• Anonym (ang. FK)

"Glömt bort" att anmäla föräldraledighet

Min sambo har jobbat 80% och tagit garantidagar 20&%. Det är bara det att de senaste 10 månaderna har han inte orkat skicka in några blanketter till FK, det är ju inga pengar liksom. Nu kräver hans arbetsgivare in specifikationer från FK från denna period. Vad tror ni, går det att anmäla i efterhand eller vad är smartast arr göra?

• Svar på tråden "Glömt bort" att anmäla föräldraledighet
  • ultimma

nja det kan gå men det är lite lång tid tillbaka.

• Therese6699

Mmmm jag tror inte riktigt jag fattar. Har han jobbat 80% och tagit garantidagar, räcker dom i tio månader? Tror inte riktigt jag förstår.

Tess

• Anonym (ang. FK)

Ja man har ju nittio garantidagar och det går en dag i veckan. Vi har två barn.

• EsMamma

Men vad ska arbetsgivaren ha spec från FK för? Enligt föräldralagen så har man ju rätt att gå ner i tid med 25% av sin ordinarie arbetstid så länge något barn är under 8 år. Och det oavsett om man får FP från FK eller inte.

Så har jag förstått det iallafall.

• Anonym (ang. FK)
    EsMamma skrev 2008-01-24 22:24:11 följande:
    Men vad ska arbetsgivaren ha spec från FK för? Enligt föräldralagen så har man ju rätt att gå ner i tid med 25% av sin ordinarie arbetstid så länge något barn är under 8 år. Och det oavsett om man får FP från FK eller inte.Så har jag förstått det iallafall.
    Det hade med semester att göra. Men det var ju goda nyheter, då kan vi prova med FK först och funkar inte det så har han bara varit ledig vilket som!
  • Chaplin

Förstår inte heller vad de ska med spec till. Finns ju ingen som tvingar en att ta ersättning.

EsMamma skrev 2008-01-24 22:24:11 följande:
    Men vad ska arbetsgivaren ha spec från FK för? Enligt föräldralagen så har man ju rätt att gå ner i tid med 25% av sin ordinarie arbetstid så länge något barn är under 8 år. Och det oavsett om man får FP från FK eller inte.Så har jag förstått det iallafall.
  • miniGrynet

Jag förstår inte vad arbetsgivaren behöver intyg för?

Man har ju rätt att gå ned i tid, oavsett om man sen tar ut fp eller inte den tiden man är ledig från jobbet.
    Och det har ju inte med något antal f-dagar alls.

Som oss, sambon har gått ned på 80% sen dottern föddes och jag är hemma helt (dock inte med full fp), sambon tar inte ut något alls.
    Och det är ju lagligt, så därför förstår jag inte vad dom vill veta eller ha för intyg?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • EsMamma

Hittade den här texten:

"Semesterförmåner under föräldraledigheten
    De 120 första dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande ledighet ? d v s den påverkar inte din rätt till betalda semesterdagar.
    Om föräldern är ensamstående så är 180 första dagarna av föräldraledigheten semestergrundande ledighet. "

Det är kanske det som arbetsgivaren är ute efter? Dessa 120 dagar måste man ta ut föräldrapenning för tyckte jag mig kunna läsa i semesterlagen.

Så arbetsgivaren vill väl veta om din sambo ska få semesterlön räknat på 80% lön eller 100% lön.

Ring till FK tycker jag och se vad som går att göra! Om det är ett kontinuerligt ärende som pågår så borde han kunna fylla i dagarna i efterhand.

Svar på tråden "Glömt bort" att anmäla föräldraledighet