Inlägg från: Salt Groda |Visa alla inlägg
  • Salt Groda

Lågt trombocyt

Hej Tessa17, vad jobbigt att du måte bli inlagd. Men du får tänka som så att det är bra att det upptäckts och att de gör något åt det.

Jag har ITP som är en form av trombocytopeni som beror på autoimmunitet, dvs kroppen förstör de egna blodplättarna. Jag har aldrig haft några besvär av detta, men jag går till en hematolog varje till var tredje månad för att kontrollera mina värden. Jag var där senast igår, och då hade mina värden gått upp till 120, så jag är väldigt glad just nu.

Låga trombocytvärden kan bero på väldigt mycket olika saker. Läkarna brukar vara noga med att testa allt möjligt. Det kan bero på en bakomliggande sjukdom, eller så kan trombocytopenin vara det enda man har. Eftersom även dina röda och vita blodkroppar var låga så verkar det bero på något annat, men jag tror du kommer få besked om det snart. Mina vita blodkroppar var låga vid en provtagning, men det värdet gick upp till nästa gång.

Förstår att du är orolig över allt det här. Men det är ju bättre att få reda på och få hjälp, så att du blir inlagd är ju "bra".
    Lycka till, hoppas du mår bättre snart. Skriv gärna och berätta hur det går om du orkar och vill!

• Salt Groda

Åh Tessa, vad jobbigt, förstår att du är ledsen och orolig. Men jag tycker det låter bra att du ska påbörja behandling redan nästa vecka. Ju fortare desto bättre. Klart det kommer att bli en omvälvande tid framför dig, men som många andra redan skrivit så finns det mycket goda utsikter trots allt.

Hoppas du har familj och vänner som kan stötta dig nu, så att du kan få avlastning med barnen bl.a. Ta all hjälp du kan få..

Tänker på dig oh hoppas att allt ska gå bra. Lycka till och kram.

Svar på tråden Lågt trombocyt