Inlägg från: Oväntad Efterlängtad |Visa alla inlägg
  • Oväntad Efterlängtad

Pappa för första gången, Del 2

Vad jag förstått så är ett KUB-test osäkrare än fostervattensprov när det gäller att hitta avvikelser. MEN ett fostervattensprov innebär 1% risk för missfall! Alltså 1 av 100 provtagningar ger missfall!

Så har man bra resultat på KUB-testet är risken för missbildning mycket mindre än risken för missfall om man tar ett fostervattensprov.

• Oväntad Efterlängtad

Alltså, när man läser vissa gravidböcker säger de att en kvinna som haft tidigare graviditeter kan känna bebisen första gången omkring vecka 16, men att för förstföderskor dröjer det oftast ytterligare några veckor.

Min tjej kände något hon beskrev som "en lite fisk som sprattlar" eller att det kittlas. Det var redan i vecka 13.

Själv kände jag bebben när den var i vecka 17! På min 30-årsdag! Snacka om födelsedagspresent! :D

Nu är vi i vecka 30 så nu kan man inte missa röreslerna och de syns till och med utanpå magen! Den reagerar när vi tar i magen och ofta om man pratar mot magen. Om jag lägger örat mot magen, strax ovanför blygdbenet, så kan jag ibland till och med höra det lilla tickande hjärtat!

Det är helt underbart!

Svar på tråden Pappa för första gången, Del 2