• Alvi

Är det nån skillnad på sjukhus och lasarett?

Karolinska sjukhuset, Sankt Görans sjukhus, Västerviks sjukhus

Växjö lasarett, Ljungby lasarett, osv.

Är det nån skillnad på dessa ord?

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Är det nån skillnad på sjukhus och lasarett?
  • Trossens mamma

Är det det? jag har trott att vissa svenskar säger lasarett om sjukhus. Min lärare sa så i lågstadiet samt en död svensk släkting. Och då brukade den sistnämnda hålla hus runt Danderyd tror jag t.om

Mamma till Lova och Alvin
  • susye

nej lasarett är en äldre benämning på sjukhus som lever kvar på vissa ställen

• KickanAnnika

Universitetssjukhus då?

Om jag inte har helt fel är Lunds Lasarett ett Universitetssjukhus? SKUUUUUUMT!

• mianf

Ett universitetssjukhus är ett sjukhus där den mestadels utav forskning bedrivs

• Snutte83
    KickanAnnika skrev 2008-01-25 10:46:39 följande:
    Universitetssjukhus då?Om jag inte har helt fel är Lunds Lasarett ett Universitetssjukhus? SKUUUUUUMT!
    Lunds lasarett är vardagligt tal, det heter "Universitetssjukhuset i Lund".

Min mamma som jobbar på ett lasarett trodde att det har med storleken att göra. Att lasarett är ett mindre sjukhus.
  • KickanAnnika

Ja, me när blir det så tjusigt så att det blir ett Universitetssjukhus?

Snutte83 skrev 2008-01-25 10:52:58 följande:
    Lunds lasarett är vardagligt tal, det heter "Universitetssjukhuset i Lund".Min mamma som jobbar på ett lasarett trodde att det har med storleken att göra. Att lasarett är ett mindre sjukhus.
  • Snutte83
    KickanAnnika skrev 2008-01-25 11:15:06 följande:
    Ja, me när blir det så tjusigt så att det blir ett Universitetssjukhus?
    När det bedrivs forskning där väl?
  • MariaX

Som susye säger är lasarett en äldre benämning. De flesta sjukhus som fortfarande kallas lasarett är länsdelssjukhus, och inte länssjukhus eller regionsjukhus.

För övrigt är samtliga åtta regionsjukhus även universitetssjukhus.

• KickanAnnika

Aha! Då har jag lärt mig nåt nytt idag. Lovely!
    Då ÄR det alltså lite tjusigare att vara inlagd på ett sånt sjukhus där det dräller runt en massa viktiga forskare

Omorfia skrev 2008-01-25 11:25:19 följande:
    På ett universitetssjukhus bedrivs utbildning och forskning.
  • Gorban

Som flera har sagt tidigare så är lasarett en äldre benämning på sjukhus. Ordet kommer från bibelns Lasarus som hjälpte människor.

För övrigt så har svenskans hospital bara använts om mentalsjukhus men i engelskan används det ju om alla sjukhus.

• non compos mentis
    KickanAnnika skrev 2008-01-25 11:45:35 följande:
    Aha! Då har jag lärt mig nåt nytt idag. Lovely!Då ÄR det alltså lite tjusigare att vara inlagd på ett sånt sjukhus där det dräller runt en massa viktiga forskare
    Och en massa förvirrade läkarkandidater som vill pilla på dig i utbildningssyfte
    (läkarutbildningarna finns på universitetssjukhusen -Karoliska, Lund, Umeå, Uppsala, Linköping)
  • Sencha
    Gorban skrev 2008-01-28 15:08:32 följande:
    Som flera har sagt tidigare så är lasarett en äldre benämning på sjukhus. Ordet kommer från bibelns Lasarus som hjälpte människor.
    Nej, Lasarus blev uppväckt från de döda av Jesus.
    Väntar tillökning i juli
  • Gorban
    Sencha skrev 2008-01-31 13:46:45 följande:
    Nej, Lasarus blev uppväckt från de döda av Jesus.
    Ja just det, jag tänkte nog på någon annan.
  • Sencha
    Gorban skrev 2008-01-31 16:46:17 följande:
    Ja just det, jag tänkte nog på någon annan.
    Kanske den barmhärtige samariten?
    Väntar tillökning i juli
  • Stharna

Lasarett och sjukhus finns både och å de är gammalt! Lasarett hette det där

Man la in folk man visste skulle dö! Sjukhus la man in folk som man trodde skulle överleva :)! Å namnen hänger kvar sen dess :)!

• LittleMissCurious

"Den enda skillnaden mellan sjukhus och lasarett är ordet. Både sjukhus och lasarett definieras med förklaringen "sjukvårdsinrättning för i första hand sluten vård, dvs vård av patienter med sjukdomar eller skador som inte kan behandlas av primärvården eller annan öppen vård". Hospital är sedan 1800-talet en benämning på mentalsjukhus." - 118 100

Svar på tråden Är det nån skillnad på sjukhus och lasarett?