• Happy 2

    Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??

    Min lilla dotter är nu snart 5 veckor gammal. Hon föddes i vecka 35 och vägde strax under 2kg när hon föddes. Nu har hon ökat till ca 3kg. Dom första 2 veckorna hade hon en sond & fick mat via den vägen + att jag försökte & amma henne. Men såfort jag la henne vid bröstet så orkade hon bara ta några sugtag för att sedan somna. Dom på neo sa att det var för att hon var så pass liten så hon inte orkar att amma, men att det skulle komma igång sedan när hon blev lite större.
    När hon blev av med sonden så bytte vi till flaska vilket vi gav henne ersättning + bröstmjölk som jag pumpade ur till varje måltid. + att vid nästan varje mål försökte jag att amma henne, ibland var hon lite piggare och orkade lite mer (dock inte så att det täckte upp hennes måltid) & ibland så orkade hon inte äta alls.
    Men nu är det fortfarande lika dant, hon tar bröstet varje gång jag erbjuder det då det är matdags för henne. Men hon äter knappt något alls, hon bara somnar. Och dom gångerna hon väl vill äta, så finns det inte mjölk så att det räcker. När vi hade neovård i hemmet & det beslutades att sonden skulle bort så fick jag även uppmaningar om att sluta pumpa, då jag överproducerade så emellanåt fick jag slänga en massa mjölk som jag pumpat ur (visste inte då att man kunde frysa in det). Så gjorde som dom sa, men detta har nu lett till att det inte finns mjölk så att det räcker. Min dotter äter ca 60 var 3e timma. Och inte en chans att jag kan ge henne den bröstmjölken trotts att jag vill. Enligt bvc ska jag börja amma henne oftare för att öka produktionen, så har testat det, lät då bli & ge henne ersättning, så hon instället vaknade varje till varannan timma för att småäta lite, då det inte fanns så mkt mjölk efter så kort tid. Men detta har absolut inte gett mig mer mjölk, snarare en missnöjd dotter. Så slutade med detta efter ca en vecka.
    Börjar kännas som om att detta är meningslöst med ammningen när det inte fungerar alls knappt. Hur 17 gör ni??? Trodde inte det skulle vara sådana problem. Svaret jag får när vi är på bvc är att... jaaa, hon är ju fortfarande så liten så hon orkar inte så mycket än..... (hmmmm, jovisst men hon har gått upp bra i vikt och hon orkar vara vaken flera timmar i sträck, men amma, neh det är för ansträngande?). Är det sådan stor skillnad på att amma som att äta ur flaskan? Har testat att tagit av henne lite kläder så hon blir lite yligare när hon ska amma för & se till att det inte blir för varmt & mysigt så hon somnar pga av det, det funkar lite bättre dom gångerna hon väl är pigg & vill äta. Men då finns det ju inte mjölk så det räcker så då blir jag tvungen att ta till ersättning + flaska ändå. Och pumpa är ju ingen idé för då har jag ju ingen mjölk alls att erbjuda henne till varje måltid.
    Oj, blev visst lite långt detta, men ville bara höra med er hur ni har fått igång amningen osv. För vill så gärna bara ge henne bröstmjölk & hellt börja kunna helamma henne. Då hon har väldig magknip om dagar/nätterna & jag tror det har med ersättningen & göra då detta problemet inte fanns dom dagarna då hon enbart fick bröstmjölk. :)

  • Svar på tråden Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??
  • kapet

    För att öka mjölkproduktionen ska du amma oftare.Ju mer man ammar desto mer blir det mjölk.Du måste dricka mycket 2-3 liter,du ska vila och stressa inte.
    Du kan pumpa men inte mycket.Du behöver inte tömma brösten helt.Pumpa bara lite så det kommer igång.Även om du pumpar ökar mjölkproduktionen.
    Hon kanske är fortfarande svag för att orka suga. Det är lättare för de små med flaska,de behöver inte anstränga sig mycket för att få mat.

  • kapet

    Det du kan göra är att starta utdrivningen med handmjölkning så att hon inte behöver anstränga sig så mycket och bli trött.

