Inlägg från: Myrtille |Visa alla inlägg
  • Myrtille

Lågt trombocyt

Det kan bero på järnbrist, medfödda defekter hos trombocyterna, mjältförstoring, vitaminbrist, medicinska behandlingar, sjukdom i benmärgen, infektion, autoimmuna processer...och ibland vet man inte varför.
    Har du prickar?

Tessa17 skrev 2008-01-24 20:52:25 följande:
    Jag skall ta reda på mina värde imorgon.Men varför har man lågt trombocyt?
  • Myrtille

Det bästa är ju att du frågar din behandlande läkare om de här sakerna. Hon/han borde vara mer än villig att berätta för dig vilken plan man har.

Tessa17 skrev 2008-01-27 10:55:05 följande:
    Men om jag blev inlagt, hur många dagar får jag räkna med att jag blev inne? Och om jag blev kallad till olika prover kan jag fortsätta och jobba som vanligt, jag får inga svar någonstans, Är det någon som har varit i liknande situationen?
  • Myrtille

Det kan vara symptom på riktigt oroande sjukdomar, men behöver inte med nödvändighet vara det. Varför vill du inte prata med din läkare?

Tessa17 skrev 2008-01-29 15:34:20 följande:
    Äe det någon här som hade låga trombocyter? Varför hade Ni de? Hur blev Ni behandlade för de? Är det livshotande? Kan man bli botad helt? jag har både låga trombocyter lågt blodvärde och satidigt kraftigt försämrat immunförsvar. Vad skall man tänka om det?
  • Myrtille

Din läkare måste förstås kolla om du har leukemi, men man skall aldrig utgå ifrån att så är fallet, och även OM det är problemet så är inte leukemi lika med döden nuförtiden.
    När röda, vita och trombocyter är låga kallar man det pancytopeni. Detta kan vara tecken på leukemi, lymfom, läkemedelsskada på benmärgen, leverskada, inflammatorisk sjukdom (ffa så kallad SLE) eller alkoholöverkonsumtion. Till exempel.

Tessa17 skrev 2008-01-30 19:34:42 följande:
    Ann Sophie Moderator, utöver låga trombocyter som ligger mellan 20-30 har jag även låga vita blodkoppar och röda. Allt detta oroar mig väldigt mycket,jag är frisk för övrigt, har inga blödningar och små sår läks lika snabbt som de andras. Men de låga blodvärde oroar mig till döds.
  • Myrtille

Jag håller tummarna för dig :)

Tessa17 skrev 2008-02-01 18:15:04 följande:
    Hej Myrtille, tack så jätte mycket för ditt inlägg.Jag fick lite bredare syn på saken tack vare det, Resultatet från Benmärgen provet kommer på måndag förmodar jag( den skulle komma idag men min läkare har inte ringt)Då förhoppningsviss får jag veta hur jag ligger till.
  • Myrtille

Jag känner med dig. Det är ett tungt besked, men som sagt, det finns gott hopp.

Tessa17 skrev 2008-02-07 21:17:42 följande:
    Läkaren sa att de flesta klarar sig idag och kan vara botade helt.Jag är bara rädd för de cellgifterna för att de är ganska starka och kan förstöra hela kroppen. Jag får behandling 5 dagar irad och mår jag bra så kan jag gå hem och återvända efter 2-3v för ny omgång. Jag har pratat med en äldre tant i vänterummet och hon har blivit helt frisk förklarat efter behandligarna men det tog 6 mån innan det hände.Jag har ingen annan val än att vara optimistisk.
Svar på tråden Lågt trombocyt