Är det nån skillnad på sjukhus och lasarett?
Karolinska sjukhuset, Sankt Görans sjukhus, Västerviks sjukhus
Växjö lasarett, Ljungby lasarett, osv.
Är det nån skillnad på dessa ord?
Karolinska sjukhuset, Sankt Görans sjukhus, Västerviks sjukhus
Växjö lasarett, Ljungby lasarett, osv.
Är det nån skillnad på dessa ord?
Är det det? jag har trott att vissa svenskar säger lasarett om sjukhus. Min lärare sa så i lågstadiet samt en död svensk släkting. Och då brukade den sistnämnda hålla hus runt Danderyd tror jag t.om
Nej?
Hörde en diskussion om det på radion för ett tag sedan. Vad var det de sa- hmm, var det storleken eller?
Undrar också!
nej lasarett är en äldre benämning på sjukhus som lever kvar på vissa ställen
Verkar inte vara någon skillnad...(kollade på Wikipedia)
Universitetssjukhus då?
Om jag inte har helt fel är Lunds Lasarett ett Universitetssjukhus? SKUUUUUUMT!
Ett universitetssjukhus är ett sjukhus där den mestadels utav forskning bedrivs
Ja, me när blir det så tjusigt så att det blir ett Universitetssjukhus?
På ett universitetssjukhus bedrivs utbildning och forskning.
Som susye säger är lasarett en äldre benämning. De flesta sjukhus som fortfarande kallas lasarett är länsdelssjukhus, och inte länssjukhus eller regionsjukhus.
För övrigt är samtliga åtta regionsjukhus även universitetssjukhus.
Aha! Då har jag lärt mig nåt nytt idag. Lovely!
Då ÄR det alltså lite tjusigare att vara inlagd på ett sånt sjukhus där det dräller runt en massa viktiga forskare
Som flera har sagt tidigare så är lasarett en äldre benämning på sjukhus. Ordet kommer från bibelns Lasarus som hjälpte människor.
För övrigt så har svenskans hospital bara använts om mentalsjukhus men i engelskan används det ju om alla sjukhus.
Lasarett och sjukhus finns både och å de är gammalt! Lasarett hette det där
Man la in folk man visste skulle dö! Sjukhus la man in folk som man trodde skulle överleva :)! Å namnen hänger kvar sen dess :)!
"Den enda skillnaden mellan sjukhus och lasarett är ordet. Både sjukhus och lasarett definieras med förklaringen "sjukvårdsinrättning för i första hand sluten vård, dvs vård av patienter med sjukdomar eller skador som inte kan behandlas av primärvården eller annan öppen vård". Hospital är sedan 1800-talet en benämning på mentalsjukhus." - 118 100