  • karpa77

    Har ett tips om att massera handflatan på henne så håller hon sig vaken lite längre när hon ammar. Min äldsta somnade ofta vid bröstet och åt halvmycke, men började massera lite lätt hennes handflata för att hålla henne vaken.

  • Jooohanna

    Lättöl har funkat bra för mig för att få mer mjölk. Tydligen finns det något ämne i öl som gynnar produktionen och en lättöl tyckte jag gjorde skillnad. Lycka till!

  • Tårtsmulan

    Har iof ingen erfarenhet av neobarn men helammat alla mina tre, mitt förslag är att du alla fall sätter igång att "pumpa upp" brösten, dvs pumpa ofta och mycket (minst 30 ml i taget så ökar produktionen)så att du får igång rejält med mjölk. Ju mer du pumpar, desto mer kommer mjölk kommer brösten att producera : )

    Frys ned mjölken som inte går åt så att du kan använda den istället för ev. ersättning.

    Låt henne alltid börja att äta bröstet och truga henne, ha regelrätta "tuttdagar", ha henne vid ditt bara bröst i stort sätt hela dagen, så mycket du bara orkar.

    Som Karpa77 skriver, massera henna, gärna fotsula eller bakhuvud. Älste sonen född i vecka 36 fick jag massera för att hålla honom vaken och amma i början, ganska "kraftfulla" (hm ja alltså det är ju en omtålig bäbis : ) strykningar över huvud/bakhuvud fungerade bäst. Det är ok att väcka en sovande bäbis!

    Dessutom vet du ju att dina bröst kan göra mycket mjölk, toppen, så det är bara att slita på så kommer ni säkert snart igång med helamning. Dessutom så kan du ju fundera på (om det är så att hon följer viktkurvan och inte blir för slö) att faktiskt inte ge henne flaskan i första taget utan bara erbjuda tutte, och tutte och tutte.

  • Tårtsmulan

    Ja just ja, det är olika att äta ur flaska och tutte. Flaska är oftast enklare men när bäbisen väl ätit ett tag på tutten så är utdrivningsreflexen igång och mjölken sprutar ut av sig själv, alltså bara för bäbis att gapa och svälja ;)

  • danna77

    När min son var fyra veckor så blev jag akutopererad och fick starka mediciner (bla. morfin) under en vecka. Detta gjorde att jag hade mindre och mindre mjölk, tillslut kom det bara några droppar.(Fick pumpa ur och slänga) När jag fick komma hem så fick jag låna en elektrisk pump av BB. Eftersom jag inte fick amma mitt första barn (hon dog precis innan förlossningen) så hade jag gett mig den på att amma Emil. Det tog lite över en vecka att få igång amningen. Jag pumpade och ammade Emil i stort sett hela tiden. Det var jättejobbigt men ju mer jag pumpade och ammade desto mer mjölk fick jag. I början gav jag bröstet innan ersättningen och efterhand som mjölken rann till så minskade jag på ersättningen. Eftersom jag hela tiden pumpade med pumpen efter att han hade snuttat så gjorde det inte så mycket att han inte sög jättemycket. När sedan mjölken började komma igång så rann det ju till och därför behövde han bara suga i början och sen rann det av sig själv.

    Detta var en jättejobbig period, jag hade dessutom ett två dm långt sytt sår på magen. Men det var det värt. Jag är så glad att jag lyckades få igång det igen. Att han sedan vägrade sluta amma och höll på tills han var nästan två är en annan historia... =)

    Sen håller jag med de andra, testa att ge henne lite mindre ersättning. Låt henne bli hungrig innan du sätter dig och ammar så att hon inte bara småsnuttar. Massera handflatan och kinden när hon släpper taget så kanske hon kommer igång igen.

    Jag håller tummarna för dig! Kom samtidigt ihåg att du inte ska stressa upp dig för mycket över det här. Dels så får du svårare att producera mjölk om du är uppstressad, dels så är man en precis lika bra mamma om amningen inte skulle komma igång. Det finns bra ersättning att ge.

    Lycka till!

  • Therese33

    danna: Hur ofta pumpade du? Jag pumpar 4-5 ggr per dag men mjölkproduktionen ökar inte för det (har en son på neonatalavd)

Svar på tråden Hur lyckas man öka mjölken och börja helamma??