lågt trombocyt

När jag var runt 11-12 år så drabbades jag av trombocytopeni. Fick nu veta efter att har insjuknat i SLE (en sorts reumatism) att numera så kollar man om man lider av SLE eller om mman har hjärntumör om man får tromocytepeni. Vet dock inte om det stämmer. var en släkting som är hematolog, bloddocktor, (tror att det stavs så) som sa det.
    Jag blev behandlad med först en omgång av gammelgobelin i dropp och sedan 2-3 gånger med cortison i dropp. Sjukdommen försvann när jag var runt 14. Hoppas att du blir bättre.

• Kimberly83

när jag togs in på akuten hade jag 4 i värde. Det var när de upptäckte det.

• Kimberly83

Kommer inte ihåg. Var ju så länge sedan och jag var bara 11-12 år när jag blev sjuk.

De visste inget om vad det handlade om då. Visste inte vad det kunde bero på , de visste inget om det då bara att det försvann av sig. Men de sa att det kunde försvinna allt från idag till när jag dör och det fanns inget man kunde göra för att det skulle försvinna helt. Det ända de kunde göra var att försöka på skynda det med hjälp av gammelgobelin och kortison. Men att det inte var ett 100% effectivt sätt och de visste inte om det skulle hjälpa.

Numera vet man ju mer. Det var antagligen redan då som jag hade fått min SLE. Men som sagt det visste inte mycket om det då.

Tror att jag fick ligga inne 1 vecka när de upptäckte tromocytepenin. Hade blåmärken på hela kroppen. Pappa trodde jag hade blivit slagen.

• Kimberly83

Jag låg inne 3-4 gånger och fick dropp. En gång gammelgobelin och resten kortison. Blir friskförklarad när jag var runt 14-15 år. Som sagt man visste inte mycket då. När mina värden blev bra så friskförklarade de mig.

05 fick jag reda på att jag har SLE. Går numera hos en reumatolog. De tar de prover som behövs och allt ser nu bra ut. Mina värden ligger låg. Behöver inte äta så mycket mediciner. Just nu tar jag 2,5 mg kortison, 20 mg omeprazol, 200mg plaqeunil,75 mg trombyl. Fick ta högre doser när de kom på att jag hade SLE. Har också gått på cellgifter låg dos. Man tar så låga doser så man tappar inte mycket hår.

Jag fick kämpa (som så många andra som har nån form av reumatism) för att min läkare på vårdcentralen skulle tro mig. För henne var jag hypokondriker. Hon trodde aldrig mig när jag sa att jag hade ont eller så. Hon drog mina leder och "kände" att det inte fanns nån ledvätska. Mina leder var väldigt svullna. Sa att det inte var nått fel på mig och skickade hem mig igen. Några veckor senare börja min syn försvinna och jag ringde igen till vårdcentralen. Tanten som svarade sa att jag skulle ringa om det blev värre. Värre sa jag och undrade om jag skulle du ringa när jag tappat synen helt? Nja sa hon och sa att jag kanske skulle komma in iallafall. Min läkare var på semester (som tur var) så jag fick en annan. Hon undersökte mig knappt untan skickade mig till akuten. Tack vare henne så fick jag min diagnos. Men det finns de som får vänta länge länge. En släkting till mig fick vänta 20 år på sin diagnos.

Hoppas att de kommer fram till vad som orsakar dina låga värden så snart som möjligt! Kram

Svar på tråden Lågt trombocyt